پيشرفت با عدالت در توسعه اقتصاد با بخش تعاون محقق مي‌شود 1399/07/15

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي و به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران؛ در اين نشست، گزارش مبسوطي از توانمندي هاي بخش تعاون در حوزه كشاورزي ارائه و دو درخواست مهم اين كميسيون مطرح شد.

ارسلان قاسمي رئيس كميسيون كشاورزي اتاق تعاون ايران با بيان اين مطلب گفت: عدم اجراي كامل قانون در بخش تعاون يكي از مشكلات اين بخش است كه در نشست امروز مطرح و درخواست اجراي قانون را مطرح كرديم.

وي ادامه داد: همچنين در اين نشست، خارج شدن اصلاح لايحه اصلاح قانون بخش تعاون از دستور كار مجلس محترم شوراي اسلامي درخواست شد.

نقدينگي توليد، توجه به بازارهاي داخلي و خارجي، تامين نهاده هاي توليد، تعهد ارزي از مهمترين مباحث نشست امروز بود. قاسمي در اين خصوص گفت: كميسيون كشاورزي درخواست كرد كه بخش كشاورزي از موضوع تعهد ارزي معاف شود.

رئيس كميسيون كشاورزي اتاق تعاون اظهار داشت: در بخش ديگري از اين نشست، در خصوص نقش و اهميت تشكل ها تاكيد شد. وي ادامه داد: تشكل ها بايد در تصميم سازي و تصميم گيري ها نقش داشته باشند ضمن آنكه بايد مسئوليت و نظارت آن را هم بايد بپذيرند.

وي اذعان داشت: در شرايط سخت اقتصادي ناشي از تحريم هاي ظالمانه و تاثيرات شيوع ويروس كرونا بخش كشاورزي در بخش صادرات و در ۵ماهه ابتداي سال ۱۱ درصد افزايش ارزشي و ۲۳ درصد افزايش وزني داشته است.

قاضي زاده هاشمي نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي نشست با تعاونگران، را مفيد ارزيابي كرد و گفت: دولت لايحه‌اي به منظور اصلاح قانون تعاون ارائه كرده است، در يكي از بخشنامه‌هاي مربوط به حوزه اتاق تعاون اختلاف تفسيري وجود داشت كه در اين نشست مطرح شد تا پيگيري‌هاي لازم در اين زمينه انجام شود.

اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي، افزود: موانع اجرايي و عدم فراهم بودن زيرساخت‌ها مانند كانتينرهاي سردخانه دار، وجود متوليان زياد در پايانه‌هاي مرزي و سياست‌هاي ارزي موجود، مشكلاتي در زمينه صادرات به وجود آورده است.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه توليدكنندگان در زمينه تامين نهاده‌ها دچار مشكل هستند كه درخواست تك نرخي شدن ارز را دارند، عنوان كرد: اعضاي كميسيون كشاورزي اتاق تعاون معتقد هستند كه با تك نرخي شدن ارز مي‌توانند نهاده خود را تامين و محصول نهايي را توليد كنند؛ در حال حاضر چرخه توليد به واسطه مشكلات موجود در زمينه صادرات، تامين ارز و نهاده دچار مشكل شده است.

وي در بخش ديگري از اين نشست، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه پيشرفت بايد توام با عدالت باشد، اظهار داشت: پيشرفت با عدالت در توسعه اقتصاد با بخش تعاون محقق مي شود.

وي خاطر نشان كرد: انتقال قدرت از دولت به تعاون نبايد دولت جديدي ايجاد كند.