رهبر انقلاب در ديدار با توليدكنندگان و فعالان اقتصادي: 1400/11/10

بهمن عبداللهي رئيس اتاق تعاون ايران و جمعي از توليدكنندگان كشور و مسئولين اقتصادي و صنعتي، صبح امروز (يكشنبه) با حضور در حسينيه امام خميني(ره) با رهبر انقلاب اسلامي ديدار كردند.

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران به نقل از پايگاه خبري مقام معظم رهبري؛ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (يكشنبه) در ديدار جمعي از توليدكنندگان و فعالان صنعتي، كارآفرينان و فعالان اقتصادي را افسران، و كارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفاي دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادي با امريكا خواندند و با اشاره به سخنان صريح مسئولان امريكا درباره شكست خفت‌بار آنها در اين نبرد سنگين افزودند: مسئولان پرتلاش با «ايجاد سند نقشه راهبردي صنعتي» و «مديريت، هدايت، نظارت و حمايت از توليد» مسير كاهش و رفع آسيب‌ها و «شتاب گرفتن توليد، اشتغال و پيشرفت كشور» را با تلاش بيشتر ادامه دهند تا آثار اين روند در زندگي مردم نمايان شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، توجه مسئولان دولتي را به نكاتي كه توليدكنندگان و صنعتگران در ديدار امروز بيان كردند ضروري دانستند و با تأكيد بر اينكه اطلاع مردم از موفقيت‌هاي فعالان اقتصادي از زبان خود اين افراد، براي مقابله با جنگ رواني دشمن مفيد است، گفتند: البته اگر در اين ۱۰ سال مسئولان با توليدكنندگان همراهي بيشتري مي كردند، آسيب‌ها كمتر، و موفقيت‌ها بيشتر مي‌شد.

رهبر انقلاب، توليد را «جهاد» خواندند و افزودند: ايستادگي توليدكنندگان در مقابل حمله به اقتصاد و تلاش دشمن براي ممانعت از فروش نفت و گاز، قطع منابع ارزي و برنامه‌ريزي براي مسدودسازي مبادلات خارجي ايران، در واقع جهاد و از بزرگترين عبادتها است.

ايشان با تأكيد بر اينكه طراحي‌هاي دشمن براي فتح سنگر توليد با شكست مواجه شد، خاطرنشان كردند: در اين تهاجم به اقتصاد كشور، در معيشت مردم مشكلاتي به‌وجود آمد اما توليد به زانو درنيامد و سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا چند روز پيش صراحتاً اعلام كرد كه سياست فشار حداكثري به شكست خفّت‌بار آمريكا منجر شد.

رهبر انقلاب گفتند: آنها فروپاشي اقتصاديِ به خيال خودشان چند ماهه را زمينه‌اي براي تحقق مقاصد سياسيِ شوم مي دانستند اما پس از ده سال، سنگر توليد و اقتصاد كشور بحمدالله پابرجا است كه توليدكنندگان و فعالان اقتصادي به‌عنوان افسران و كارگران به‌عنوان رزمندگان اين جهاد مقدس، شريك و عامل اصلي اين افتخار هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: همانگونه كه سال گذشته اعلام شد اقتصاد كشور براي عبور از مشكلات و آسيب نديدن در مقابل تكانه‌هاي داخلي و خارجي، نيازمند جهش توليد است زيرا جهش توليد با بهبود شاخص‌هاي اقتصادي همچون اشتغال پايدار، رونق صادرات، درآمد ارزي و كاهش نرخ تورم را به دنبال دارد و استقلال اقتصادي را كه ضامن عزت و امنيت ملي و افزايش اعتماد به‌نفس ملي است، به دنبال مي‌آورد.

رهبر انقلاب با يادآوري سخنان همه صاحبنظران داخلي و خارجي درباره ظرفيت‌هاي فراوان و امكانات گسترده ايران گفتند: اگر مديران كارآمد، پرتلاش و دلسوز از اين ظرفيت‌ها استفاده صحيح كنند، يقيناً وضع چندين برابر متفاوت خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تكرار تأكيد هميشگي‌شان مبني بر «پرهيز از شرطي كردن اقتصاد كشور و متوقف ماندن فعاليت‌ها به مسائلي كه اختيارش در دست خودمان نيست»، افزودند: در همين مدت ده سال نيز، بنگاهها و توليدكنندگاني بوده‌اند كه منتظر برداشتن تحريم و نتايج مذاكرات نماندند و با كار و تلاش، به نمونه‌هاي موفقي تبديل شدند.

ايشان البته آمارهاي كلان اقتصاديِ دهه ۹۰ را حقاً و انصافاً ناخرسند كننده خواندند و با اشاره به آثار اينگونه مسائل در زندگي مردم گفتند: آمار و ميزان «رشد توليد ناخالص داخلي، تشكيل سرمايه در كشور، تورم، رشد نقدينگي، مسكن، تأمين ماشين آلات و مسائل مشابه»، اصلاً خرسند كننده نيست و ضربه به معيشت مردم كه مدام از آن ابراز نگراني مي‌كنيم ريشه در همين مسائل و واقعيات دارد.

رهبر انقلاب تأكيد كردند: عامل اصلي اين مشكلات، صِرف تحريم نيست بلكه تصميم‌گيري‌هاي غلط يا كم‌كاري‌ها، باعث بخش مهمي از مشكلات بوده است.

