درخواست وزير جهادكشاورزي از اتاق تعاون ايران براي تامين و توزيع كالاي اساسي و آرامش بازار 1400/07/20

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران؛ سيد جواد ساداتي‌نژاد، وزير جهاد كشاورزي در نشست مشترك رئيس اتاق تعاون ايران و اعضاي كميسيون كشاورزي اتاق تعاون ايران گفت: اتاق تعاون ايران نماينده غيردولتي بخش تعاون در مجامع داخلي و بين المللي است كه نقش مهمي در افزايش سهم بخش تعاون در توليد، اشتغال و توسعه صادرات در حوزه غيرنفتي دارد.

وي افزود: يكي از ستون هاي تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي نيز، اتاق تعاون ايران است لذا در وزارت جهاد اعتقاد داريم كه اتاق تعاون ايران مي تواند در اقتصاد مقاومتي نقش آفريني كند و موجب افزايش توليد شود.

وزير جهاد كشاورزي بيان كرد: همچنين در بحث بازار رساني و مشكلاتي كه در حوزه بازار داريم اتاق تعاون و مجموعه‌هاي وابسته به اين نهاد مي توانند كمك كننده باشند.

ساداتي نژاد گفت: اينكه تا به امروز استفاده مطلوبي از ظرفيت اتاق تعاون ايران نشده را قبول داريم كه اين موضوع ادله مختلفي دارد اما شايد يكي از دلايلش خود حوزه تعاون باشد كه طي سال هاي گذشته اين ذهنيت را ايجاد كرده است. به هر حال در خروجي هاي اقتصاد كشور هنوز ظرفيت هاي بخش تعاون هويدا نشده است.

وي افزود: يكي از وظايف اتاق تعاون ايران، بخش كشاورزي و دامپروري است يعني بيشترين وابستگي و تعامل را با حوزه كشاورزي و دامپروري دارد زيرا اين دو بخش بيشتر مي توانند روابط تعاوني را بپذيرند.

ساداتي نژاد افزود: ما اتاق تعاون ايران را از وزارت جهاد كشاورزي مي دانيم و حتما اين ظرفيت مي تواند بخش كشاورزي و دامپروري را متحول كند. چرا كه رويكرد جهادي يكي از ستون ها و محورهاي اتاق تعاون است.

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به برخي دلخوري‌ها در واگذار نكردن امور به بخش خصوصي، گفت: هفته پيش از اتحاديه فرآورده‌هاي لبني درخواست كرديم كه براي حمايت از قشر كم درآمد جامعه براي برخي از كالاهاي اساسي درصدي تخفيف در نظر بگيرد وزارتخانه هيچ دستوري مبني بر ميزان درصد براي اتحاديه در نظر نگرفت.

وي بيان كرد: اتحاديه بدون دخالت و دستور دولت موفق شد در كمتر از يك هفته درخواست ما را عملياتي كند. اين تجربه به ما نشان داد كه اعتماد به بخش خصوصي نادرست نيست.

وزير جهاد كشاورزي گفت: حذف واسطه‌ها با دستور امكان پذير نيست. در حذف واسطه‌ها تشكل‌ها بايد ورود كنند چرا كه آنها در آغاز و پايان فرآيند توليد حضور دارند.

وزير جهاد كشاورزي در جمع تعاونگران اتاق تعاون با بيان اينكه با دستور كارها جلو نمي‌رود و مخالف قيمت‌گذاري دستوري هستيم، گفت: اتحاديه‌هاي لبني به صورت داوطلبانه به كاهش قيمت برخي محصولات خود اقدام كردند.

سيدجواد ساداتي‌نژاد، وزير جهاد كشاورزي، با بيان اينكه بخش تعاون را جزئي از وزارت جهاد كشاورزي مي‌دانيم، گفت: ما حاضريم نماينده‌اي از اتاق تعاون ايران در جلسه وزارت كشاورزي حضور داشته باشد همچنين نماينده‌اي از وزارت جهاد كشاورزي در جلسات اتاق تعاون ايران حاضر باشد.

ساداتي‌نژاد افزود: در قضيه كاهش قيمت برخي اقلام لبني بدون اينكه دستوري در ميان باشد، خود اعضاي اتحاديه‌هاي لبني تصميم گرفتند ۱۰ درصد از قيمت سه قلم پرمصرف محصولات لبني را كاهش دهند و اين داوطلبانه بود و در واقع يك آزمايشي بود كه آيا مي‌توان كارهاي تشكل‌ها و اتحاديه‌ها را به خودشان واگذار كرد‌ و  ما ديديم كه ۱۰ درصد كاهش قيمت برخي اقلام لبني اتفاق افتاد و موفق شد، ما نه آدمي در اين كار گذاشتيم و نه ناظر انتخاب كرديم اما در عمل توسط اتحاديه‌ها انجام شد.

