بررسي مشكلات تنظيم بازار و وضعيت صادرات با حضور وزير صمت در اتاق تعاون 1398/10/21

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي و به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران؛ رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت به همراه معاونين صبح امروز در جمع مديران عامل اتحاديه ها و روساي كميسيون هاي اتاق تعاون حضور يافت و با چالش هاي توليد، صادرات و مشكلات حوزه صنعت آشنا شد.

بهمن عبداللهي رئيس اتاق تعاون در اين نشست گفت: وزارت صنعت يكي از مهمترين وزارتخانه‌هايي است كه فعالان اقتصادي بايد با آن ارتباط نزديك داشته باشند و از اين جهت بايد معاونت‌هاي اين وزارتخانه ارتباط بهتري با فعالان اقتصادي داشته باشند.

وي با تاكيد بر اينكه نكته مهم در ارتباط فعالان اقتصادي با وزارت صنعت موضوع حفظ اعتماد فعالان است، ادامه داد: متأسفانه در حوزه بازرگاني برخي تصميمات بدون نظر و مشورت فعالان اقتصادي و برخلاف قانون گرفته مي‌شود و اين تصميمات مي‌تواند به كشور ضربه بزند.

رئيس اتاق تعاون ايران افزود: در حوزه ستاد تنظيم بازار برخي تصميمات بعد از مدتي كه البته براي ما هم روشن نيست، وتو مي‌شود، براي مثال در جلسه ستاد تنظيم بازار در شرايط كمبود لاستيك در كشور مأموريت داده شد تا از طريق يكي از اتحاديه ها نسبت به واردات لاستيك‌هاي سنگين اقدام كنند اما از حدود شش ماه گذشته كه اين لاستيك‌ها وارد شده، هنوز مجوز توزيع داده نشده است.

 

صدور مجوزهاي چندساله براي نمايشگاه

در اين نشست، علي مطيع جهاني معاونت پشتيباني، برنامه ريزي و تحقيقات و مدير امور نمايشگاهي اتاق تعاون با تاكيد بر اينكه يكي از وظايف اتاق برگزاري نمايشگاه ها بوده و بيش از دو دهه است كه اتاق در اين خصوص فعاليت مي كند، ابراز داشت: صدور مجوزها در ساير كشورها از سالهاي قبل صادر مي شود كه در جذب مخاطب داخلي و خارجي تاثير گذار است.

وي با اشاره به اينكه  از سنوات گذشته با مشكل مجوزها روبه رو هستيم كه در زمينه جذب مخاطب و سرمايه گذاران خارجي تاثير گذاشته است، صدور مجوزهاي چندساله را خواستار شد.

مطيع جهاني افزود: در سال ۸۸ كه شركت سهامي نمايشگاه ها در ليست واگذاري ها قرار گرفت، اتاق تعاون و اتاق بازرگاني به عنوان اعضاي مجمع نمايندگان شركت سهامي نمايشگاه به صورت دوره اي داراي كرسي شدند از سال ۸۸ تا ۹۱ اين كرسي در اختيار اتاق تعاون بوده است و بعد از آن در اختيار اتاق بازرگاني بوده است و تاكنون تغيير دوره اي صورت نگرفته است.

در اين نشست، مديران عامل اتحاديه ها و روساي كميسيون ها در بخش هاي مختلف به بيان چالش ها و مشكلات پرداختند و وزير صمت و معاونين پاسخ دادند.

رئيس كميسيون كشاورزي اتاق تعاون با بيان اين مطلب كه توليد ۷۵ درصدي محصولات كشاورزي توسط بخش تعاون انجام مي شود گفت: با اين وجود در كارگروه تنظيم بازار عضو نيستيم وي خواستار آن شد كه تصميمي اتخاذ شود تا اعضاي اتاق نيز در ستاد تنظيم بازار عضو شوند.

معاون اقتصادي و امور بين الملل اتاق تعاون نيز از نبود اطلاعات در بازرگاني خارجي براي شركت‌هاي كوچك و متوسط و حمايت نكردن دولت از اين بنگاه‌ها گله كرد.

همچنين  عضو هيات رييسه اتاق تعاون كشور با اشاره به مشكل نقدينگي بنگاه‌هاي اقتصادي، اظهارداشت: با ادامه اين روند و جلوگيري از صادرات برخي از كالاها بسياري از فعالان اقتصادي براي ادامه فعاليت به كشورهاي مجاور مهاجرت كرده و سرمايه خود را از كشور خارج مي‌كنند.