دادستان كل كشوردرگردهمايي سراسري مراكزداوري اتاق تعاون؛وظيفه سيستم قضائي درجنگ اقتصادي رفع موانع 1398/10/25

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي و به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران؛ حجت الاسلام و المسلمين منتظري دادستان كل كشور در مراسم گردهمايي سراسري مراكز داوري اتاق تعاون با اشاره به شهادت سردار سليماني گفت: نام داوري در مركز تعاون عملي خوب است.

منتظري بيان كرد: در اساسنامه اتاق تعاون قوانين و مقررات از قوه قضاييه تأيين شده است تا از دوران بتوان حداكثر استفاده را برد. استفاده حداكثري داوري كه مي‌توان سبقه قضائي و پرونده دادگستري نداشته باشد.

دادستان كل كشور ادامه داد: مسئله ارجاع أمر به داوري مهم است. در ماده ٢ اساسنامه اتاق مهم‌ترين أهداف تعريف شده كه عبارتند از كمك به بهبود فضاي كسب و كار و همكاري در زمينه رشد و توسعه اقتصادي، كمك به تحقق اجراي قانون سياسي، كه أهداف اتاق را كمك مي‌كند به مدام سمت و سو برود.

او افزود: ٢۵ درصد اقتصاد كشور در تعاوني‌ها ديده شده است كه اگر درست عمل شود بيش از ٢۵ درصد اثرگذار خواهد بود. بحث داوري يك بحث جامع و كامل در اتاق تعاون بايد داشته بأشد.

منتظري گفت: در بند ٢٣ اساسنامه آمده تشكيل اتاق مركز داوري است. خوشبختانه آماري كه ديده شده پيش از ٩٠ درصد پرونده‌ها از ادغامي برخوردار است كه مورد تأييد قرار مي‌گيرد و كمتر از ١٠ درصد مورد ايراد قرار مي‌گيرد.

دادستان كل كشور بيان كرد:‌ اي كاش در محاكم دادگستري درصدي از ادغام آراء را شاهد بوديم كه اين درصد را نمي‌بينيم كه علت آن كثرت پرونده هاست. علت مواجه با نقض آرا كثرت پرونده هاست، چرا كه يك قاضي در روز حدود ١٢ پرونده را بررسي مي‌كند.

او گفت: با ارجاع پرونده به شوراي حل اختلاف بايد به موضوعات بيشتر رسيدگي و حمايت كنيم. بايد تلاش كرد حتي پرونده‌هاي كه در اتاق تعاون است، در چهارچوب قانون بأشد.

منتظري تشريح كرد: در قرار داد‌ها بايد به اين نكته توجه كرد كه پرونده‌ها در داخل اتاق رسيدگي شود. اگر بايد اقدامي در دستگاه قضائي انجام شود به ما منتقل كنند تا مورد رسيدگي قرار گيرد.

دادستان كل كشور گفت: اصولا در دستگاه قضائي تلاش مي‌كنيم مشكلات را حل كنيم. در قوه قضاييه و دادستان كل، سياست كلي را در پيش گرفته ايم. بحث اقتصادي مستقيم با ما در ارتباط نيست أما همكاري بين سه قوه موجب مي‌شود در أين شرايط اقتصادي گره‌ها را باز كنيم.

او تشريح كرد: بايد در اين جنگ اقتصادي تلاش كرد موانع اقتصاد را برداشت، در حوزه اقتصاد و سياسي جاي كوچك‌ترين ترديد نيست كه دشمن دست از جنگ بر نداشته است و بايد خود را تقويت كنيم.

 

.