وزير جهاد كشاورزي: طرح پايلوت عرضه مستقيم محصولات كشاورزي با همكاري اتاق تعاون 1399/04/29

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي و به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران، كاظم خاوازي وزير جهادكشاورزي روز شنبه 28 تيرماه با حضور در جمع كميسيون كشاورزي اتاق تعاون و مديران اتحاديه هاي اين حوزه با مشكلات و چالش هاي بخش كشاورزي تعاون آشنا شد.

بهمن عبداللهي رئيس اتاق تعاون ايران در اين نشست، فعاليت اتاق تعاون ايران را معرفي كرد و گفت: بخش تعاون دومين ركن اقتصاد است كه در اصل ۴۴ قانون بر فعاليت آن در حوزه هاي مختلف تصريح شده است.

وي ادامه داد: تعاوني ها در تمام بخش هاي مختلف كشاورزي اعم از زراعت، باغداري، دام و طيور و شيلات و آبزيان حضور فعال دارند. وي گفت: بيش از ۹۰ درصد توليدات كشاورزي در بخش تعاون است و در حوزه توليد مرغ ۳۵ درصد و در بخش ماهي و شيلات بالاي ۸۰ درصد توليدات در بخش تعاون انجام مي شود.

درخواست حمايت يكسان از اتحاديه ها

رئيس اتاق تعاون ايران در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به موضوع تبصره ۲ ماده ماده ۷۲ قانون بخش تعاوني اقتصاد، حمايت حمايت يكسان از اتحاديه هاي موضوع اين ماده را خواستار شد. وي گفت: يكسان سازي حمايت از اتحاديه هاي و تعاوني ها درخواستي است كه سالهاي سال مطرح و پيگيري شده است. عبداللهي ابراز داشت: تعاوني هاي زيرمجموعه يا تحت نظارت وزارت جهاد كشاورزي مزايايي دارند كه ساير تعاوني ها محروم از آن هستند.

اين مقام مسئول در ادامه حمايت وزارت جهاد كشاورزي را در خصوص ساماندهي تشكل ها برابر ماده ۵ قانون بهبود مستمر كه از وظايف اتاق هاست را خواستار شد.

عبداللهي با تاكيد بر اهميت نقش تعاون در حوزه كشاورزي اذعان داشت: اگر به بخش كشاورزي توجه شود اين بخش مي تواند در دو جهت تامين نياز مردم و كمك به رشد اقتصادي كشور مفيد باشد و  بخش تعاون اين ظرفيت را دارد كه در راستاي رشد اقتصادي كشور گام هاي موثري بردارد.

در اين نشست كاظم خاوازي وزير جهاد كشاورزي در جلسه با رئيس اتاق تعاون ايران و كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي اين اتاق اظهار كرد: بخش كشاورزي از هر سرمايه‌اي براي توسعه بخش كشاورزي استقبال مي‌كند و تعاوني‌ها از سرمايه‌هاي ما هستند و بايد در تصميم گيري‌هاي بخش كشاورزي دخيل باشند.

وي افزود: ما سعي كرديم تا اين موضوع را عملياتي كنيم و  تعامل خوبي مابين اتاق تعاون و وزارت جهاد كشاورزي وجود دارد كه از نظر كمي و كيفي باعث رشد تعاوني‌ها خواهد شد.

وزير جهاد كشاورزي با تأكيد بر عدم موازي كاري در تعاوني‌ها تصريح كرد: هم راستا بودن و موازي كار نكردن تعاوني‌ها از اهميت بالايي برخوردار است و يكسان سازي امكانات نبايد منجر به كندشدن كارها شود و كمك هاي فعلي را هم ابتر كند.

وزير جهاد كشاورزي گفت: تعامل خوبي مابين اتاق تعاون و وزارت جهاد كشاورزي وجود دارد كه از نظر كمي و كيفي باعث رشد تعاوني‌ها و بخش كشاورزي خواهد شد.

