رهبر انقلاب سال ۱۴۰۰ را سال «توليد، پشتيباني‌ها، مانع زدايي‌ها» نام‌گذاري كردند 1400/01/01

بسم الله الرّحمن الرّحيم


و الحمدلله ربّ العالمين و الصّلاه و السّلام علي سيّدنا محمّد و آله الطّاهرين

يا مقلّب القلوب والابصار، يا مدبّر الليل و النّهار، يا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الي احسن الحال

 

عيد نوروز و حلول سال نو را تبريك عرض ميكنم به همه‌ي هم‌ميهنان عزيزمان، بخصوص به خانواده‌هاي مكرّم شهيدان و خانواده‌هاي جانبازان و خود جانبازان و همه‌ي ايثارگران؛ و همچنين تبريك عرض ميكنم اين عيد را به همه‌ي ملّتهايي كه عيد نوروز را گرامي ميدارند.

امسال عيد ما مقارن است با اعياد مبارك شعبانيّه كه اميدواريم اين [تقارن]، بركات فراواني را ان‌شاءالله از لحاظ مادّي و معنوي براي سال نو ما داشته باشد. و [سال] ۱۴۰۰ متبرّك است به اينكه دو نيمه‌ي شعبان در آن هست و مردم دو بار در اين سال ولادت ولي‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه) را جشن خواهند گرفت.

 

حوادث مختلف سال ۹۹: ۱) كرونا و تأثير آن بر زندگي مردم


سال ۹۹ با حوادث گوناگون و بعضاً بي‌سابقه‌اي پايان يافت. يكي از آن حوادث كه حقّاً بي‌سابقه و ناآشنا بود براي ملّت ما، پديده‌ي كرونا بود كه تقريباً زندگي همه‌ي ملّت را به نحوي تحت تأثير قرار داد؛ هم كسب و كارها را، هم محيط‌هاي درسي را، هم اجتماعات ديني را، هم مسئله‌ي سفرها را، ورزش را و ديگر مسائل گوناگون كشور را تحت ‌تأثير قرار داد و ضربه‌ي سختي هم به اشتغال در كشور زد. البتّه از همه‌ي اينها تلخ‌تر جان ‌باختن ده‌ها هزار از مردم عزيز ما بود كه اين به معناي غصّه‌دار شدن و داغدار شدن ده‌ها هزار خانواده است. من همين جا از فرصت استفاده ميكنم، به همه‌ي آن خانواده‌هاي عزيز تسليت عرض ميكنم و همدردي خودم را با آنها ابراز ميكنم. اميدواريم كه خداوند به آنها صبر بدهد و اجر بدهد و جان‌باختگان را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار بدهد.

 

۲) بُروز توانايي‌هاي ملّت ايران در مقابله با كرونا و فشار حدّاكثري دشمن


سال ۹۹ همچنين از جهتي سال بُروز توانايي‌هاي ملّت ايران بود؛ هم در مقابله‌ي با همين آزمون بزرگ يعني كرونا كه انصافاً ملّت عزيز ما از مجموعه‌هاي درماني و بهداشتي گرفته، تا محقّقين و دانشمندان، تا آحاد مردم، تا گروه‌هاي جهادي و خدمتگزار، توانايي بزرگي را از خودشان نشان دادند براي مديريّت اين حادثه‌ي تلخ، آن هم با فشار حدّاكثري دشمن در زمان تحريم؛ با وجود تحريم، بسته ‌بودن راه‌هاي گوناگون براي استفاده‌ي از امكانات خارج از كشور، ملّت ما، دانشمندان ما، پزشكان ما، پرستاران ما، بهياران ما، عوامل آزمايشگاهي ما و عوامل راديولوژيستي ما -اينهايي كه دست‌اندركار درمان مردم بودند- انصافاً توانستند تجربه‌ي بزرگي را به يادگار بگذارند و توانايي بزرگي از خودشان نشان بدهند؛ همچنين ملّت ايران توانايي خودش را نشان داد در مقابله‌ي با فشار حدّاكثري دشمن. دشمنان ما و در رأس آنها آمريكا در صدد بودند كه ملّت ايران را با اين فشار حدّاكثري به زانو دربياورند. امروز خود آنها و رفقاي اروپايي‌شان صريحاً ميگويند كه فشار حدّاكثري شكست خورده. ما ميدانستيم شكست ميخورد و عازم بوديم كه دشمن را شكست بدهيم در اين زمينه. ميدانستيم ملّت ايران مي‌ايستد، ولي امروز خود آنها دارند اعتراف ميكنند به اينكه اين فشار حدّاكثري شكست خورده است.

