سال هاي پيش روي بهتري را براي بخش تعاون مي‌بينم 1400/08/30

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي به نقل از خبرگزاري صدا و سيما؛ حجت الله عبدالملكي وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي در برنامه نگاه يك شبكه يك سيما بيان كرد: تعاون بسيار مهم است چون مي تواند بستر رفاه و اشتغال باشد يعني اگر به تعاون اهميت بيشتري مي داديم مي توانستيم جهش هاي جدي تر در بخش رفاه مردم و اشتغال داشته باشيم.

وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: تعدادي كار مهم در حوزه تعاون برنامه ريزي شده است اول اينكه بانك توسعه تعاون را افزايش سرمايه دهيم تا بتواند منابع بيشتري را تزريق كند، دوم افزايش سرمايه صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون را تصويب كرديم كه مي تواند براي تعاوني ها ضمانت نامه صادر كند تا تسهيلات بيشتري دريافت كنند، مسائل حقوقي مربوط به تعاوني ها را در چارچوب سند توسعه تعاون برنامه ريزي مي كنيم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر ۹۶ هزار تعاوني در كشور وجود دارد، افزود: اين تعاوني‌ها با احتساب اعضاي آنها؛ جمعيت و جامعه وسيعي را تشكيل مي‌دهند، البته اگر تعاوني سهام عدالت را هم لحاظ كنيم كه اين جامعه بزرگتر مي‌شود.

عبدالملكي گفت: در حوزه تأمين اجتماعي؛ ۴۴ ميليون نفر مخاطب داريم، صندوق بازنشستگي كشور هم حدود دو ميليون نفر مخاطب دارد، سازمان بهزيستي بيش از يك ميليون و ۷۵۰ هزار نفر مخاطب را به خود اختصاص داده و سازمان آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي هم با رويكرد تربيت و آموزش جوانان؛ بسياري از كارگران را مخاطب خود قرار داده است.

وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي در كشور دو مسئوليت دارد؛ اول ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف كشور است؛ به همين جهت دبيرخانه شوراي عالي اشتغال كشور در وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي قرار دارد و رئيس اين شورا هم رئيس جمهور است، زيرا همه دستگاه‌ها اعم از شبكه بانكي و بخش‌هاي غيردولتي، نهاد‌هاي ديگر هم بايد در كنار وزارتخانه‌ها ايفاي نقش كنند.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دومين مسئوليت وزارتخانه را تنظيم روابط كار عنوان كرد و گفت: تنظيم روابط ميان كارفرمايان و كارگران و تنظيم قواعد كلي را كه بر بازار كار حاكم مي‌شود، مي‌توان اهم اين مسئوليت نام برد.

وي گفت: در ماه‌هاي اول فعاليت اين دولت در جلسه شوراي عالي اشتغال كشور؛ زيست بوم اشتغال كشور رونمايي شد و آغاز به كار كرد؛ اين زيست بوم در حقيقت همان وجه تعامل ميان دستگاه‌هاي مختلف اقتصادي كشور است؛ اين زيست بوم در واقع همان نظام واره ميان دستگاهي شمرده مي‌شود كه بخش‌هاي داخلي، خارجي، بين المللي، خصوصي و دولتي را كنار هم جمع مي‌كند.

او ادامه داد: خروجي اين زيست بوم در گام اول؛ ۲۶ توافقنامه با دستگاه‌هاي مختلفي بود كه هر كدام در ايجاد اشتغال سهمي داشتند. بر اساس اين ۲۶ توافقنامه كه ميان ۲۶ دستگاه شكل گرفت؛ وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي به عنوان تسهيلگر براي ايجاد يك ميليون و ۸۵۰ هزار شغل در سراسر كشور برنامه ريزي كرد، البته پس از جلسه شوراي عالي اشتغال؛ توافقنامه‌هاي جزئي‌تر هم با اين دستگاه‌ها در حال تنظيم است.

وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: در جلسه شوراي عالي اشتغال كشور ۲۰ مصوبه كلان براي ساماندهي زيست بوم اشتغال كشور طي شد كه در آن وظايفي براي بانك مركزي جمهوري اسلامي تكليف شد و براي ساير دستگاه‌ها هم وظايفي از آموزش تا مشاوره شغلي و فرهنگ سازي و ترويج فرهنگ كار و كارآفريني در نظر گرفته شد؛ با اين سير حركت اميدواريم تا پايان ۱۴۰۱ بتوانيم بيش از يك ميليون و ۸۵۰ هزار شغل در كشور ايجاد كنيم.