كاظم خاوازي وزير جهاد كشاورزي اظهار كرد: بخش كشاورزي از هر سرمايه‌اي براي توسعه بخش كشاورزي استقبال مي‌كند و تعاوني‌ها از سرمايه‌هاي ما هستند و بايد در تصميم گيري‌هاي بخش كشاورزي دخيل باشند.

وي افزود: ما سعي كرديم تا اين موضوع را عملياتي كنيم و تعامل خوبي مابين اتاق تعاون و وزارت جهاد كشاورزي وجود دارد كه از نظر كمي و كيفي باعث رشد تعاوني‌ها و بخش كشاورزي خواهد شد. خاوازي ادامه داد: بايد تصميماتي اتخاذ شود تا توسعه در بخش كشاورزي را در پي داشته باشد.

وزير جهاد كشاورزي با تأكيد بر واگذاري اختيارات وزارت جهاد كشاورزي به بخش خصوصي گفت: بسياري از وظايف و اختيارات وزارت جهاد كشاورزي و يا اختيارات تجميع شده در يك تعاوني واحد را بايد به مشورت گذاشته و در مجموع تعاوني هاي مرتبط توزيع كنيم تا به اهداف تعاوني‌ها و وزارت جهاد كشاورزي برسيم.

وي با تأكيد بر لزوم همكاري معاونت‌هاي وزارت جهاد كشاورزي با رؤساي اتحاديه‌ها گفت: لازم است تفاهم نامه‌ها در سطح معاونين اين وزارت‌خانه با اتحاديه‌ها انجام شود تا معاونين بتوانند به مشكلات بخش ورود پيدا كرده و موانع و مشكلات را مرتفع سازند.

طرح موانع صادراتي در هيات دولت

خاوازي در رابطه با موانع صادراتي اذعان كرد: بايد مسيرها و مشكلات بخش صادرات را پيدا كرده و موانع را در هيئت دولت مطرح كنيم تا مجوزهاي لازم به تصويب هيئت دولت برسد.

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به موضوع تامين ارز براي واردات سبزي و صيفي و داروهاي دامي خاطرنشان كرد: اين موضوع را در جلسه هيئت دولت مطرح كردم و ضرورت تأمين سبزي و صيفي و داروهاي دامي را به سمع و نظر رئيس جمهور رسيد، در نتيجه در دولت تصويب شد تا ارز مورد نياز اين بخش به سرعت تامين شده و مشكلات بخش مرتفع شود.

در ادامه اين نشست، اعضاي كميسيون كشاورزي اتاق تعاون مهمترين دغدغه هاي خود را مطرح كردند. ارسلان قاسمي رئيس كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي اتاق تعاون ايران اظهار كرد: از مهمترين مسائل در بخش كشاورزي تأمين، تخصيص و توزيع بهسنه نهاده‌هاي كشاورزي است.

وي افزود: با وجود اينكه نهاده‌هاي دامي با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد مي‌شود اما تنها حدود ۳۵ درصد از نهاده‌ها از مراجع رسمي تءميثن مي‌شود و مابقي در بازار آزاد و با قيمت بسيار بالاتر تهيه مي‌شود.
قاسمي با اشاره به عدم تشكيل صندوق‌هاي حمايت از سرمايه‌گذاري در برخي زير بخش‌هاي كشاورزي گفت:‌ اين صندوق‌ها در زير بخش‌هايي مانند شيلات، گل و گياه و پسته مغفول مانده و به بهانه نبود بودجه از تشكيل آن صرفه نظر شده است.

وظايف تصدي‌گري در وزارت جهاد كشاورزي به بخش خصوصي واگذار مي‌شود

اميد گيلانپور معاون توسعه صنايع تبديلي و كسب و كارهاي كشاورزي در جلسه با رئيس اتاق تعاون ايران و اعضاي كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي اين اتاق اظهار كرد: مشكلاتي در سامانه بازارگاه وجود دارد كه به همين دليل ما در حال راه اندازي سامانه ديگري هستيم تا در آن تمام اطلاعات و امكانات لازم در اختيار ذينغعان قرار گيرد.

