حضور حجت الاسلام جناب آقاي دكتر پژمان فر در اتاق تعاون خراسان رضوي 1400/04/04

در اين ديدار "ابوي" رئيس اتاق تعاون خراسان رضوي-ضمن عرض خير مقدم و خوش آمدگويي خدمت جناب آقاي دكتر پژمان فر و ديگر عزيزان حاضر در جلسه در خصوص كميسيون هاي مختلف اتاق تعاون خراسان رضوي و موانع كسب و كار در بخش تعاون؛ تعاونيها و اتحاديه ها و عملكرد تعاونيها در بخش هاي مختلف اعم از توليد، توزيع، تامين و بخش مسكن توضيحاتي را ارائه فرمودند و همچنين از برخي مديران مسئول بابت اينكه بخش تعاون را عليرغم قانون و توصيه هاي مؤكد مقام معظم رهبري، قبول ندارند گلايه داشتند. همچنين  از خدمات ارزنده و تلاش هاي بي وقفه جناب آقاي مهندس "بابائي" مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي تقدير و تشكر كردند.

 

جناب آقاي "بابائي" ( مديركل محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعي ) ضمن تشكر از رئيس اتاق و مديران اتحاديه ها بابت برنامه ريزي اين نشست و ديدار و گفتگو از نزديك بابت معضلات و مشكلات تعاوني ها و اتحاديه ها ، از حاج آقاي پژمانفر بابت حضورشان تقدير و تشكر نمودند و خاطر نشان كردند در بخش تعاون ارتقاء فروش كالا توسط كالا برگ مبلغ 92 ميليارد تخمين زده شده است .همچنين به ضرورت ايجاد كانال ارتباطي و اختصاصي در بخش تعاون  با توجه به ظرفيت  بالاي تعاوني هاي فعال موجود ( 7500 تعاوني ) و كمبود نيروي انساني به ميزان 60 درصد در اداره تعاون اشاره داشتند كه انجام موارد مذكور به اتاق تعاون سپرده شد .مهندس بابائي افزود يكي از بخش هاي داراي ضعف ، بخش آموزش است .در ادامه از تعاوني هاي فراگير درخواست داشتند كه جهت بروز رساني اطلاعات تماس در سامانه هوشمند تعاون بابت ارسال پيامك كالابرگ اقدام نمايند.

 

 

در اين جلسه آقاي شريفيان ( مديرعامل اتحاديه گل و گياه محصولات گلخانه اي استان )در خصوص پايانه فروش و صادرات گل و گياه مطالبي را عنوان كردند كه با اينكه پيگيري هايي از سمت اتحاديه انجام شده است ولي منجر به تصميمات قابل قبولي نشده است ، ايشان همچنين در مورد ايجاد  شهرك تعاون مختص تعاونيها مباحثي مطرح كردند .

 

در ادامه آقاي سلطاني ( مديرعامل اتحاديه صنايع دستي و گردشگري استان )مطالبي در رابطه با صادرات صنايع دستي عنوان كردند كه طبق دستور آقاي دكتر پژمان فر مقرر شد آقاي ضرغامي  ( وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي )  در جلسه اي كه با عنوان صنايع دستي برگزار خواهد شد، موضوع را مطرح كنند.

 

آقاي كيش بافان ( مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي حمل و نقل استان ) عنوان نمودند كه 60درصد حمل و نقل توسط بخش تعاون صورت ميپذيرد،به عنوان مثال مدير كارخانه سيمان عبدل آباد از ارائه بارنامه جلوگيري نموده است  

 

جناب آقاي ذوالفقاري ( مديرعامل اتحاديه مصرف كاركنان دولت  )

در رابطه با عدم همكاري در مورد كالاهاي تنظيم بازار و زمين اتحاديه اسكاد كه بابت بدهي در تصرف شهرداري مي باشد كه مي بايست با همكاري اداره كل به اتحاديه عودت شود،مطالبي را مطرح نمودند.