ساداتي‌نژاد گفت: اعتماد به تشكل‌ها با توجه به اينكه خود تشكل‌هاي كشاورزي با مردم سر و كار دارند و بايد محصولات خود را به مردم بفروشند، كار درستي است و ما ملاحظه كرديم ظرف يك هفته با اعتماد به تشكل‌ها، قيمت برخي از محصولات لبني كاهش يافت.

وي اظهار كرد: مجلس هم براي ساماندهي تشكل‌ها، قانوني پيش‌بيني كرده و به نظر من براي حذف دلالان و واسطه‌هاي بخش كشاورزي با دستور نمي‌توانيم اقدام كنيم بلكه با تقويت اتحاديه‌ها و تشكل‌هاي بخش كشاورزي خودبه‌خود دلال‌ها و واسطه‌هاي بخش كشاورزي كمرنگ مي‌شوند.

‌وزير جهاد كشاورزي افزود: اتحاديه‌هاي تعاوني اتاق تعاون مي‌توانند با رئيس سازمان تعاون روستايي در ارتباط باشند و اگر حرف و نظري دارند، قبل از هر تصميم و اقدام حرف‌هاي آنها شنيده شود و اين تصميم ما در وزارت جهاد كشاورزي است، البته عده‌اي به ما گفتند كه سراغ تشكل‌ها نرويم اما مدلي كه در صنايع لبني جواب داد، به خوبي به ما مي‌گويد كه مي‌توانيم ساماندهي بازار را هماهنگي خود تشكل‌ها انجام دهيم.

وزير جهاد با توجه به اينكه كاظميني به عنوان قائم مقام امنيت غذايي منصوب شده است گفت: تشكل هاي اتاق تعاون ايران هم مي‌توانند در اين قرارگاه حضور داشته باشند و به ويژه در زمينه تنظيم بازار اقلام اساسي، نماينده اتاق تعاون ايران را به آقاي كاظميني معرفي كنيد.

وزير جهاد كشاورزي اين را هم گفت: يكي از طرح‌هاي محوري ما اين است كه كشاورزي بايد بر مبناي قرارداد باشد و هر چيزي كه در بخش كشاورزي توليد مي‌شود بايد طبق قرارداد مشتري آن را بدانيم كه آيا مشتري داخلي و يا صادراتي دارد و با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد بدون قرارداد و متقاضي نبايد محصولي توليد و يا كشت شود.

وي خاطرنشان كرد: براي تكميل زنجيره ارزش، سرمايه‌گذاراني كه عضو اتاق تعاون ايران هستند، در جهت جذب ارزش افزوده اقدام كنند، زيرا بسياري از كالاها در بخش كشاورزي توليد مي‌شود كه ارزش افزوده آن محصول را يا ديگران مي‌برند و يا حتي خارجي‌ها به جيب مي‌زنند، در حالي كه بايد ارزش افزوده به خود كشاورزان برگردد.

وي با بيان اينكه ايران سومين كشور توليدكننده خرما است، گفت: كشاورزان در فصل برداشت خرما با مشكل مواجه هستند و بايد به وسيله تشكل‌ها مشكلات آنها را برطرف كنيم. در زمينه تسهيلات به كشاورزان، اراضي كشاورزي، صنايع تبديلي و فرآوري بايد تلاش شود كه كار با كمك تشكل ها جلو برود. در زمينه صدور سند زمين‌هاي كشاورزي هم كمك مي‌كنيم.

به گفته وزير جهاد كشاورزي، در اجراي برخي قوانين دچار مشكل شده‌ايم اما مي‌توان برخي از اختيارات متمركز در وزارت جهاد كشاورزي را به استانها واگذار كرد تا بروكراسي اداري در اين بخش كاهش يابد و ذهن توليدكننده و كشاورز به چند جا مشغول نشود، بلكه فقط به توليد فكر كند. اين كارها با دستور انجام نمي‌شود و ما با قيمت‌گذاري دستوري محصولات هم مخالف هستيم.

به گفته ساداتي‌نژاد، اتحاديه‌ها حامي مردم هستند چون زندگي آنها به توليد و مشتري وابسته است. دولت هم به عنوان ديده‌بان و ناظر بر روابط توليد و مصرف نظارت دارد.

وزير جهاد كشاورزي همچنين گفت: اگر صنايع تبديلي و كارخانه‌هاي شالي‌كوبي اصلاح شود و بهره‌وري افزايش يابد، مي‌توان يك ميليون تن برنج بيشتر توليد كرد و از ضايعات شالي‌كوبي و كارخانه‌هاي برنج جلوگيري كرد كه اين امر با تسهيلات بانك كشاورزي قابل انجام است.

به گفته ساداتي‌نژاد، عمده كارهاي كشاورزي و دامپروري با بخش تعاون قرابت دارد و نقش تعاوني‌ها و تشكل‌ها در بازرگاني و توزيع محصولات كشاورزي بسيار مهم است.