وي افزود: براي بازنگري در سامانه بازارگاه نيازمند مشاركت تمام فعالين بخش هستيم.

در ادامه اين جلسه، مرتضي رضايي معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي اظهار كرد: در ستاد تنظيم بازار بايد هم براي توليدكننده و هم مصرف‌كننده تصميم گيري شود و طبق مصوبه جديد اين ستاد باز هم ۱۲۵ تا ۱۳۰ ميليون قطعه جوجه ريزي لحاظ شده كه باعث كاهش قيمت آن خواهد شد.

رضايي تأكيد كرد: قيمت گوشت وارداتي با ارز نيمايي كمتر از ۸۵ هزار تومان نخواهد بود و اين در حالي است كه براي خريد گوشت از توليدكننده داخلي تعلل مي‌كنيم.

در ادامه اين نشست، علي صفر ماكنعلي رئيس سازمان دامپزشكي كشور اظهار كرد: كميته ملي راهبردي پس از حضور دكتر خاوازي در سمت وزارت جهاد كشاورزي تشكيل شد كه يكي از وظايف آن عملياتي سازي ماده ۳ قانون بهبود محيط كسب و كار است تا تمام تصدي گري ها به سرعت واگذار شود.

وي افزود: مقرر شده تمام وظايف تصدي گري در درون وزارت جهاد كشاورزي به تشكل هاي متناظر واگذار شود.

رئيس سازمان دامپزشكي كشور ابراز اميدواري كرد: با حركت در محور ماده ۵ توسط اتاق تعاون ايران و ماده ۳ توسط دولت، ما در بخش دولتي در مسير سياست‌گذاري و نظارت باشيم و بخش خصوصي هم در مسير تصدي‌گري قرار گيرد.

كاظم خاوازي وزير جهاد كشاورزي در حاشيه جلسه با رئيس اتاق تعاون ايران و كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي اين اتاق اظهار كرد: در جلسه با اتاق تعاون ايران بحث مشاركت و همكاري بيشتر بين جهاد كشاورزي با تعاوني‌ها و اتحاديه‌هاي تحت پوشش اتاق تعاون مطرح شد.

وي افزود: مقرر شد در دو مسير تصحيح رويكردها و سياست‌گذاري‌هاي ما در بخش تعاون و يكسان سازي نيروهاي ما در اين بخش همچنين استفاده از ظرفيت هايي كه تعاوني‌ها دارند، گام برداريم.

خاوازي ادامه داد: يكي از موارد مصوب شده عرضه مستقيم كالا است كه در جلسه هم به آن اشاره شد و با هماهنگي اتاق تعاون به زودي اماكني را به صورت پايلوت براي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در نظر خواهيم گرفت تا تعاوني‌‌هاي مختلف بتوانند كالاهاي خود را مستقيم به مصرف‌كنندگان ارائه دهند كه اگر اين كار تجربه خوبي باشد آن را در نقاط ديگر كشور انجام خواهيم داد.

وزير جهاد كشاورزي در رابطه با صادرات گفت: در اين جلسه مقرر شد اتحاديه‌ها در خصوص هر محصولي كه تخصص دارند با همكاران ما در معاونت‌ها به بحث بنشينند و طرح‌هاي لازم را براي يك صادرات خوب و پيوسته ارائه دهند تا مصوبات آن را از هيئت دولت دريافت كنيم.

وي در خصوص كمبود نهاده‌هاي دامي در كشور گفت: دليل كمبود نهاده‌هاي دامي مشكلات در تامين ارز است و تا به حال هم بانك مركزي تمام توان خود را براي تامين ارز به كار گرفته است.