ايشان با اشاره به اهميت و استفاده حداكثري ايشان از مشاوره‌هاي متخصصان و كارشناسان، گفتند همه مسئولان با بهره‌گيري از ديدگاههاي صاحبنظران براي اجراي كامل توصيه‌هاي قبلاً بيان شده، همت كنند كه هدايت، نظارت و حمايت از توليد به جاي دخالت دولت، بهبود محيط كسب و كار، انضباط مالي، رفع موانع توليد، آسان‌سازي اخذ مجوز فعاليت‌ها، ايجاد پنجره واحد صدور مجوز، سياست‌هاي تشويقي براي فعاليت‌هاي مولد، دانش‌بنيان كردن زنجيره توليد، مبارزه با فساد، حمايت از صنايع داخلي و مبارزه قاطع و بي‌رحمانه با قاچاق از جمله اين توصيه‌ها است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان نمونه، مشكل صدور بخشنامه‌هاي متعدد را مثال زدند و گفتند: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، هزار و پانصد بخشنامه فقط درباره مسائل گمركي صادر شده است. فعالان اقتصادي به كدام يك عمل كنند؟ اصلاً فرصت هست همه را بخوانند؟

ايشان سپس لزوم ارتقاي كيفيت كالاهاي توليد داخل را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: حمايت‌هاي عملي و تبليغاتي از توليد داخلي بايد منجر به ارتقاي كيفيت محصولات و همچنين ارتقاي فناوري شود اما متأسفانه در برخي صنايع به‌ويژه در صنعت خودرو به موضوع كيفيت توجه نمي‌شود و مردم نيز بحق به آنها اعتراض دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: اگر با وجود فضاي حمايتي از توليد داخل، به جاي ارتقاي كيفيت، قيمت‌ها افزايش يابد، مسئله بدي است زيرا نتيجه همه حمايت‌هاي دولتي، بانكي و جلوگيري از رقابت‌هاي خارجي، عملاً منجر به بالا رفتن قيمت شده است.

ايشان با ابراز گلايه از برخي توليدكنندگان داخلي لوازم خانگي گفتند: با وجود حمايت‌هايي كه از اين توليدكنندگان شد اما گفته مي‌شود برخي محصولات آنها تا دو بابر افزايش قيمت داشته كه نبايد اينگونه باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يكي ديگر از موضوعات مهم در بخش توليد را حمايت از صنابع اشتغال‌آفرين برشمردند و افزودند: بايد در كنار حمايت از صنايع اصلي و مادر، از صنايع پايين‌دستي و اشتغال‌آفرين نيز حمايت‌هاي دولتي و بانكي انجام شود كه پتروپالايشگاهها در ذيل صنعت نفت و زنجيره صنايع پايين‌دستيِ صنعت فولاد، نمونه‌هايي از اين موضوع هستند.

«توجه ويژه به دانش‌بنيان شدن صنايع بزرگ» از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب به آن اشاره كردند و گفتند: در سالهاي اخير هزاران بنگاه دانش‌بنيانِ كوچك و متوسط به‌وجود آمده است اما در مورد دانش‌بنيان شدن صنايع بزرگ غفلت شده است كه بايد در اين زمينه از توانايي و دانش جوانان خوش‌استعداد استفاده شود؛ همان‌طور كه در هر جايي، از واكسن كرونا تا موشك نقطه‌زن كه به جوانان اعتماد و از آنها كار خواسته شد، واقعاً درخشيدند.

ايشان با تأكيد بر اينكه به طور كلي با استفاده از شركتهاي خارجي مخالف نيستم، خاطرنشان كردند: معتقدم شركت‌هاي دانش‌بنيان كارآمد داخلي مي‌توانند نيازهاي ما را در صنايع بزرگ همچون نفت برآورده كنند بنابراين نبايد تصور شود كه ارتقاي فناوري در صنايع گوناگون فقط منوط به حضور شركت‌هاي خارجي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: جوانان با استعداد ما در زمينه نانو، سلولهاي بنيادي و زيست فناوري نيز كارهاي برجسته‌اي انجام داده و نشان دادند «جوانِ ايراني مي‌تواند».

«مسئله هدايت اعتبار» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب به آن اشاره كردند و گفتند: فاصله بين رشد نقدينگي و رشد توليد ناخالص داخلي، فاصله‌اي نجومي و غيرقابل قبول است و مصرف اعتبارات به شكلي است كه اين انبوه نقدينگي تأثيري در توليد ندارد، در حالي‌كه بايد دولت و بانك مركزي به صورت فعال و با نظارت جدي، تسهيلات‌دهيِ بانكها را منوط به هدايت اعتبار به سمت توليد كنند.

ايشان «دانش‌بنيان و فناورانه كردن كشاورزي» را نيز ضروري دانستند و افزودند: كشت گلخانه‌اي قابل توجه است اما با آن نمي‌توان كشور را اداره كرد و با توجه به زمين، خاك و آب موجود در كشور، بايد با دانش‌بنيان كردن كشاورزي و يافتن الگوي مصرف بهينه، از نابودي خاك و هدررفت آب جلوگيري، و صرفه‌جويي در آب را به صورت جدي دنبال كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد مجدد بر لزوم تهيه و تصويب سند و نقشه راهبردي صنعتي كشور، گفتند: وجود اين سند مهم و قانوني موجب جلوگيري از انحراف برنامه‌هاي صنعتي كشور با رفت و آمد و تغيير دولتها خواهد شد.

رهبر انقلاب با تشكر مجدد از همه دست‌اندركاران توليد، مسئولان را به رفع موانع در اين زمينه فراخواندند و افزودند: مسئولان دولتي حقيقتاً در حال تلاش هستند و بايد اين تلاش را به‌گونه‌اي ادامه دهند كه آثار آن بعد از مدتِ نه چندان طولاني، در زندگي مردم محسوس شود.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، ۱۴ تن از فعالان از بخش‌هاي مختلف توليد به بيان نظرات و ديدگاههاي خود پرداختند.