 

تحقّق شعار «جهش توليد» در حدّ قابل قبول و نه در حدّ انتظار


خب، شعار سال ۹۹ شعار «جهش توليد» بود.(۱) من اگر بخواهم بر اساس گزارشهاي متعدّد مردمي و دولتي و دستگاه‌هاي مختلف و جهات مختلف -كه از همه جهت به ما گزارش ميرسد- يك ارزيابي‌اي بكنم، بايد بگويم اين شعار تا حدّي، تا حدّي، تا حدّ قابل قبولي تحقّق پيدا كرد، يعني جهش توليد در بخشهايي از كشور و بخشهايي از مسائل گوناگون كشور تحقّق پيدا كرد، اگر چه در حدّ انتظار نه؛ يعني در آن جاهايي هم كه اين شعار تحقّق پيدا كرد كه غالباً در كارهاي زيربنائي و سازندگي و امثال اينها بود، نتيجه‌ي آن در اقتصاد عمومي كشور و در معيشت مردم مشهود نشد، يعني اين حركت احساس نشد، در حالي كه انتظار ما اين بود كه جهش توليد بتواند گشايشي در وضع مردم به وجود بياورد. البتّه شعار جهش توليد به معناي واقعي كلمه يك شعار به تمام معنا انقلابي است، شعار مهمّي است. جهش توليد اگر بدرستي در كشور اتّفاق بيفتد -كه ان‌شاءالله اتّفاق خواهد افتاد- هم تأثيرات عميق اقتصادي در كشور ميگذارد -در مورد ارزش پول و بقيّه‌ي مسائل عمده‌ي اقتصادي تأثير ميگذارد- و هم علاوه‌ي بر آنها موجب اعتماد به نفْس ملّي ميشود، موجب رضايتمندي عمومي مردم ميشود، تضمين‌كننده‌ي امنيّت ملّي ميشود؛ يعني اگر توليد جهش‌يافته در كشور ان‌شاءالله اتّفاق بيفتد كه اميدواريم اتّفاق بيفتد، اين عوارض مهم و اين منافع بزرگ بر آن متحقّق ميشود.

 

عوامل عدم تحقّق كامل شعار جهش توليد: وجود موانع، عدم حمايت از توليد


خب حالا چرا در سال ۹۹ به طور كامل اين اتّفاق نيفتاد؟ به خاطر وجود موانع از طرفي، و حمايت نشدن توليد در همه‌ي بخشها از طرف ديگر. يعني توليد، هم احتياج دارد به حمايتهاي لازم قانوني و حكومتي و هم احتياج دارد به اينكه موانع سر راه توليد برداشته بشود. حالا مثلاً از باب مثال فرض كنيد وقتي كه يك كارگاه نيمه‌كاره‌اي، يعني كارگاهي كه مثلاً با سي درصد، چهل درصد ظرفيّت كار ميكند يا بكلّي از كار افتاده است، با همّت چند جوان اين كارگاه به راه مي‌افتد، با تشويقها و مانند اينها اين كارگاه مشغول حركت ميشود و بعد از آنكه به توليد رسيد، ناگهان انسان مشاهده ميكند كه رقيبِ اين محصول به نحوي از خارج وارد كشور ميشود؛ يا به وسيله‌ي دستهاي خيانتكار قاچاقچي يا متأسّفانه از طرق قانوني و به خاطر ضعف رعايتهاي قانوني. اين توليد طبعاً تشويق نميشود؛ اين مانع بر سر توليد است، يعني آن كاري كه انجام گرفته، در واقع شكست ميخورد. يا همچنين [به خاطر] نبودِ مشوّقها، مثل نبود مشوّق سرمايه‌گذاري. سرمايه‌گذاري در امر توليد احتياج دارد به مشوّق. بايستي كساني كه ميتوانند سرمايه‌گذاري كنند تشويق بشوند به اين كار، و اوضاع كسب و كار در كشور به نحوي باشد كه براي اينها تشويق‌كننده بشود كه وارد اين كار بشوند، يا هزينه‌ي توليد برايشان افزايش پيدا نكند كه متأسّفانه اينها اتّفاق نيفتاده؛ يعني ملاحظات لازم انجام نگرفته؛ نه آنچنان مشوّقي وجود داشته و نه در مورد هزينه‌هاي توليد فكري شده. در يكي از سالها -حالا شايد سال ۹۹ نبود، شايد سال ۹۸- هزينه‌ي توليدكننده از هزينه‌ي مصرف‌كننده بالاتر بوده. خب اينها يك چيزهايي است كه مانع پيشرفت توليد است.