 

خانم عامل ( مديرعامل اتحاديه فراگير ملي استان ) :

درمورد چالش هاي تعاونيهاي فراگير و پرداخت كمك به دهك پايين جامعه و همچنين بدهي دولت به تعاونيهاي فراگير ملي

كه بايد پرداخت شود صحبت كردند و طبق گفته ايشان 70 روستا تحت پوشش تعاونيهاي فراگير ملي است.

 

خانم شفاهي ( نائب رئيس اتحاديه تعاوني هاي توليد كننده استان و مديرعامل اتحاديه انرژي هاي تجديد پذير ) عنوان نمودند كه

اتحاديه انرژي هاي تجديد پذير كه در سال 97 تشكيل شده است داراي 14 تعاوني است، كه متاسفانه با عدم همكاري تعاونيها احيا نشده است.

 

آقاي دكتر پژمانفر در خصوص انرژي هاي تجديد پذير عنوان نمودند كه وزارت نيرو بابت خريد برق توافق كرده است و معادل سوختهاي فسيلي وجه آن به انرژي تجديدپذير پرداخت شود. همچنين اعتبار 2500 ميليارد توماني به بخش انرژي تجديد پذير اختصاص داده شده است و تفاهم نامه با كميته تشكيل شده در بخش تجديد پذير با بخش تعاوني منعقد گرديده است .

 

خانم جميلي  ( رئيس كميسيون دانش بنيان اتاق تعاون خراسان رضوي ) :

با توجه به حضور فعال بانوان در مشاغل گوناگون، ايجاد فرهنگ سازي در كار كردن (زن و مرد) به طور مساوي، باحق و حقوقات يكسان بايد مدنظر قرار گيرد،ايشان خاطر نشان كردند گردآوري سرمايه هاي خرد در جهت توليد و اشتغال از جمله مسائلي است كه بايد به ان توجه ويژه اي نمود.

 

آقاي آذري ( عضو هئيت رئيسه اتاق تعاون و رئيس هيئت مديره اتحاديه مرزنشينان استان )
ضمن تشكر از اقاي دكتر پژمانفر در مورد شركت در جلسات و پيگري هاي لازم در مورد عدم دريافت ارز اختصاص داده نشده كه منجربه اين شده كه رقابت از دست شركت مرزنشينان خارج كنند.ايشان افزودند با ارز 48500 توماني نمي توان با آناني كه ارز دولتي يا نيمايي دريافت مي كنند رقابت نمود. اتحاديه مرزنشينان قابليت واردات 630000 تن نياز گندم را دارند كه از اين طريق براي كليه نيازهاي دامي ، كود ،خوراك دام و ... مي توانند خريد كنند و در بين مرزنشينان با قيمت پايينتر توزيع كنند.

آقاي پژمانفر طي تفاهم نامه اي اجازه ورود نهادهاي مورد نياز در خراسان را به تعاوني هاي مرزنشينان دادند و سرمايه جهت واردات با نامه مسكني توسط اتحاديه مرزنشينان تامين ميشود.

 

آقاي هراتي  ( مديرعامل اتحاديه صنعت دامپروري استان ) :

صنعت دامداري در وضعيت خوبي نيست و در حال حاضر زنگ خطربه صدا درامده است  و واردات گوشت به علت كمبود ارز با مشكل مواجه شده است.ارز را بايد براي خواسته ها و تقاضاهايي مورد استفاده قرار داد كه خودمان نميتوانيم در كشور توليد كنيم در حالي كه گوشت را ميتوان در كشور توليدكرد مثلا در مورد قيمت مرغ،قيمت تمام شده 83 تومان ميباشد در حالي كه دستوري بايد 73 تومان عرضه شود و متاسفانه قيمت به صورت دستوري تايين ميگردد نه با توجه به عرضه و تقاضا. نهادهاي دامي در قبال ضمانتنامه بانكي خدمات ارائه ميدهند كه در اكثر موارد در توان دامداران نيست.


آقاي فاطمي ( مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي استان ) :

در قانون تشكيل تعاون روستا كه بعد از اصلاحات اراضي بود قرار بر اين بود كه سازمانه حمايتي باشد، از سال 1348 اساسنامه اين سازمان تبديل مي شود به قانون تجاري ، چرا ؟ امروز سازمان تعاوني روستا يكي از سازمان هاي تجاري شده است ! چه دليلي دارد ؟

27 هزار تعاوني بخش تعاون در حال منحل شدن هست به خاطر اينكه تعاون روستا با 5 هزار تعاوني كار كند !

