حضور رياست و معاونين سازمان جهاد كشاورزي در اتاق تعاون خراسان رضوي به منظور تعامل و همكاري 1400/10/26

مهندس اوراني رياست سازمان جهاد كشاورزي استان: لزوم برگزاري جلسات قرارگاه امنيت غذايي با محوريت شبكه توزيع تعاوني ها در اتاق تعاون استان با حضور استاندار و مديران دستگاه هاي اجرايي مربوطه

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي؛ رياست سازمان جهاد كشاورزي به همراه معاونين خود صبح امروز با حضور در اتاق تعاون استان با رئيس اتاق و مديران اتحاديه هاي تعاوني كشاورزي گل و گياه، جهاد كشاورزي و صنعت دامپروري ديدار و گفت و گو كرد.

اسماعيل آذري رئيس اتاق تعاون خراسان رضوي در اين ديدار ضمن خوش آمدگويي، به معرفي ظرفيت ها و توانمندي هاي اين بخش، لزوم ترويج فرهنگ تعاون، تقويت تعاملات آن ها و بازاريابي براي محصولات تعاوني ها پرداخت و افزود: بايستي از ظرفيت ها و توانمندي هاي شبكه توزيع تعاوني‌ها استفاده و با حمايت و تقويت آن ها كالاهاي اساسي را به دست مصرف كننده واقعي رساند.

اسماعيل آذري اظهار داشت: در شرايط كنوني دولت نيازمند مشاركت تعاوني‌ها در حوزه تامين و توزيع كالاهاي اساسي مي باشد و بايد در اين وضعيت دشوار از ظرفيت هاي آن ها استفاده نمايد چرا كه در تمامي حوزه هاي كارمندي، جهاد، فرهنگيان، مرزنشينان، كارگري، كشاورزي و ... اتحاديه ها و تعاوني هاي زيرمجموعه با حضور مردم تشكيل و فعال مي باشند.

وي با اشاره به شبكه توزيع تعاوني هاي مصرف در شهرستان هاي استان خراسان رضوي ادامه داد: نخستين برنامه در راستاي عمل به منويات رهبر معظم انقلاب، اجراي سياست هاي اصل 44 و سهم 25 درصدي بخش تعاون در اقتصاد جمهوري اسلامي ايران مي باشد كه اين مهم با پرسشگري بدست ميابد.

رئيس اتاق تعاون خراسان رضوي با معرفي اتحاديه هاي تعاوني مصرف خراسان رضوي گفت: اين بخش در هر حوزه داراي اتحاديه ها و تعاوني هاي فعال و بزرگ مي باشد كه با هدف تامين و توزيع اقلام كالاهاي اساسي از خود مردم تشكيل گرديده اند.

وي همچنين ضمن اشاره به تيم هاي بازرسي اتاق تعاون افزود: اين تيم ها با رصد كامل اتحاديه ها و تعاوني هاي زيرمجوعه مي توانند از توزيع ناعادلانه كالا جلوگيري نمايند.

آذري افزود: پس از بررسي مدارك و نظارت بر عملكرد اتحاديه ها و تعاوني ها، گواهي فعاليت اين بخش توسط اتاق تعاون صادر مي گردد، لذا بر اين اساس از ادارات زيرمجموعه تقاضا داريم ضمن اعتماد به اين بخش، گواهي فعاليت اتاق را به عنوان مدرك معتبر فعاليت تعاوني ها در نظر گيرند.

رئيس اتاق تعاون اظهار داشت: با توجه به وجود تعاوني هاي فعال توليدي در زمينه كالاهاي اساسي و ... انتظار مي رود سازمان هاي مربوطه كالاهاي مورد نياز استان را به جهت حذف هزينه هاي سربار مثل حمل و نقل و ... از محل توليدات تعاوني ها اخذ تا كالا با قيمت مناسب دست مصرف كننده برسد چرا كه تعاوني ها انتفاع شخصي ندارند.

وي ادامه داد: اگر بتوانيم اين مهم را به سرانجام رسانيم قيمت تمام شده كالا كاهش و گام مهمي در جهت حذف واسطه ها و حمايت از مصرف كنندگان برداريم.

