برگزاري چهاردهمين جشنواره معرفي و تجليل از تعاونيهاي برتر خراسان رضوي 1398/06/14

برگزاري چهاردهمين جشنواره معرفي و تجليل از تعاونيهاي برتر خراسان رضوي

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي؛ در اين همايش كه با حضور معاون امور هماهنگي اقتصادي استانداري خراسان رضوي، معاون امور اقتصادي و برنامه‌ريزي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و مديران استان برگزار شد، مهندس مجتبوي با تبريك هفته تعاون به اهميت اين بخش در چرخه اقتصاد اشاره كرد و گفت: تعاوني ها نهادهايي مستقل از دولت هستند كه در كنار بخش دولتي و بخش خصوصي نقش آفريني مي كنند.

وي اظهار كرد: مردمي كردن اقتصاد مولفه اصلي درون گرا كردن اقتصاد مقاومتي است، در عصر جديد كه آموزش نقش اصلي را در پيشرفت كشورمان دارد افزايش نقش مردم و كاهش نقش دولت بسيار اهميت دارد.

مجتبوي تاكيد كرد: مشاركت به عنوان خصيصه ذاتي تعاون موجب تقويت احساس تعلق اجتماعي و تحقق سطح بالاتري از تعامل مي شود كه با تكيه بر قابليت هاي انساني به عنوان شيوه اي  اقتصادي اجتماعي مي تواند نقش مؤثري در فقر زدايي داشته باشد.

وي در ادامه افزود: سالم سازي و توسعه اقتصادي نيازمند مشاركت بخش تعاون است و شركت هاي تعاوني مي توانند در خصوص توزيع منصفانه كالاهاي اساسي به دولت كمك كنند.

مجتبوي برگزاري اين جشنواره را فرصت مناسبي براي آشنايي تعاونگران با يكديگر دانست و افزود: اين جشنواره بستر آشنايي تعاونگران با يكديگر و هم افزايي و تشريك مساعي آنان را فراهم مي آورد كه اين امر بدون شك موجب هم افزايي و همگرايي بيشتر در جامعه تعاونگران استان خواهد شد.

رياست اتاق تعاون استان با اشاره به ظرفيت هاي بالاي بخش تعاون گفت: بايستي از اين ظرفيت هاي براي دستيابي به اقتصاد مقاومتي استفاده نمود و اقتصاد مقاومتي در ذات خود به مرزهاي اقتصاد ملي محصور نيست بلكه رويكرد جهاني دارد و در پي جهاني شدن است.

وي افزود: از آنجا كه يكي از مهمترين معضلات ما ايجاد اشتغال است و از سويي منابع مالي لازم براي سرمايه گذاري در اختيار نمي باشد. تعاوني‌ها و بويژه تعاوني‌هاي توليدي، خدماتي و كشاورزي درچنين شرايطي مي توانند با استفاده از تجميع سرمايه‌هاي اندك، حمايت و تسهيلات دولتي، فرآيند توليد و رشد اقتصادي را شتاب بخشيده، تاحدودي مشكل اشتغال را مرتفع نمايند.

رياست اتاق تعاون گفت: با توجه به شرايط كشور و اينكه ممكن است لازم باشد در واردات توزيع و مصرف كالاهاي اساسي مديريت و نظارت جدي اعمال شود بخش تعاون با برخورداري از گسترده‌ترين شبكه توزيع كشور آماده است تا در اين زمينه به دولت كمك كند.

وي در خاتمه افزود: من معتقدم بايستي راه ها و ايده هاي جديدي براي رفع فقر پيدا كنيم. كار مشترك همراه با احترام به اصل تعاون را ضرورتاً بايد افزايش دهيم. همچنين در كنار گفت ‌و گوهاي اجتماعي پيرامون تعاون، مي توان از كلام مقام معظم رهبري (مدظله عالي) بهره گرفت كه مي فرمايند: "من به تعاون اعتقاد دارم. تعاون، چشمه ي جوشان اشتغال است.".

