علي ربيعي سخنگوي دولت: تعاون ابزاري براي مقابله با تحريم‌هاست 1398/04/18

ربيعي گفت: از ابتداي سال تاكنون بيش از ۸ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان براي تأمين كالا‌هاي اساسي و حمايت‌هاي اجتماعي پرداخت شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران، علي ربيعي سخنگوي دولت به مناسبت روز تعاون كه امروز برگزار شد، گفت: نقش تعاون به قدري مهم است كه مي تواند ابزاري براي مقابله با تحريم ها باشد. هدف تحريم، انزواي ذهني جامعه است اما مردم ما با روح تعاون و مشاركت از اين دوره عبور خواهند كرد.

ربيعي بيان كرد: در شرايط كنوني، تعاون از دو جنبه مدنظر است كه فلسفه تعاون و همكاري بيش از هر زمان ديگري در جامعه ما مورد نياز است همچنين جنبه ديگر اين است كه با تعاون مي‌توان مشاركت دهك‌هاي مختلف را براي اشتغال، فقرزدايي به ويژه در جوامع پايين محلي و مشاركت‌هاي اجتماعي و خُرد جذب كرد.

وي گفت: به نظر من پول براي ايجاد اشتغال روستايي بايد به جايي برود كه در بين مردم روحيه همياري و تعاون ايجاد شود و جوامع خُرد و محلي توانمند شوند.

سخنگوي دولت  با بيان اينكه بايد به بخش تعاون برگرديم، گفت: اتاق تعاون تنها نهاد مدني بزرگ ايران است و بايد همه براي به دست آوردن سهم تعاون بجنگيم و نه تنها سهم ۲۵ درصدي از اقتصاد را، بلكه مقدار بيشتري را جذب كنيم.

ربيعي  با بيان اينكه زيرساخت‌هاي فرهنگي و اجتماعي براي موفقت تعاون مهم است، گفت: وقتي زيرساخت‌ها نباشند، بايد زور بزنيم تا يك درصد از اقتصاد كشور را به تعاون اختصاص دهيم و تعاون به مثابه يك بخش اقتصادي فقرزدا و ايجاد انسجام ملي و رشد فراگير و درگير كردن دهك‌هاي پايين اجتماعي براي مزيت اقتصادي است كه زندگي بانشاط و همياري اجتماعي براي مردم به همراه دارد.

وزير اسبق تعاون با اشاره به اينكه رئيس اتاق تعاون، كارت عضويت افتخاري به عنوان تعاونگر برايم صادر كرده است، گفت: من مي‌خواهم عضو اصلي بخش تعاون باشم، چون در دور هم بودن حال آدم‌ها بهتر مي‌شود.

وي تاكيد كرد: هدف تحريم‌ها اين بود كه جامعه ايراني از نظر فكري و ذهني دچار فروپاشي شود و به خاطر همين ترامپ اعلام كرد همه شرط‌ها را براي گفتگو با ايران كنار مي‌گذاريم به شرط اينكه ايران بمب هسته‌اي نداشته باشد.

ربيعي گفت: آن‌ها مي‌خواهند سوگيري تحريم‌ها را به سمت سيستم فكري و ذهني جامعه تغيير دهند، چون ديدند تحريم‌ها موفق نشد و برعكس، انسجام اجتماعي مردم در مقابل تحريم بيشتر شد.

به گفته سخنگوي دولت، اگر ميزان غني‌سازي را افزايش مي‌دهيم، اين مصلحت كشور است، در حالي كه رهبر انقلاب صلح‌طلب است و ما دنبال امنيت و صلح جهاني هستيم. اميدواريم تحريم‌ها را هم با كمك مردم و حفظ انسجام ملي، مديريت كنيم.

سخنگوي دولت افزود: در جلسه آتي سران قوه تصميماتي اتخاذ مي شود تا حمايت بيشتري از طبقات پايين اجتماعي صورت گيرد. رييس جمهور هم بر بهبود شرايط اقتصادي مردم تاكيد دارد و راهكارهاي مختلفي در اين زمينه مطرح كرده است. ديروز در تبصره ۱۴ تصويب شد بيش از ۸ هزار ميليارد تومان براي كمك به خانوار‌ها اختصاص داده شود.

ربيعي ادامه داد: امسال براي بهبود شرايط زندگي اقتصادي مردم تاكنون بيش از ۸ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان براي تأمين كالا‌هاي اساسي و حمايت‌هاي اجتماعي پرداخت شده است.

سخنگوي دولت در مورد ۵۵ ماه زندگي با برجام گفت: در اين مدت با سياست دولت مبني بر كنترل تورم، سالانه نرخ رشد اقتصادي بين ۴ تا ۵ درصد تحقق پيدا كرد، اما در ۱۸ ماه حضور ترامپ، اين روند كندتر شد و براي عبور از اين ۱۸ ماه بايد به روح اجتماعي و تعاون بپيونديم و سعي كنيم در ۲۴ ماه آينده دولت نيز روح اجتماعي و انسجام اجتماعي بيشتر شود.

وي به گام دوم ايران براي حفظ برجام اشاره كرد و اظهار كرد: پيام ما روشن است و اقداماتي كه براي افزايش غني‌سازي اورانيوم انجام مي‌دهيم، براي حفظ برجام است و هر ميزان كه طرف مقابل به حفظ برجام پايبند باشد، ما هم به همان ميزان پايبند خواهيم بود.

سخنگوي دولت افزود: برخي بيگانگان به گونه اي تحليل مي كنند كه گويا ايران درصدد دستيابي به سلاح هسته‌اي است اما مبنا و اساس كار ايران فتواي مقام معظم رهبري است، ايشان داشتن و انبار كردن سلاح هسته‌اي را حرام مي‌داند، بنابراين استراتژي ايران اينگونه نيست كه سلاح هسته‌اي داشته باشد.