به مناسبت هفته كارو كارگر؛ جشنواره امتنان كارگران نمونه خراسان رضوي برگزار شد 1397/02/07

 

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون استان و به نقل از روابط عمومي اداره كل تعاون، كارورفاه اجتماعي خراسان رضوي،  به مناسبت هفته كارو كارگر؛ جشنواره امتنان كارگران نمونه خراسان رضوي برگزار شد.

محمد سنجري هدف از برگزاري سي‌امين جشنواره امتنان را ارج نهادن به انديشه‌ها، تلاش‌ها و فعاليت‌هاي ارزشمند كارگران و تشويق نيروهـاي كارگري مولد، متخصص، مبتكر، ترويج و ارتقاء هر چه بيشتر فرهنگ كار، رعايت انضباط در محيط كار، مشاركت، خلاقيت و نوآوري و ايجاد انگيزه بين كارگران دانست و افزود: كارگران از عناصر اصلي رونق توليد در كشور هستند و برگزاري باشكوه هفته كارگر مي‌تواند بخش كوچكي از زحمات اين قشر گران‌قدر راجبران كند.

وي با اشاره به شعار سال، اهميت كار و توليد، برضرورت سرمايه‌گذاري در توليد براي استمرار كار كارگران تأكيد كرد و بيان داشت: توليد بايد با نگاه به نياز داخلي و همچنين استفاده بازار بين‌المللي باشد لذا همه مردم با نگاه متفاوت به منابع و كار و با تفكر جهادي و بسيجي اقدام كنند تا پيشرفت‌هاي بيشتري در ايران داشته باشيم،نگاه به توليد نبايد نگاهي مصرف انرژي باشد بلكه بايد داشتن انرژي ارزان و فناورانه و نگاه كارآفريني باشد.

سنجري با بيان اينكه مصرف كالاي ايراني براي ما خيلي مهم است، اظهار داشت: چرا كه جمعيت ميليوني ايران، باشگاه بزرگي براي حمايت ازكالاي ايراني ميتواند باشد وبايد ورود به هر مركز خريد با اين ديدگاه باشد.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان خراسان‌رضوي با بيان اينكه اين اهميت دارد كه كالاهاي متعددي كه دركشور توليد مي‌شود هم جنبه داخلي داشته باشد، هم بين‌المللي با ارز آوري بالا تا بتوان از وابستگي به نفت رها شويم  پس بايد هم مردم و هم شركت‌ها به سمت مصرف كالاي ايراني پيش بروند البته كيفيت كالاي ايراني  نيز بايد به حدي كه قابليت رقابت داشته باشد؛ برسد تا مردم راغب شوند آن را تهيه كنند.

وي با اشاره به وظايف ادارات دولتي اظهار داشت: قسمت عمده  كار دولتمردان متوجه كارگراني است كه در حوزه‌هاي مختلف كار مي‌كنند؛ صيانت از نيروي كار از ديگر وظايف مسئولين است. شعار سال فرصت بسيار مناسبي را براي خدمت به جامعه كارگري فراهم مي‌كند. زماني كه كالاي توليد شده به فروش مي‌رسد، اگر منابع مالي حاصل از فروش آن به بنگاه اقتصادي بازگردد، مي‌تواند به امنيت شغلي كارگران، حفظ اشتغال و رفع مسائل اقتصادي كارگران كمك كند.

سنجري ادامه داد: به عقيده من انتخاب شعار سال طي يك بررسي و آسيب‌شناسي و براساس چالش‌ها و مشكلات موجود در جامعه صورت مي‌گيرد ، بيشتر چالش‌ها و مشكلات موجود در جامعه، در حوزه اقتصادي بوده كه در راستاي توجه به مسائل اقتصادي، دولت در سنوات گذشته براي رفع موانع و مشكلات كار و توليد، برنامه‌هاي متنوعي را به اجرا در آورده كه خروجي آن نفع  جامعه كارگري ماست.

مديركل اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي  با تاكيد بر اينكه يكي از مشكلات بنگاههاي اقتصادي به فروش نرساندن كالاي توليدي  است، عنوان كرد: تمام اين اقداماتي كه صورت گرفته، مي‌تواند در نهايت منجر به حل مشكلات اقتصادي كارگران و كمك به حفظ اشتغال در بنگاه هاي اقتصادي شده و از سوي ديگر به ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد كمك خواهد كرد.  يكي از مشكلاتي كه بنگاه‌هاي اقتصادي با آن مواجه هستند، فروش كالاست

وي تصريح كرد : كالاي يك بنگاه اقتصادي، خروجي يك فرايند در بنگاه اقتصادي اعم از سرمايه، توان كارشناسي، تخصصي، نيروي انساني و كارگران است.

وي افزود: در صورت به فروش نرسيدن كالاي بنگاه اقتصادي، آن بنگاه با مسائل مالي و سرمايه در گردش و همچنين تامين چرخه اقتصادي خود با مشكل مواجه مي شود.

