نقش مهم تعاوني‌ها در گذر از كشاورزي سنتي به كشاورزي صنعتي 1400/10/13

نمايندگان كشورهاي مختلف اذعان داشتند كه متاسفانه نه تنها تغييرات آب و هوايي و خشكسالي در كره زمين مشكلات بسيار عديده‌اي براي كشاورزي ايجاد نموده است بلكه كشاورزي تحت تاثير مسائل مختلفي از جمله مسائل سياسي، جنگ وحتي بيماري ها قرار گرفته است و تمامي اين عوامل باعث به بحران كشيده شدن كشاورزي و از دست رفتن امنيت غذايي در سطح جهان گرديده است.

در ادامه اين كارگاه آموزشي مطرح شد كه مطمئناً با شرايط كنوني و مشكلات موجود و افزايش جمعيت اگر در فرآيند و نحوه كشاورزي و تبديل كشاورزي سنتي در بسياري از كشورها به كشاورزي صنعتي گام هاي موثري برداشته نشود در آينده بسيار نزديك دچار كمبود مواد غذايي خواهيم شد .

همچنين در گذر از كشاورزي سنتي به كشاورزي صنعتي تعاوني ها مي توانند نقش بسيار مهمي را ايفا كنند. در ادامه اين كارگاه آموزشي به اهميت آموزش، ايجاد بستر مناسب براي كشاورزان توسط تعاوني‌ها اشاره و ابراز اميدواري شد كه با اين كارگاه آموزشي بتوان پيشرفت موثري در هوشمندسازي بخش كشاورزي ايجاد نمود .

در اين كارگاه آموزشي نماينده فائو در كره جنوبي نيز ضمن خوش آمد گويي به كليه مهمانان هوشمند سازي كشاورزي و ضرورت برنامه ريزي و توسعه آن، آموزش پرسنل و اعضا، ظرفيت سازي مزارع، امنيت غذايي و ديگر مسائل مرتبط را از اهداف اين كارگاه آموزشي نام برد و ابراز اميدواري كرد كه كشورهاي عضو NACFبا همكاري هاي متقابل براي جلوگيري از گرسنگي در هوشمند سازي مزارع به يكديگر كمك كنند.

وي افزود: در سال ۲۰۲۲ تعداد ۲۷۰ مزرعه در كره جنوبي با كمك فائو هوشمند سازي شده اند و هر كشوري كه در حوزه هوشمندسازي مزارع كمك بخواهد ما به آنها كمك خواهيم كرد.

وي اذعان داشت با شركاي تجاري خود در NACFبالاي ۱۰۰ سال مي باشد كه كشاورزي انجام ميدهيم و تمام سعي خود را براي ادامه و گسترش اين همكاري به كار خواهيم بست.

در ادامه اين كارگاه آموزشي نماينده فائو در تركيه نيز گزارشي از نحوه اجراي هوشمند سازي در كشور تركيه ارائه داد و اعلام كرد در تركيه ۲۲ تعاوني در قالب ۴۶۰ عضو بحث هوشمند سازي مزارع خود را انجام داده اند و در حال حاضر طرح از سفره تا مزرعه در ۱۲ استان آن انجام شده است و فائو در اجراي اين طرح  به ما كمك كرده است لازم به ذكر است كه در اين دوره آموزشي از مزارع هوشمند سازي شده در كره جنوبي بازديد به عمل آمد.