كه در اين خصوص آقاي پژمانفر عنوان نمودندكه اين شكايت را به صورت مكتوب مطرح شود و قرار بر اين شد كه ايشان اين موارد را به مجلس ارجاع كنند.

 

 

خانم نوروزبيگي ( عضو هيئت مديره اتحاديه گل و‌گياه استان ) :

هزار هكتار گلخانه در استان تغيير كاربري شده است و مجوزات بهره برداري مربوط به زمين گلخانه ها و ارجاع آن به كميسيون ماده يك ، گلخانه داران را با مشكل مواجه نموده است. در اكثر مواردكشت انجام ميشود ولي بازار صادراتي براي آن ديده نشده است و به دليل عدم همكاري و عدم وجود پايانه با مشكل مواجه است.

 

آقاي خياطان ( رئيس اتحاديه آموزش استان ) :

تامين منابع انساني و استفاده از ان ها براي  مديريت آموزشي باعث ارتقاء سطح اموزشي ميشود و اموزشهاي گذشته بايد تغيير كند و ارتقا يابد.

سازمانها و موسسات دولتي سطح پاييني از اموزش را دارند در صورتي كه ميتوان با آموزش در جهت اشتغال پايدار گام برداشت.

 

در پايان جلسه "هادي ابوي" رئيس اتاق تعاون خراسان رضوي به رسم يادبود و تقدير "تنديس تعاون" را به محضرحجت الاسلام جناب آقاي دكتر پژمان فر تقديم نمودند.

 

 

 

 

 

حاضرين در اين نشست :

جناب آقاي آذري ( عضو هئيت رئيسه اتاق تعاون و رئيس اتحاديه مرزنشينان استان )

جناب آقاي خياطان ( رئيس اتحاديه آموزشي استان )

جناب آقاي شريفيان ( عضو هئيت رئيسه اتاق تعاون و مديرعامل اتحاديه گل و گياه محصولات گلخانه اي استان )

جناب آقاي اعظمي ( رئيس هئيت مديره اتحاديه اسكاد )

جناب آقاي نوري ( مديرعامل اتحاديه مسكن كارمندان دولت استان )

جناب آقاي سلطاني ( مديرعامل اتحاديه صنايع دستي و گردشگري استان )

جناب آقاي كيش بافان ( بازرس اتاق تعاون و مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي حمل و نقل استان )

جناب آقاي حاجي زاده ( مدير عامل اتحاديه شركت هاي تعاوني سهام عدالت استان )

جناب آقاي فدائي مقدم ( عضو هيئت رئيسه اتاق تعاون و مديرعامل اتحاديه مسكن فرهنگيان استان )

جناب آقاي شفيعي ( رئيس اتحاديه مسكن كارگران استان )

جناب آقاي شريفيان ( مديرعامل اتحاديه توليدكنندگان استان )

جناب آقاي ذوالفقاري ( مديرعامل اتحاديه مصرف كاركنان دولت  )

جناب آقاي توكليان ( مشاور در امور تعاوني ها )

جناب آقاي هراتي ( مديرعامل اتحاديه صنعت دامپروري استان )

جناب آقاي فاطمي ( مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي استان )

جناب آقاي عرب ( معاونت امور هماهنگي و اقتصادي اتاق تعاون استان )

جناب آقاي كلانتري ( معاونت آموزش، فناوري اطلاعات و روابط عمومي اتاق تعاون استان )

سركار خانم جميلي ( رئيس كميسيون دانش بنيان اتاق تعاون خراسان رضوي )

سركار خانم عامل ( مديرعامل اتحاديه فراگير ملي استان )

سركار خانم شفائي ( نائب رئيس اتحاديه تعاوني هاي توليد كننده استان )

سركار خانم اسدي ( مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي بانوان استان )

سركار خانم نوروزبيگي ( عضو هيئت مديره اتحاديه گل و‌گياه استان )