وي افزود: تعريف شغل به تناسب نوع اشتغال؛ متفاوت مي‌شود، اما بر اساس تعريف بين المللي شغل؛ يك ساعت كار در هفته هم اشتغال تلقي مي‌شود؛ بر اين اساس، كارجوياني كه بابت يك ساعت در هفته مبلغي دريافت مي‌كنند هم شاغل محسوب مي‌شوند و آمار اين افراد در فصول گوناگون بين دو تا دو و نيم ميليون نفر متغير است.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دولت سيزدهم افزود: در كنار اين افراد؛ هستند كساني كه از يافتن كار نااميد شده و كاري ندارند. بر اساس آمار بايد گفت آمار دقيقي از بيكاران و اشتغال كشور نداريم، به همين منظور سامانه اشتغال را طراحي و آماده سازي كرده ايم تا اطلاعات افراد شاغل و بيكار كشور را در آن داشته باشيم. اميدواريم اوايل نيمه دوم سال ۴۰۱ اين سامانه تكميل و آماده بهره برداري شود، اما روي هم رفته طبق برآورد‌هاي ما، حدود دو ميليون نفر نااميد از كار در كشور وجود دارد كه البته اين افراد جزو جامعه بيكار قرار مي‌گيرند.

عبدالملكي به واژه اشتغال ناقص اشاره كرد و گفت: كساني را كه حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت در هفته كار مي‌كنند اشتغال ناقص مي‌گويند؛ اين افراد هم جامعه‌اي حدود دو و نيم ميليون نفري را تشكيل مي‌دهند؛ هر چند اين افراد از بيكاران و نااميدان؛ وضعيت بهتري دارند، اما جامعه كار شايسته ما نيستند.

او افزود: در راستاي ايجاد اشتغال؛ قرار نيست دولت كار بخصوصي انجام دهد و بيشترين نقش در ايجاد كار و اشتغال به عهده بخش خصوصي خواهد بود، مثلاً حدود صد هزار فرصت شغلي در بخش بهداشت و درمان وجود دارد، اما اين بدان معنا نيست كه وزارت بهداشت و درمان صدهزار شغل ايجاد نمايد بلكه ايجاد شغل در حوزه‌هاي وابسته به شبكه بهداشت و درمان شكل مي‌گيرد.

وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي با اشاره به حركت جمعيت كشور به سمت سالمندي گفت: با توجه به اين موضوع؛ نياز بخش بهداشت و درمان به سمت بكارگيري پرستاران در خانه و نگهداري كردن از افراد سالمند رو به افزايش است. ساير ارگان‌ها مانند وزارتخانه ميراث فرهنگي هم با حمايت از بخش خصوصي و تسهيل در مجوز‌ها مي‌تواند به ايجاد اشتغال بيشتر كمك نمايد.

او تأكيد كرد: براي ايجاد اشتغال؛ نيازمند ايجاد زيست بوم هستيم؛ نيازمند پول پاشي و وام پاشي نيستيم.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: ۴۵ درصد متقاضيان آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي كشور را تحصيلكردگان دانشگاهي تشكيل مي‌دهند؛ اين يعني فارغ التحصيلان پس از ورود به بازار كار توانايي لازم براي ورود و ماندن در بازار كار را از دانشگاه‌ها دريافت نكرده اند. با اين حال عمده كساني كه مهارت‌هاي لازم را فرا مي‌گيرند ديگر مشكل اشتغال نخواهند داشت.

عبدالملكي به ايجاد تحول در آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي اشاره كرد و افزود: در اين آموزشگاه‌ها واحد‌هايي به نام جوار؛ تدريس مي‌شود؛ يعني در جوار واحد‌هاي صنعتي و كمك واحد‌هاي صنعتي؛ مهارت‌هاي لازم و مرتبط با اشتغال موجود تدريس مي‌شود.

او گفت: در همين سه ماه اخير بيش از ۲۰۰ واحد جوار جديد ايجاد شده است؛ اين واحد‌هاي جوار تا قبل از دولت سيزدهم ۶۰۰ واحد بود كه در سه ماهه اخير ۲۰۰ واحد به آن‌ها اضافه شده و تسهيل در صدور مجوز‌هاي آموزش گاه‌هاي فني و حرفه‌اي در دستور كار قرار گرفته است.

