واگذاري امور صادرات و تنظيم بازار به تشكل هاي تعاوني و بخش خصوصي 1400/11/24

هفتمين نمايشگاه خوراك دام و طيور و آبزيان با حضور سيدجواد ساداتي نژاد وزير جهاد كشاورزي، محمدجواد عسكري رييس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي، علي مطيع جهاني عضو هيات رئيسه و معاون پشتيباني و برنامه ريزي اتاق تعاون ايران، ارسلان قاسمي رييس كميسيون كشاورزي اتاق تعاون ايران، محسن اميني رييس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني ايران افتتاح شد.
ساداتي نژاد در افتتاحيه هفتمين نمايشگاه خوراك دام و طيور و آبزيان اظهار كرد: اگر مي خواهيم محصول سالم‌تر و با كيفيت‌تر داشته باشيم بايد بيشتر بر روي خوراك دام و طيور كار كنيم.

وي ادامه داد: در بازديد از استانها توليدكنندگان دلخوري‌هايي داشتند كه بايد توجه و نظارت بيشتري بر اين موضوع شود. بايد كيفيت محصولات و خوراك دام و طيور را بالا ببريم و بين كارخانه‌ها و مجموعه‌هاي توليدكننده رقابت ايجاد كنيم تا محصول با كيفيت‌تري توليد شود.

وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: آمادگي داريم كمك كنيم كارخانجات خوراك دام و طيور در حوزه فناوري پيشرفت كنند. وي در ادامه گفت: براي صادرات خوراك دام و طيور برنامه ريزي هايي شده است تا امسال اين مجموعه ها بتوانند در حوزه صادرات فعاليت كنند.

ساداتي‌نژاد عنوان كرد: اگر به سمت توليد خوراك آماده حركت كنيم ۱۰ تا ۱۵ درصد در واردات كاهش خواهيم داشت. وي همچنين به واگذاري امور به تشكل ها اشاره كرد و گفت: به شدت قائل به واگذاري امور به  اتحاديه ها هستيم كه البته موضوع جديدي نيست. معتقديم  با واگذاري امور به بخش تشكل هاي تعاوني و خصوصي بازار آرام‌تر و پايدارتر  خواهد شد.

به گفته وي اتحاديه‌ها نيز نبايد هنگام صادرات بازار داخل را فراموش كنند. در بحث جوجه يكروزه  هم صادرات به انجمن جوجه يكروزه واگذار شده است.

وي همچنين به حمايت از صنعت طيور اشاره كرد و گفت: با همكاري شركت پشتيباني امور دام، رييس جهاد و معاونت امور دام و صندوق سرمايه گذاري ها قرار شد تسهيلات به توليدكنندگان را صندوق به ۳۱ اتحاديه استانها بدهد تا تامين مالي آنها انجام شوند.

محمدجواد عسكري رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي، بخش كشاورزي توانسته اشتغالزايي خوبي را ايجاد كند و ظرفيت‌هاي حوزه كشاورزي به دليل تنوع اقليمي حايز اهميت است.

وي افزود: با مديريت خوب و برنامه‌ريزي بر اساس نقشه راه، مي‌توانيم به يك نقطه مطلوب برسيم.

عسكري با اشاره به بحث امنيت غذايي در دنيا، خاطرنشان كرد: امنيت غذايي در دنيا داراي اهميت بسياري است، بنابراين كشورها در اين حوزه بايد با برنامه حركت كنند تا دچار چالش نشوند.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در ابتداي سال و همچنين تاكيد مجدد ايشان به حوزه كشاورزي در ديدار با هيات دولت، يادآور شد: حوزه تدويني براي توليد بهتر و باكيفيت‌تر آماده شده است.

به گفته رئيس كميسيون كشاورزي مجلس، در حوزه دانش‌بنيان كردن و صادرات، توليد محصولات كشاورزي را حمايت مي‌كنيم تا براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴، جمهوري اسلامي ايران به جايگاه ارزشمندي در منطقه دست يابد.

وي افزود: مجلس شوراي اسلامي و كميسيون كشاورزي، قاطعانه، با تمام توان و به صورت ويژه از دانش‌بنيان كردن بخش كشاورزي حمايت مي‌كند