تعاون مصداق مردمي بودن اقتصاد 1398/10/21

وزير صمت، امروز در نشست مشترك فعالان اقتصادي بخش تعاون كه در اتاق تعاون ايران برگزار شد، اظهارداشت: اقتصاد مقاومتي ۵ راهبرد دارد كه يكي از آنها مردمي بودن اقتصاد است و تعاون مصداق اين مردمي بودن است.

 

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي و به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران؛ رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت در جمع تعاونگران گفت: در حال حاضر با وجود فعاليت تشكل‌هاي متعدد، تعاوني‌ها مي‌توانند جايگاه خود را داشته باشند و فعاليت بخش تعاون هيچ منافاتي با فعاليت ساير تشكل‌ها ندارد.

 

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اتاق تعاون ايران از ظرفيت‌هاي بسيار بالايي در حوزه اقتصادي برخوردار است و بايد در اين شرايط اقتصادي، بخش تعاون به كمك اقتصاد كشور بيايد.

 

وي با اشاره به موضوع برگزاري نمايشگاه صنعت ساختمان توسط بخش تعاون كه يكي از دغدغه‌هاي فعالان اين حوزه بود، گفت: در اين حوزه برگزاري نمايشگاه صنعت ساختمان توسط بخش تعاون صورت مي‌گيرد و هر حمايتي هم از سمت ما نياز باشد، قطعاً انجام خواهيم داد.

 

رحماني با تأكيد بر واگذاري بسياري از امور به بخش تعاون گفت: قطعاً با اين موضوع هيچ مخالفتي ندارم اما بخش تعاون بايد در كنار پذيرش اين امور، مسئوليت آنها را هم بپذيرد كه اين يك انتظار دوطرفه است.

 

وي همچنين با استقبال از عضويت نماينده اتاق تعاون ايران در ستاد تنظيم بازار گفت: همان طور كه تأكيد كردم بخش تعاون ظرفيت‌هاي بسيار بالايي دارد و قطعاً بايد يك نماينده دائمي در ستاد تنظيم بازار داشته باشد.

 

رحماني با اشاره به توسعه صادرات در كشور گفت: در ۹ ماهه امسال صادرات كشور افزايش داشته، به طوري كه ميزان صادرات از ۸۷ ميليون تُن در ۹ ماهه سال گذشته به ۱۰۳ ميليون تن در ۹ ماهه امسال رسيده است؛ البته ميزان صادرات مي‌توانست بيش از اين باشد كه بايد به جاي اينكه روبروي يكديگر باشيم، با كمك بخش‌هاي مختلف صادرات توسعه يابد.

 

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه افزايش نرخ ارز دو اثر مهم دارد كه نخست صادرات را توجيه پذير و ديگري واردات را توجيه ناپذير مي‌كند، افزود: سال گذشته در نمايشگاه واردات چين، فعالان و شركت كنندگان در اين نمايشگاه با استقبال از خريد فرش ايراني به ما مدام اعلام مي‌كردند كه اگر درست عمل كنيد، حتي يك فرش در ايران نمي‌ماند. بنابراين به صِرف اينكه چند كشور ما را تحريم كرده اند، نبايد در حوزه صادرات فرش عقب نشيني كنيم.

 

اين عضو كابينه دولت دوازدهم با اشاره به آمار بانك مركزي مبني بر رشد بخش صنعت به ۱۴ درصد تا پايان شهريورماه گفت: اين رشد در حالي است كه ميزان آن در سال گذشته منفي ۹.۵ درصد بود، بنابراين روند نشان مي‌دهد كه اقتصاد ما در حال پيشرفت است و مي‌توانيم به آينده اميدوار باشيم.

 

وي، نقدينگي را يكي از مشكلات صنايع و فعالان اقتصادي عنوان كرد و گفت: در حوزه نقدينگي امسال متأسفانه مشكل داريم كه البته در اين زمينه با بانك مركزي به تفاهم‌هايي رسيده ايم و قرار شد ما در وزارت صنعت، صنايع با اولويت نياز به نقدينگي را به بانك مركزي معرفي كنيم. همزمان در وزارت صنعت در حال تدوين شيوه‌هاي نوين تأمين مالي صنعت از بازارهاي مختلف از جمله بازار سرمايه، اوراق و صندوق‌ها هستيم.

 

* صادرات مرزنشين‌ها را به اتاق تعاون بدهيد

 

به گفته وي اتاق تعاون مي‌تواند با معاونت‌هاي وزارت صنعت ارتباط برقرار كند و من در جلسه سران قوا اينها را پيشنهاد مي‌دهم كه بخشي از امور صادرات را مانند صادرات از طريق تعاوني‌هاي مرزنشيني را در اختيار اتاق تعاون قرار دهيم.

 

وزير صنعت گفت:‌ ما بيشترين صادرات را به عراق داريم، در حالي كه فقط آنجا يك رايزن بازرگاني داريم. در حالي كه در اربيل، سليمانيه، كربلا، نجف و بصره بايد رايزن داشته باشيم.

 

* اختيار تعاوني مرز نشينان را به اتاق تعاون مي‌دهيم

 

وي گفت: ما منعي نداريم كه همه كارهاي تعاوني‌هاي مرزنشينان را اتاق تعاون مسئوليتش را بپذيرد و اگر از نظر قانون مشكلي ندارد اين كار انجام شود و اگر مغايرت داشت، مشكل قانون را برطرف كنيم و بحث تعاوني‌هاي مرزنشين را به اتاق تعاوني واگذار كنيم.