سنجري همچنين گفت : به عقيده ما، شعار سال فرصت بسيار مناسبي را براي خدمت به جامعه كارگري فراهم مي كند زماني كه كالاي توليد شده به فروش مي‌رسد، اگر منابع مالي حاصل از فروش آن به بنگاه اقتصادي بازگردد، مي‌تواند به امنيت شغلي كارگران، حفظ اشتغال و رفع مسائل اقتصادي كارگران كمك كند.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي تصريح كرد: زماني كه بنگاه اقتصادي توسعه يابد و مشكل براي فروش كالاي خود نداشته باشد، مي‌توان ظرفيت‌هاي خالي اشتغال را در بنگاه‌هاي اقتصادي تكميل كرد و از ظرفيت‌هاي خالي حداكثر بهره را برد و در نهايت به ايجاد فرصت‌هاي شغلي كمك و بستري را براي اشتغال جديد فراهم مي‌شود.

وي تاكيد كرد: بر اين اساس براي كمك به جامعه كارگري در تشكل‌هاي خود، تصميم گرفته شد كه كميته‌اي با محوريت تشكل‌هاي كارگري تشكيل شود.

سنجري با اشاره به ميزان رسيدگي به اختلافات كارگري و كارفرمايي خاطرنشان كرد: با توجه به وضعيت حاكم جامعه و طيف گسترده‌اي كه با آن سرو كار داريم، خدمات ما متعدد و متنوع است وظيفه ما در حوزه روابط كار و براساس قانون كار در اين حوزه صيانت از نيروي كار و تنظيم روابط كار است.

مديركل اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي  در راستاي ترويج فرهنگ كارمزدي به جاي وقت‌مزدي به عنوان يك چالش اصلي، گفت:  به دنبال ارتقاي بهره‌وري در بخش‌هاي مختلف دولتي و خصوصي هستيم و بايد به سمت اينكه نظام حقوق كارمزدي را  جايگزين وقت مزدي كنيم كه در نهايت منجر به افزايش منافع مالي و ارتقاي بهره‌وري مي‌شود.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي با بيان اينكه حوزه تخصصي بعدي ما بحث بازرسي كار است، اظهار كرد: رسالت صيانت از  نيروي كارگر از بنگاه اقتصادي در دو بعد رعايت شرايط كار و قرارداد كار و حقوق و مزايا بوده كه يك ركن اصلي ما در يك بنگاه اقتصادي الزام كارفرمايان به رعايت ضوابط و ايمني و بهداشت كار است

سنجري گفت: همواره بحث ارتقاي سطح آگاهي و دانش كارگران به مباحث ايمني و رعايت نكات ايمني مهم است.

وي با بيان اينكه «فقرزدايي با اشتغال» شعار ما است، افزود: ما دنبال ايجاد كارگاه‌هاي ايمن براي كارآفريني هستيم. بايد شأن و منزلت كارگران را دريابيم. تشكل‌ها بهترين راه رسيدن به درخواست‌هاي آنان است.

وي در پايان با اشاره به پيامدهاي حوادث ناشي از كار افزود: ايمني به معني فرار از موقعيت‌هايي است كه مي‌تواند باعث مرگ، جراحت، بيماري‌هاي شغلي، صدمه يا خسارت به اموال و تجهيزات شود. به عبارت ديگر شرايطي است كه منابع انساني را از عوامل مضري كه مي‌تواند سلامتي آن را به خطر اندازد مصون مي‌دارد.

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري خراسان رضوي در اين مراسم آموزش نيروي انساني و فني حرفه‌اي را امري بسيار مهم توصيف و بيان كرد: آموزش نيروي انساني مي بايست بر اساس نيازهاي استاني و واحدهاي توليدي ارتقا يابد لذا برنامه‌اي منجسم، منظم و به روز بايد در اين بخش تدوين و عملياتي شود.

علي رسوليان 'الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي' را محوريترين برنامه در حال اجرا در خراسان رضوي ذكر و بيان كرد: هدف اين طرح كه امتحان شده و نتيجه داده استفاده از ظرفيت شركتهاي توانمند ملي و استاني براي توانمندسازي شهرها و روستاها و واگذاري امور به مردم است تا خود آنها مديريت و ايجاد شغل كنند.

وي افزود: بر اين اساس خراسان رضوي به 12 منطقه تقسيم و ظرف كمتر از چهار ماه 58 معين اقتصاد مقاومتي مشخص شدند. همچنين تاكنون 685 تفاهنمامه به امضاي مسئولان مختلف شهرستانها رسيده تا فرصتهاي جديد اشتغال ايجاد و اشتغال موجود هم حفظ شود.

 نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم گفت: امروز شرايط اقتصادي كشور سخت شده لذا نبايد بگونه اي رفتار كنيم كه فشارها بر دوش نيري انساني و كارگران باشد.

حجت الاسلام نصراالله پژمانفر به سال رونق توليد اشاره و بيان كرد: اگر كارگران اميد و احساس مشاركت در كارها نداشته باشند نمي توانند تحول آفرين فكر و عمل كنند.

وي همچنين توجه نسبت به رعايت 'قانون كار' را ضروري توصيف و بيان كرد: اين قانون شرايط حداقلي را پيش بيني كرده و انتظار داريم همين حداقلها رعايت شوند.

.