عبداللهي در سالروز تاسيس اتاق تعاون ايران: مانع زدايي از رشد تعاوني‌ها در دستور كار است 1400/01/21

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران؛ بهمن عبداللهي رئيس اتاق تعاون ايران، عصر امروز در نشست با جمعي از تعاوني هاي برتر استان كه با حضور استاندار خراسان جنوبي برگزارشد، ‌‌اظهار داشت: تأمين مالي تعاوني ها مشكل اصلي فعاليت تعاوني است.

وي با بيان اينكه اقتصاد كشور ما اقتصاد بانك محور است و تامين مالي ما از طريق بانك ها صورت مي گيرد افزود: بيش از ۸۵ درصد نياز بنگاه هاي اقتصادي از طريق بانك ها تامين مي شود.

رئيس اتاق تعاون ايران با بيان اينكه نظام بانكي ما به دلايلي توان تامين را ندارد بيان كرد: يكي از اين بانك ها بانك توسعه تعاون است كه با يك سرمايه اندك ۵۰۰ ميليارد توماني تاسيس شد و با پيگيري هاي انجام شده ۵۰۰ ميليارد تومان سرمايه را افزايش داديم و در بودجه امسال نيز يك هزار ميليارد تومان ديگر افزوده شد.

عبداللهي به مانع زدايي از رشد تعاوني ها اشاره كرد و تصريح كرد: قانون تعاون تا حد نسبتا قابل توجهي بخشي از مشكلات تعاوني ها را رفع كرده است و اميد است مابقي مشكلات رفع شود.

وي با بيان اينكه مشكل ماليات مرزنشينان پيگيري مي شود خاطرنشان كرد: در بحث برگزاري مجمع شركت هاي سرمايه گذاري سهام عدالت، در حال حاضر ۴۸ بنگاه اقتصادي كشور اعم از پتروشيمي، فولاد، بانك و غيره در اختيار سهام عدالت است.

رئيس اتاق تعاون ايران يادآور شد: يكي از مواردي كه مورد اختلاف بود و مقام معظم رهبري نيز در اين راستا سهام را آزاد كردند قرار شد هلدينگي براي اين ۴۸ بنگاه ايجاد شود.

عبداللهي اظهار داشت: در جلسه اي كه هفته گذشته برگزار شد مقرر شد يك كميته در هر استان تشكيل شود كه وظيفه نظارت بر مجمع را كه به صورت الكترونيكي برگزار مي شود را برعهده داشته باشد.

وي به مسكن كارگري اشاره كرد و افزود: در اين راستا اتاق تعاون به عنوان متولي احداث مسكن كارگري انتخاب شده است و در ۱۴ استان مقدمات كار انجام شده است.

رئيس اتاق تعاون ايران با اشاره به اينكه تاكنون ۸۵ هزار نفر ثبت نام انجام شده است گفت: اين فرصت خوبي است كه مي تواند به مسكن كارگران كمك كند.

عبداللهي با بيان اينكه در بحث سرمايه در گردش واحد بسته بندي و واحد خياطي شركت تعاوني الغدير كمك خواهيم كرد.

وي با بيان اينكه تلاش مي شود بتوانيم با جذب سرمايه خوب اقدامات خوبي انجام دهيم خاطرنشان كرد: در حوزه بهداشت و درمان در صورت امكان كمك خواهيم كرد.

تشكيل تعاوني محصولات استراتژيك خراسان جنوبي در كلاس ملي و جهاني

استاندار خراسان جنوبي نيز در اين نشست بيان داشت: با محوريت اتاق تعاون، تعاوني زرشك، عناب و زعفران با هدف مديريت كاشت، داشت و برداشت اين محصولات استراتژيك و در كلاس ملي و جهاني شكل گيرد.

حميد ملانوري شمسي در نشست با رئيس اتاق تعاون ايران و جمعي از تعاوني هاي برتر استان اظهار داشت: امسال سال توليد، پشتيباني و مانع زدايي است، در اين راستا بايد در مسير تحقق اين شعار گام برداريم.

وي افزود: در راستاي تحقق شعار سال تمام دستگاه هاي اجرايي استان ملزم شدند برنامه عملياتي را ارائه دهند.

استاندار خراسان جنوبي بيان كرد: در بحث توليد نبايد نگاه ها صرفا به توليد صنعت و كشاورزي معطوف شود بلكه بايد نگاه به همه حوزه ها باشد و همه بايد دست در دست يكديگر دهيم تا مانع زدايي و پشتيباني صورت گيرد.

ملانوري به بخش معدن اشاره كرد و تصريح كرد: تعاوني ها نهادهايي هستند كه هم در برنامه ريزي و هدف گذاري، هم در حوزه اجرا و هم در بحث حمايت و پشتيباني از خرد جمعي و حمايت جمع استفاده مي كنند.

وي با بيان اينكه يكي از بهترين شيوه هاي سرمايه گذاري شيوه تعاوني است خاطرنشان كرد: تعاوني ها مي توانند براي خراسان جنوبي كه سرشار از ذخاير و معادن است محور حركت هاي بزرگ باشند.

استاندار خراسان جنوبي يادآور شد: تعاوني ها مي توانند قدرت ريسك پذيري را بالا برده و در مسير توسعه، يكي از نهادهاي مهم باشند.

ملانوري با بيان اينكه اگر بخواهيم از ظرفيت هاي بزرگ استان در حوزه هاي مختلف توسعه اي و خدماتي بهره مند شويم بايد تعاوني ها را شكل دهيم افزود: خراسان جنوبي با توجه به فرهنگ غني كه دارد خيلي زود مي تواند اين همراهي را انجام دهد.

وي با اشاره به اينكه رسالت اداره تعاون در خراسان جنوبي بسيار سنگين است اظهار داشت: مديريت اجرايي استان از بحث تعاوني ها به شدت حمايت مي‌كند.

استاندار خراسان جنوبي بيان كرد: اگر تعاوني‌هايي با پشتوانه مردمي و در راستاي نياز استان شكل گيرد مي تواند موفق باشد.

ملانوري اظهار داشت: با محوريت اتاق تعاون، تعاوني زرشك، عناب و زعفران با هدف مديريت كاشت، داشت و برداشت اين محصولات استراتژيك و در كلاس ملي و جهاني شكل گيرد.

وي يادآور شد: با توجه به اينكه ۲۲ هزار تن زرشك، ۶۸ تن زعفران و ۷۸ هزار تن عناب توليد شده در كشور به خراسان جنوبي اختصاص دارد، بايد تلاش كنيم با افزايش ارزش افزوده اين محصولات به توليد كنندگان استان كمك شود.

استاندار خراسان جنوبي گفت: با عنايت به اعلام موافقت رئيس اتاق تعاون ايران، در نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان كه شهريورماه با حضور كشورهاي مختلف برگزار مي شود، غرفه اي به معرفي و عرضه سنگ هاي استان اختصاص يابد.