 

لزوم نگاه بلندمدّت به مسائل كشور


بنابراين ما در سال ۹۹ اين حركت انقلابي را به نحوي در كشور آغاز كرديم و ملّت ايران استقبال كرده است از جهش توليد به اندازه‌ي مشخّص و محدودي؛ اين بايد ادامه پيدا كند؛ سال ۱۴۰۰ كه از لحظه‌ي اين سال تحويل شروع ميشود، در واقع به يك حساب ورود در قرن جديد است و در واقع يك قرن جديدي دارد آغاز ميشود، بنابراين به مسائل كشور بايستي با نگاه بلندمدّت نگريست و آنها را با نگاه بلندمدّت محاسبه كرد.

 

حسّاسيّت‌هاي سال ۱۴۰۰: انتخابات، لزوم تداوم شكوفايي توليد و جهش توليد


اين سال -سال ۱۴۰۰- سال حسّاس و مهمّي است: هم به خاطر انتخاباتي كه در اوّل اين سال هست كه ما در خرداد ۱۴۰۰ انتخابات مهمّي در پيش داريم كه اين انتخابات ميتواند تأثير مهمّي در اوضاع كشور و حوادث كشور و آينده‌ي كشور بگذارد؛ مديريّتهاي جديدي بر سر كار خواهند آمد، احتمالاً تازه‌نَفَس، با انگيزه‌هاي گوناگون قوي ان‌شاءالله وارد مديريّت اجرائي كشور بشوند. بنابراين انتخابات، اين سال را بسيار مهم و حسّاس ميكند. اين از يك جهت -كه البتّه من درباره‌ي انتخابات بعداً در سخنراني مطالبي را عرض خواهم كرد و اينجا به همين اندازه اكتفا ميكنم- و هم به اين جهت كه توليد در سال ۹۹ يك تكاني خورد و جهش توليد يك حركتي به وجود آورد.

 

شعار سال ۱۴۰۰: «توليد؛ پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها»


امسال -سال ۱۴۰۰- يك زمينه‌ِي خوبي براي شكوفايي جهش توليد وجود دارد كه از اين بايستي حدّاكثر استفاده را كرد. بايد اين حركت با جدّيّت دنبال بشود و به طور عمده حمايتهاي قانوني و دولتي و حكومتي از همه‌سو نسبت به جهش توليد انجام بگيرد. چه اين دولت تا وقتي كه بر سر كار است، چه دولت آينده از اوّل استقرار بايستي همّت خودش را بر اين قرار بدهد كه موانع را برطرف كند و حمايتهاي لازم را انجام بدهد و ان‌شاءالله جهش توليد به معناي واقعي كلمه در امسال انجام بگيرد. لذا من شعار امسال را اين جور تنظيم كردم: «توليد؛ پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها»؛ يعني شعار اين است: توليد؛ پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها. ما بايستي توليد را محور كار قرار بدهيم و حمايتهاي لازم را انجام بدهيم و مانعها را از سر راه توليد برداريم. اميدواريم ان‌شاءالله به لطف الهي اين شعار تحقّق لازم را پيدا كند. ان‌شاءالله بعداً در سخنراني در همين زمينه و همچنين در زمينه‌ي انتخابات عرايضي را عرض خواهم كرد.

اميدواريم روح مطهّر امام بزرگوارمان و ارواح طيّبه‌ي شهداي عظيم‌الشّأن‌مان از ما راضي و خشنود باشند و سال، سال مباركي براي ملّت ايران باشد و حضرت وليّ‌عصر (ارواحنا فداه) ملّت ايران را و مسئولين كشور را و آحاد مردم را دعا كنند و تفضّلات خودشان را به اين ملّت ارزاني بدارند و لطف خودشان را و توجّه خودشان را ان‌شاءالله نسبت به اين ملّت همچنان كه در گذشته وجود داشته ادامه بدهند.

والسّلام عليه و عليكم و رحمهالله و بركاته