آذري با اشاره به لزوم اتصال سامانه انبارهاي اتحاديه ها و تعاوني ها به سامانه جامع تجارت افزود: با اتصال به اين سامانه ها وضعيت جذب و توزيع كالا توسط تعاوني ها شفاف و به دور از ابهام مي شود و به همين منظور اتصال به اين سامانه ها ضروري و حائز اهميت است.

وي همچنين اظهار داشت: تعاون قوي ترين بخش اقتصادي كشور به لحاظ قوانين بالادستي است ولي متاسفانه قوانين حمايتي بخش تعاوني اجرا نمي‌شود.

رئيس اتاق تعاون در خاتمه ضمن استقبال از انعقاد تفاهم نامه في مابين اتاق، سازمان جهاد كشاورزي، سازمان نظام مهندسي و توسعه روستايي گفت: انعقاد تفاهم نامه هاي مشترك مي تواند به تقويت تعاونگران و در نتيجه رفاه مردم كمك شاياني نمايد چرا كه سرمايه‌هاي خرد مردم منبع مالي تعاوني‌ها است و اهداف انقلاب اسلامي در زمينه كاهش فقر، توازن توسعه، عدالت اجتماعي، اشتغالزايي و باز كردن بسياري از گره‌هاي اقتصادي با بهره‌گيري از تعاوني ها محقق مي‌شود.

مهندس اوراني رياست سازمان جهاد كشاورزي استان در ابتداي اين جلسه گفت: بهترين شبكه اي كه مي تواند كالاهاي اساسي را به دست مصرف كنندگان برساند و نفع آن به عموم مردم برسد همين شبكه توزيع بخش تعاون مي باشد.

رياست سازمان جهاد كشاورزي استان با اشاره اهميت حضور تعاوني ها در شبكه توزيع گفت: جلسات قرارگاه امنيت غذايي به صورت روزانه برگزار مي شود كه اتاق تعاون مي تواند با حضور در جلسه بنا به موضوع، نسبت به توزيع يا ايجاد شبكه توزيع با سازمان همكاري نمايد.

وي با تاكيد بر اهميت شبكه توزيع گسترده در سطح استان و توزيع سراسري كالاهاي اساسي در شهرستان ها افزود: اين شبكه بايد در رأس استان تشكيل گردد كه بتوانيم نظارت و آمار دقيقي داشته باشيم. بدين منظور بايستي اتاق تعاون، نقشه ي تعاوني هاي مصرف سطح استان را با جانمايي دقيق و عرض جغرافيايي تهيه نمايد تا پراكندگي مناسب تعاوني ها در تمامي مناطق مشخص گردد چرا كه پراكندگي اين شبكه منجر به توزيع كالاهاي اساسي به صورت يكنواخت در سطح استان مي شود و بايستي اين مهم را به سمع و نظر مسئولين برسانيم.

به همين منظور بايستي فروشگاه هاي مصرف تعاوني هاي كارمندي، فرهنگيان، مرزنشينان، انتظامي، كارگري و ... و شركت هاي تعاوني روستايي در اين نقشه به صورت كامل جانمايي گردند و مشخص گردد محل توزيع هر شبكه كجا و به چه صورت مي باشد.

اوراني ضمن ابراز خوشنودي از توانمندي هاي اتاق و اتحاديه هاي زيرمجموعه گفت: بايستي جلسات قرارگاه امنيت غذايي با محوريت شبكه توزيع تعاوني ها در اتاق برگزار و با دعوت از استاندار معزز در اتاق تعاون توانمندي هاي اين بخش را به ايشان معرفي نمائيم.

وي با بيان اينكه تعداد تعاوني هاي بخش كشاورزي از تعداد تعاوني هاي روستايي در اين بخش بسيار بيشتر مي باشد گفت: با توجه به نقش و جايگاه تعاوني ها و حضور عموم مردم به عنوان اعضا و سهامداران اصلي، بايستي قرارگاه امنيت غذايي با محوريت اتاق تعاون استان تشكيل گردد.

