سيدحسين مجتبوي: خراسان رضوي داراي پتانسيل قوي در بخش تعاون است. 1399/08/20

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي؛ رئيس اتاق تعاون استان خراسان رضوي با اشاره به تعداد تعاوني هاي فعال در استان گفت: حدود هفت هزار تعاوني با سرمايه‌گذاري بيش از چهار هزار ميليارد ريال و حدود چهار ميليون عضو در خراسان رضوي فعال مي باشند و ۱۱۵ هزار فرصت شغلي به وجود آورده اند.

وي در ادامه گفت: ۳۴ درصد اين تعاوني‌ها در بخش خدمات، ۲۳ درصد در بخش كشاورزي، ۱۴درصد در بخش صنعت، شش درصد در حوزه مسكن، دو درصد در حوزه حمل‌ و نقل و ۲۱ درصد در ساير گرايش‌ها فعاليت دارند.

مجتبوي تصريح كرد: تعاوني‌ها نقش انكارناپذيري در توليد و اشتغال جامعه دارند، بدون شك ارتقا سطح كيفي محصولات توليدي و تقويت شركت‌هاي تعاوني مي‌تواند اثرات بسيار مطلوبي بر تقويت و هدايت جامعه به سمت مصرف كالاي داخل داشته باشد.

وي گفت: در شرايطي كه اشتغال يكي از مشكلات جامعه امروز است توجه و بهره برداري از ظرفيت عظيم تعاوني‌ها در مسير تقويت توليد ملي و هدايت منابع به سمت توليد داخل مي‌تواند زمينه‌هاي جهش توليد را فراهم آورد.

سيدحسين مجتبوي ضمن اشاره به تحريم هاي ظالمانه عليه ايران و تاكيد بر اهميت صادرات در شرايط كنوني جامعه افزود: سهم تعاوني‌هاي اين استان در سال گذشته در بخش صادرات ميزان ۷۲ ميليون دلار بوده است.

وي عمده محصولات صادراتي را سوخت، زعفران، صنايع غذايي، محصولات فلزي و سنگ‌هاي ساختماني نام برد و گفت: مقصد صادرات اين محصولات كشورهاي افغانستان، پاكستان، عراق، تاجيكستان، تركمنستان، ازبكستان و روسيه بوده ‌است.

رئيس اتاق تعاون خراسان رضوي با اشاره به اينكه درصد بالايي از قوانين موجود در كشور در زمينه تعاوني‌ها اجرايي نمي‌شود، گفت: سهم بسزايي از عدم اجراي مصوبات توسط كارگزاران اجرايي (دولتي) است و برهمين اساس در اجراي قوانين توجه جدي دولت را خواستاريم.

وي يادآور شد شايد در مواردي نياز به اصلاح مقررات و قوانين موجود آن هم صرفا با نظر نهادهاي رسمي تعاونگران از جمله اتاق هاي تعاون كشور، اتحاديه ها و تعاوني ها داشته باشيم ليكن به هيچ عنوان نياز به تصويب قوانين جديد توسط دولت محترم احساس نمي شود بلكه آنچه بسيار مورد نياز بخش تعاون است حمايت و پشتيباني از توسعه و رشد بخش بر اساس قوانين مصوب موجود توسط دولت است كه اميدواريم با درايت مسئولين ذيربط انجام پذيرد.