دستورالعمل گواهي اعتبار مولد (گام) در اتاق تعاون ايران تشريح شد 1399/07/20

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي و به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران؛ نشست تخصصي ارائه برنامه هاي عملياتي بانك توسعه تعاون در خصوص دستورالعمل گواهي اعتبار مولد(گام) در اتاق تعاون ايران برگزار شد.

در اين نشست، دبيركل اتاق تعاون ايران توضيحات كلي در خصوص گواهي اعتبار مولد(گام) ارائه داد و در ادامه نماينده بانك توسعه تعاون، دستور العمل اوراق گام را تشريح كرد.

در اين اوراق سهميه ۱۰۰۰ ميليارد تومان در مرحله اول براي بانك توسعه تعاون با كارمزدكمتر از ۲.۵ درصد در نظر گرفته شد.  فتاحي عضو هيئت مديره بانك توسعه تعاون ساز وكار عملياتي اين موضوع را توضيح داد و مقرر شد بانك توسعه تعاون جلسات مستمر با اتاق تعاون استان ها و فعالان بخش هاي تعاون جهت عملياتي شدن اين موضوع را داشته باشد و نسبت به شناسايي موانع و مشكلات عملياتي آن اقدام كرده همچنين اتاق تعاون ايران و بانك توسعه تعاون نتايج را به بانك مركزي انعكاس دهند.

گفتني است، گواهي اعتبار مولد گام، به عنوان يك ابزار بازار محور و با قابليت نقل و انتقال در بازارهاي پول و سرمايه، تسهيلات جديدي را براي تأمين اعتبار بنگاه‌هاي توليدي فراهم مي‌كند كه بر اساس آن توليدكنندگان بر مبناي فاكتور خريد مواد اوليه و واسط از بانك عامل درخواست انتشار و تضمين گواهي اعتبار مولد در سررسيد كرده و به بنگاه فروشنده مواد اوليه تحويل مي‌دهند. دارنده مي‌تواند گواهي را تا زمان سررسيد آن نزد خود نگه دارد يا مي‌تواند به فروشنده مواد اوليه خود تحويل دهد يا اينكه در بازار سرمايه تنزيل كند.

به عبارت ديگر، اوراق گام، ابزار مالي جديد و كارآمدي براي تامين مالي واحدهاي توليدي بوده و سازوكار آن در عمل امكان تامين مالي زنجيره توليد و همچنين استفاده از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه جهت تامين مالي واحدهاست. در واقع بانك مركزي به منظور كمك به بهبود روش‌هاي تامين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي اقدام به راه‌اندازي سامانه گام جهت صدور و مديريت اوراق گام در بازار پول خواهد كرد.

اين نشست به صورت ويدئو كنفرانس با  ۱۱ استان و حضور مديران عامل اتحاديه ها و تعاوني ها در اتاق تعاون ايران برگزار شد.