مهندس اوراني يكي از پيشنهادات در قرارگاه امنيت غذايي را انعقاد تفاهم نامه چند جانبه با توليد كنندگان در خصوص استفاده از توليد كارخانجات در حوزه منابع غذايي داخل استان عنوان كرد و افزود: مي توان با اين تفاهم نامه حداقل تا 40 درصد از توليد كارخانجات استاني را در مركز و شهرستان هاي استان توسط تعاوني هاي مصرف پخش و توزيع كرد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي با تاكيد بر اهميت تعاون در اقتصاد كشور گفت: تعاون نماد حضور مردم در اقتصاد مي باشد و با وجود شبكه گسترده و وسيع تعاوني ها نبايد دغدغه توزيع كالاها را داشته باشيم.

اوراني ضمن اشاره به قانون و اسناد بالادستي اظهار داشت: در قانون اساسي كشور سهم تعاون 25 درصد مي باشد ولي به دليل عدم توازن مديران و تصميمات اشتباه اين مهم اكنون حدود 5 درصد مي باشد كه بايستي در جهت رسيدن به جايگاه حقيقي اين بخش در اقتصاد به شبكه تعاون مقام داده شود چرا كه گردش و سود مالي تعاوني ها براي خود مردم مي باشد و كمك به معيشت آن ها مي كند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي به اهميت موضوع تنظيم بازار اشاره داشت و افزود: به دليل اهميت تنظيم بازار اين مهم در متن اين سازمان قرارداده شده و نماينده اتاق در اين كارگروه بايستي فعاليت بيشتري داشته باشد.

وي در خصوص مشكلات حوزه كالا، حمل و نقل مضاعف و تكرار واسطه گري را دو عامل مهم در جهت افزايش قيمت مصرف كننده دانست و گفت: به دليل واسطه گري ها، وجود دلال ها و همچنين هزينه هاي زياد حمل و نقل اعم از بارگيري، تخليه و مسافت، هر كالايي كه از كارخانجات خارج مي شود با قيمتي بيش از كارخانه به دست مصرف كننده مي رسد كه اين مهم بايستي اصلاح و كالا مستقيم از توليد به شبكه توزيع بخش تعاون وارد شود تا هزينه هاي سربار به حداقل خود برسد.

اوراني ضمن تاكيد بر لزوم تشكيل اتحاديه تعاوني هاي تامين نياز جهت تامين كالاهاي مورد نياز تعاوني ها و اعضاي آنان گفت: چنانچه اين مهم محقق گردد استان ما مي تواند به عنوان معين شرق كشور با انعقاد تفاهم نامه شبكه توليد را مستقيم به مصرف مرتبط و با محوريت بخش تعاون به باقي استان ها نيز خدمات رساني نمايد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي به لزوم انعقاد تفاهم نامه چند جانبه اتاق تعاون، رئيس سازمان جهاد كشاورزي و مدير تعاون روستايي استان با مديران جهاد كشاورزي شهرستان، روئساي ادارات تعاون روستايي شهرستان، مديران عامل مربوطه در شهرستان هاي تايباد، خواف، تربت جام، صالح آباد، سرخس، كلات، درگز، قوچان جهت توزيع تمامي اقلام كشاورزي اعم از كنسانتره، خوراك دام، نهاده، ارزاق روستايي و ... توسط تعاوني هاي مرزنشين تاكيد نمود و افزود: بايستي تمامي اقلام مذكور در آن مناطق با نظارت و مديريت جهاد كشاورزي به تعاوني هاي مرزنشين جهت توزيع بين مردم اختصاص داده شود.

اوراني يكي از مشكلات اصلي را كمبود سردخانه در بخش دولتي نام برد و اظهار داشت: اگر اين شبكه بتواند در حوزه سردخانه اي ورود پيدا كند تا در فصل برداشت ميوه ها و صيفي جات، اضافه محصول را انبار و در زمان كمبود به بازار روانه كند مي توانيم قيمت را در استان مديريت و در زمان كمبود كالا، نياز مردم را تامين و از پرداخت هزينه هاي اضافي توسط آن ها جلوگيري نمائيم.

لازم به ذكر است هريك از مديران در اين جلسه به بيان نكته نظرات خود پرداختند.