مهندس سنجري در اين مراسم طي سخناني اظهار كرد:اين استان با هفت هزار تعاوني و سرمايه چهار هزار ميليارد ريالي آنها از لحاظ تعداد تعاوني ها در جايگاه دوم كشوري قرار دارد.وي با اشاره به شعار سال "رونق توليد" گفت: تمام تلاش ما در استان خراسان رضوي اين است كه نقش تعاوني ها را بيشتر كنيم زيرا نقش موثري در تامين معيشت مردم دارند.وي افزود: تعاوني ها در حوزه صادرات،در مرزهاي استان نقش فعالي داشتند و بيش از ۱۸۰ ميليون دلار صادارت مصنوعات فلزي و سنگ ساختماني به مقصد كشورهاي افغانستان، پاكستان، عراق و تاجيكستان از طريق آنها صادر شده است.

 مديركل تعاون كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي افزود: شركت هاي تعاوني علاوه بر آنكه مي‌توانند در اشتغالزايي سهم عمده‌اي داشته باشند نقش آنها در فقرزدايي و گسترش عدالت اجتماعي بسيار پررنگ است زيرا بخش تعاون با جمع آوري و ساماندهي سرمايه هاي خرد و هدايت آن به سمت تشكيل شركت تعاوني اين منابع ناچيز را وارد چرخه اقتصاد مي نمايد كه منافع مادي حاصل از اين سرمايه ها بصورت عادلانه بين تعاونگران توزيع شده و به معيشت خانواده هايي كه بنيه مالي ضعيفي دارند كمك مي نمايد.سنجري در خاتمه مطالب خود تاكيد كرد: تنها مدلي كه مي تواند كشور را به سمت تحقق عدالت اجتماعي و توسعه همه جانبه سوق داده و در مسير خيزش عظيم اقتصادي و رونق توليد قرار دهد مدل تعاون است.

در ادامه جشنواره علي سر زعيم معاون امور اقتصادي و برنامه‌ريزي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ضمن تسليت ايام ماه محرم و گراميداشت هفته تعاون به اهميت اين بخش در چرخه اقتصاد اشاره كرده و افزود: اگر نتوانيم در بازارهاي جهاني با شركت‌هاي بزرگ خارجي به رقابت بپردازيم مجبور مي شويم تا با كالاهاي قاچاق آنها در داخل بازار كشور رقابت كنيم كه اين يك ضرر اقتصادي بزرگ است.

وي ادامه داد: راه موفقيت در اين است كه از تجربه موفق كشورهاي ديگر استفاده كنيم و همچنين اشتباهات آنها را تكرار نكنيم.

معاون امور اقتصادي و برنامه‌ريزي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به فعاليت شركت‌هاي تعاوني گفت: بايد برنامه ريزي‌ها به صورتي انجام شود تا با ايجاد انگيزه در افراد، فعاليت تعاوني ها بيشتر شود و سود آن به سهامداران آن كه خود مردم هستند برسد و اين مي تواند مشوق حضور آنها در تعاوني‌ها باشد و همچنين بايد اين انتفاع را به رسميت شناخت.

سرزعيم افزود: تعاوني ها به عنوان موتورهاي رشد و توسعه هستند و درست است كه سرمايه گذاري خارجي مهم است ولي مساله كشور اين نيست بلكه بايد به توانايي داخل باور داشت.

وي گفت: به رفع تحريم‌هاي ظالمانه اميد داريم ولي باور ما اين است كه رشد، درون زاست و پاسخ اصلي به مسائل در درون خود كشور شكل مي گيرد.

سرزعيم در خاتمه گفت: در بازار بورس ايران شركت‌ها منتفع مي شوند اما سرمايه گذاران بلافاصله سود خود را از شركت‌ها خارج مي كنند و اين باعث مي شود تا شركت‌ها نتوانند از منابع به دست آمده درست استفاده كنند و بزرگتر شوند تا توان مقابله با شركت‌هاي بزرگ خارجي را به دست آورند.وي در خاتمه گفت:نقش تعاوني‌ها در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي حائز اهميت است.

لازم به ذكر هشت تعاوني برتر خراسان رضوي به عنوان معين اقتصادي روستاهاي اين استان نقش آفريني مي كنند.

شايان ذكر است در ادامه اين جشنواره از 24 اتحاديه و شركت تعاوني برتر استان و 3 شركت تعاوني برتر ملي تقدير به عمل آمد.