رشد و تقويت بخش تعاون با استفاده از ظرفيت نخبگان، جوانان و بانوان 1400/07/04

 

در راستاي تقويت تعاوني هاي بانوان، استفاده از ايده هاي نوين، كمك به زنان سرپرست خانوار همچنين اشتغالزايي در روستاها و شهرهاي كوچك، نشست مشتركي با حضور رئيس اتاق تعاون استان خراسان رضوي، مديركل دفتر زنان و خانواده استانداري و دبير اتاق تعاون استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي؛ اسماعيل آذري در اين ديدار به لزوم بهره‌گيري هر چه بيشتر از توان و استعداد جوانان و ضرورت استفاده از ايده هاي نوين در راستاي اشتغالزايي تاكيد و اظهار داشت: بايستي تفاوت بخش مردمي تعاون و بخش خصوصي به خوبي مشخص و قابل مشاهده باشد چرا كه بخش تعاون نه ‌تنها در مردمي كردن و مشاركت شهروندان در اقتصاد نقش مهمي دارد بلكه در ايجاد اشتغال پايدار بسيار موثر است.

رئيس اتاق تعاون استان با اشاره به اهميت تعاوني هاي بانوان و استفاده از ظرفيت آنان افزود: بدون شك توسعه، تقويت و تحكيم موقعيت تعاوني هاي بانوان اثر بسزايي در ارتقاء روحيه مشاركت و حضور بانوان در جامعه و بهبود معيشت خانواده دارد.

آذري با اشاره به استفاده بهينه از ظرفيت هاي بانوان گفت: بايستي از اين ظرفيت ها در جهت ارتقاء، پويايي، حق طلبي و رشد تعاوني هاي بانوان استفاده كنيم، وي افزود: بخش تعاون يكي از مهم ترين بخش ها در نظام اقتصادي است و همه ما بايد تلاش كنيم تا از اين ظرفيت در جهت ارتقاء سهم تعاون و ترويج و گسترش اين فرهنگ استفاده و در حوزه بانوان تخصصي و كارشناسي ورود پيدا كرده و با برنامه قدم برداريم.

وي در ادامه به نقش غير قابل انكار بانوان در جامعه اشاره و تاكيد كرد: شركت هاي تعاوني فرصت و جايگاه بسيار خوبي براي ساماندهي و بهره برداري از پتانسيل عظيم بانوان در جامعه به شمار مي آيند و موجب مي شود بانوان علاقمند اين مجال را بدست آورند كه با فعاليت اقتصادي و كمك به اقتصاد خانواده نقش مهمي را در رشد و شكوفايي اقتصادي جامعه ايفا كنند.

رئيس اتاق تعاون خراسان رضوي افزود: بانوان نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند و بي ترديد اين قشر عظيم مي‌تواند نقش بسيار مهمي را در تقويت و ارتقاء فعاليت هاي اقتصادي در جامعه داشته باشد.

وي در ادامه با اشاره به امكانات خوب مركز رشد نوآوري سرخس گفت: اين مركز با در اختيار قراردادن تجهيزات مورد نياز تعاوني هاي دانش بنيان و داراي ايده مي تواند بهترين مكان براي حمايت از نخبگان و مخترعان تعاون برشمرد.

اسماعيل آذري افزود: خوشبختانه اين مركز، محلي مناسب براي حمايت از مخترعان، مبتكران و افرادي كه صاحب ايده هستند است تا اين نخبگان بتوانند با اين امكانات ايده‌ها و طرح‌هاي خود را به ثروت و تجاري سازي برسانند.

مدير كل دفتر زنان و خانواده استانداري نيز در اين ديدار بر لزوم  استفاده از ظرفيت هاي بخش تعاون براي اشتغال زنان تاكيد كرد.

سيده طاهره طهماسبي در اين نشست بيان داشت:  ما در حوزه اشتغال نيازمند اتصال دقيق و منطقي سه حلقه مهم شامل آموزش، امكانات و بازار فروش هستيم، متاسفانه ارتباط ميان عناصر اشتغال در برخي از مشاغل ناقص و ناكارآمد است و آموزش ها منجر به بازار فروش نمي شود همچنين رويكرد دستگاه هاي متولي آموزش هاي شغلي و دانشگاه كمتر متوجه بازار فروش است.

طهماسبي افزود: متاسفانه بدون توجه به امكان سنجي بازار، امكانات و تجهيزات، بيشتر بر مبناي آموزش هاي مهارتي پرداخت مي شود.

وي اظهار داشت: شبكه سازي در مبحث اشتغال هاي خرد و خانگي كه اغلب شاغلين آن ها زنان هستند اهميت بسزايي دارد و تعاوني يكي از بهترين اشكالي است كه سبب ايجاد شبكه ارزش افزوده در ميان بانوان خواهد شد.

لازم به ذكر است در اين نشست، مقرر شد در اين خصوص تفاهم نامه دوجانبه اي تنظيم و در قالب كميته كارشناسي امور پيگيري شود.