عبدالملكي افزود: در حال حاضر ظرف سه روز كاري مجوز آموزشگاه‌هاي مهارتي فني و حرفه‌اي صادر مي‌شود، اين روند پيش از اين هشت ماه زمان مي‌برد. تا اين لحظه ۵۴ برابر تعداد مجوز‌هاي صادره در شش ماهه قبل؛ يعني چيزي حدود ۱۰۸۰ مجوز جديد صادر شده است.
او گفت: در اين روند؛ ضمانت اجراي صدور مجوز در سه روز اين است كه اگر ظرف مدت سه روز مجوزي صادر نشود؛ به صورت خودكار بعد از سه روز مجوز صادر مي‌گردد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: در اين چرخه ما سخت گيري‌هاي پيشين را به بررسي‌هاي پسيني تبديل كرده ايم؛ يعني اول مجوز به صورت سيستمي صادر مي‌شود و سپس همكاران ما براي تحقيق و بررسي به دنبال متقاضيان مي‌روند.

ناترازي منابع تامين اجتماعي برطرف مي شود

وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي گفت:مجموع درآمدهاي سازمان تامين اجتماعي از محل جمع آوري حق بيمه ماهانه بين ۱۸ تا ۱۹ هزار ميليارد تومان است در حالي كه مخارج سازمان ماهانه حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار ميليارد تومان است؛ تقريباً ماهي ۴ تا ۵ هزار ميليارد تومان كسري داريم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، حجت الله عبدالملكي در ادامه برنامه نگاه يك افزود: موضوع روابط كار بسيار مهم است ؛ اينكه كارگر و كارفرما چگونه با هم توافق كنند و فضاي قرارداد و حقوق حاكم بر روابط اين دو گروه مهم است.
وي با اشاره به اينكه هميشه موضوع سه جانبه گرايي مطرح بوده است ادامه داد: سه جانبه گرايي يعني اينكه سه ضلع كارفرمايان، كارگران و دولت در بازار كار داريم، كار دولت اين است كه فضاي عادلانه بين اين دو گروه بر قرار و همچنين كمك كند هم چرخ توليد و كار آفرين بچرخد و هم براي كارگر رفاه بيشتري ايجاد شود.
عبدالملكي خاطرنشان كرد: سه جانبه گرايي هميشه محل اشكال بوده است؛ ما دو شوراي بسيارمهم بنام شوراي عالي كار و هيئت امناي سازمان تامين اجتماعي و صندوق هاي تابعه داريم كه اين ها دو نهاد اصلي هستند كه سه جانبه گرايي را كنترل مي كنند.
وي تصريح كرد: در اين دولت يك قدم به سمت سه جانبه گرايي واقعي برداشتيم اول اينكه در شوراي عالي كار هميشه دو وزير صمت و وزير اقتصاد حضور داشتند ولي در اين دولت تصميم گرفته شد كه فقط وزير صمت عضو باشد و نفر دوم هم مقرر شد فردي خارج از چارچوب دولت باشد، حقوقدان باشد كه اين يك گام موثر در راستاي سه جانبه گرايي است.
وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي گفت: در هيئت امناي سازمان تامين اجتماعي و صندوق هاي تابعه ۹ عضو داريم؛ معمولان ۶ نفر از اين اعضا دولتي و ۳ نفر غير دولتي بودند كه از اين ۳ نفر هم ۲ نفر نماينده كارگري و يك نفر نماينده كارفرمايي بودند؛ الان فرمول را تغيير داديم يك نفر را بعنوان نماينده بازنشستگان اضافه كرديم ، دوم فردي را عضوكرديم كه دولتي نيست؛ در حال حاضر شرايط اين طور شده كه ۴ نفر مقامات دولتي ، ۴ نفر نماينده هاي بخش خصوصي كه نمايندگان بازنشستگان، كارگران و كارفرمايان هستند و يك نفر هم كه پيشنهاد دولت است ولي دولتي نيست و يك توازن بر قرار شده است.
وي افزود: جلسات شوراي عالي كار شروع شده است و هر ماه اين جلسه را خواهيم داشت و همچنين جلسات هيئت امناي سازمان تامين اجتماعي هم شروع شده است و مسائل مربوط به تامين اجتماعي را پيش خواهد برد.
وي ادامه داد: بيشتر كار آفرينان و كارفرمايان افراد عادل هستندكه حقوق كارگران را رعايت مي كنند؛ البته موارد تخلف هم وجود دارد و ما مسئوليت داريم به موارد تخلف رسيدگي كنيم.
عبدالملكي خاطرنشان كرد: از طريق پيگيري از مجلس شوراي اسلامي الحاق به مقابله نامه بازرسي كار سازمان بين المللي كار تصويب شد كه اين موضوع دو ويژگي دارد اول اينكه از فناوري ها و دانش روز در حوزه بازرسي كار از طريق تعامل با سازمان بين المللي كار بهره مند خواهيم شد و دوم جايگاه ايران به لحاظ اين عامل مهم در سطح بين المللي رشد خواهد كرد؛ البته اين يك خبر خوب براي جامعه كار و توليد كشور است.
وي تصريح كرد: در حال برنامه ريزي هستيم تا نظام بازرسي كار را تقويت كنيم متاسفانه در برخي از واحدهاي صنعتي زير مجموعه وزارتخانه هاي اقتصادي قوانين كار رعايت نمي شده است كه سريعاً بخشنامه اي صادر شد و به زير مجموعه هاي اقتصادي خودمان ابلاغ كرديم كه تمام حقوق و قوانين مربوط به كار و كارگر از جمله طبقه بندي مشاغل، حق داشتن تشكل هاي كارگري، داشتن كميته فني و سلامت كار و بهداشت محيط كار، موضوع حقوق و قرارداد هاي نيروي كار را بايد رعايت و اجرا كنيد و بعد از آن به وزراي اقتصادي دولت ابلاغ كرديم كه در زير مجموعه هاي وزارتخانه بايد اين قوانين رعايت شود؛ به زودي بازرسي گسترده اي را از واحدهاي اقتصادي طرح نظارت دولت شروع خواهيم كرد.

وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي گفت: يك موضوع مهم درباره عدالت اين است كه ما وضعيت رفاهي مردم را بشناسيم، يك سامانه اي بنام سامانه جامع رفاه ايرانيان شكل گرفته است كه جزو كارهاي خوب دولت قبل است كه البته ناقص است و اگر بخواهيم وضع رفاهي تك تك مردم را با كد ملي داشته باشيم لازم است كه اول سخت افزار و زير ساخت هاي اين سامانه را تكميل كنيم و دوم بانك هاي اطلاعاتي را به اين سامانه متصل كنيم، بيش از ۴۰ بانك اطلاعات درباره افراد، فعاليت هاي اقتصادي، موجودي دارايي آنها را داريم كه بايد جمع بندي شود تا يك شناسنامه اقتصادي براي هر فرد و خانواده داشته باشيم.
وي افزود: بخش هايي از جامعه درآمدهاي بالايي دارند، بخش هايي در آمد متوسط و بخش هاي ديگر پايين تر از متوسط هستند ؛ البته مي دانيم كه بخش زياد جامعه پايين تر از متوسط در روستا ها و مناطق مرزي هستند كه برنامه ريزي براي آنها شروع شده است و بزودي جلسه شوراي عالي رفاه را به رياست رئيس جمهور در هفته هاي آتي برگزار مي كنيم و مصوبات خوبي را خواهيم داشت.
وي ادامه داد: يكي از وعده ها اين است كه سامانه هاي رفاهي را تكميل كنيم، زماني كه اين سامانه را داشته باشيم هدفمندتر موضوعات رفاهي را پيگيري مي كنيم.
عبدالملكي خاطرنشان كرد: يك گزارشي را براي شوراي عالي رفاه آماده مي كنيم كه وضع فقر آموزشي، فقر سلامت، فقر مالي، فقر درآمدي را مشخص مي كند.

بانك اطلاعات تكميل مي شود

وي تصريح كرد: بانك اطلاعات تا حدي پيش رفته است و فكر مي كنم تا نيمه ۱۴۰۱ اين بانك اطلاعات تكميل خواهد شد البته اين بانك بايد دائم به روز رساني شود.
وزير تعاون عنوان كرد: تامين اجتماعي در حال حاضر دچار كسري است و اين يك واقعيت است، يك شاخصي بنام نسبت پشتيباني داريم يعني به ازاي هر يك نفر بازنشسته چند نفر بيمه پرداخت مي كنند كه اين شاخص در حد ۶ نفر و به بالا مطلوب است يعني به ازاي هر يك بازنشسته ۶ نفر مشغول كار باشند، متاسفانه اين عدد در كشور حدود ۴.۵ است يعني ما در نظام تامين اجتماعي كسري داريم.

وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي گفت: مجموع درآمدهاي سازمان تامين اجتماعي از محل جمع آوري حق بيمه بين ۱۸ تا ۱۹ هزار ميليارد تومان در ماه است در حالي كه مخارج سازمان شامل مستمري به اضافه هزينه هاي بهداشت و درمان حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار ميليارد تومان است؛ تقريباً ماهي ۴ تا ۵ هزار ميليارد تومان كسري داريم و نسبت پشتيباني پايين است.
وي افزود: بخشي از اين كسري از محل سود واحدهاي اقتصادي زيرمجموعه سازمان تامين اجتماعي و شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي تامين مي شود و بخش ديگري توسط كمك دولت تامين مي شود.
وي ادامه داد: برنامه اصلي ما در دو بخش است اول بالا بردن سودآوري واحدهاي اقتصادي زير مجموعه سازمان تامين اجتماعي است دوم اينكه نسبت پشتيباني را تقويت كنيم يعني افراد بيشتري را بعنوان بيمه پرداز تحت پوشش قرار دهيم.
وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي خاطر نشان كرد: براي زنان خانه دار بيمه اي را با عنوان بيمه خانواده تعريف كرديم يعني زنانه خانه دار مي توانند با پرداخت ۱۴،۱۲ يا ۱۸ درصد از حقوق حداقل قانون كار خودشان را بيمه كنند و اينها بازنشستگي و از كار افتادگي خواهند داشت كه علاقمندان مي توانند به سايت سازمان تامين اجتماعي مراجعه كنند و شرايط آن را ببينند؛ اين يكي از راه هايي است تا بتوانيم تعداد بيمه پردازان را افزايش دهيم.
وي تصريح كرد: متناسب با اين موضوع برنامه مشاغل خانگي را تقويت مي كنيم تا زنان خانه دار درآمدي داشته باشند.
وزير تعاون عنوان كرد: يكي از برنامه ها براي خانم هايي است كه فرزندان بيشتري دارند كه تسهيلات و امتيازات بيشتري براي آنها قائل شويم و چون احتياج به مصوباتي در دولت و مجلس دارد جزئيات را تا اخذ مصوبات اعلام نمي كنم.
عبدالملكي گفت: يكي از كارهاي ديگر موضوع بازرسي ها مي باشد چون بعضي از واحدهاي توليدي، نيروي كار خود را بر اساس قوانين كار بيمه نكردند و ما از طريق افزايش بازرسي ها تلاش مي كنيم ميزان بيمه پردازان را افزايش دهيم.
وي افزود: برنامه يك ميليون فرصت شغلي در سال و توسعه توليد هم موجب افزايش تعداد بيمه پردازان مي شود.
وزير تعاون ادامه داد: به اين سمت حركت مي كنيم كه هم سازمان تامين اجتماعي را از حالت ناترازي خارج كنيم و هم مشاغل رسمي و آتيه دار بيشتري را براي آينده كشور ايجاد كنيم.

موضوع جمعيت بسيار مهم است

وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي خاطر نشان كرد: موضوع جمعيت بسيار مهم است و در حال ورود به عمليات هاي جدي در راستاي تقويت خانواده و جمعيت مي شويم و يكي از كارهايي كه به نتيجه رسيد تحت پوشش قرار گرفتن درمان ناباروري در بيمه ها بود، استانداردهاي اوليه آن در هفته گذشته ابلاغ شد و روز شنبه به همه واحدها در استان ابلاغ كرديم كه هزينه هاي ناباروري را پرداخت مي كنيم؛ دستور العمل اجرايي آن هم طي ۴ تا ۵ روز آينده ابلاغ خواهد شد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر بنا به گفته حوزه بهداشت و درمان حدود ۳ تا ۴ ميليون زوج نابارور داريم كه به اين خدمات احتياج دارند و عمدتاً به دليل گران بودن اين خدمات ورود نمي كردند و اين يك خبر بسيار خوب براي زوج هاي نابارور است.
عبدالملكي درباره توئيت خود نسبت به قيمت ارز ۱۵ هزار توماني هم گفت: اين توئيت در زمان قبل از انتخابات زده شد و هشدار داديم كه مردم مراقب باشيد كاهش تصنعي قيمت دلار ممكن است ولي به شدت سياست نامطلوب است كه منجر به جهش بيشتر قيمت ارز خواهد شد.
عبدالملكي افزود: سازمان آموزشهاي فني و حرفه اي بدنبال برگزاري يك نمايشگاه با عنوان مشاغل كم سرمايه بر است كه با سرمايه كم مي توان يك اشتغال را ايجادكرد و يكي از سياست هاي ما آموزش اين مشاغل به مردم بعنوان مشاغل خانگي و قابل حمل است.