نشست رئيس و دبير اتاق تعاون خراسان رضوي با هيات مديره تعاوني‌هاي مصرف استان 1400/01/11

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي؛ اعضاي هيأت مديره اتحاديه تعاوني هاي مصرف استان به مناسبت تبريك سال جديد با حضور در اتاق تعاون با رئيس و دبير اتاق ديدار و گفت و گو كردند.

مهندس آذري رئيس اتاق تعاون استان ضمن خوش آمدگويي و تبريك سال جديد به لزوم همياري و همكاري با تعاوني‌ها تاكيد و استفاده از پتانسيل‌هاي اين بخش در جهت ارتقاء و توانمندسازي تعاون را اولويت كاري اتاق مطرح كرد.

رئيس اتاق تعاون استان اتحاديه ها را بازوي توانمند اتاق دانست و گفت: مزيتي كه اتحاديه تعاوني هاي مصرف نسبت به ساير اتحاديه و تعاوني ها دارد اين است كه علاوه بر يك تشكل، فعاليت اقتصادي نيز در آن وجود دارد و اين اتحاديه مي تواند در شرايط بحران كنوني به عنوان يك بازوي اجرايي قوي در كنار دولت به منظور توزيع عادلانه كالا كمك شاياني نمايد.

وي با اشاره به سخنان رياست محترم جمهوري در جلسه ويدئو كنفرانس كميته تنظيم بازار سراسر كشور و تاكيد بر تنظيم و نظارت دقيق بازار گفت: همانطور كه مستحضر هستيد با نگاه به گذشته و نقش تعاون در توزيع عادلانه كالا، تعاوني هاي مصرف از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون نقش موثري را در پيشبرد اهداف و عدالت اجتماعي ايفا كرده و در شرايط تحريم اقتصادي نيز با توزيع عادلانه كالا ميان اقشار كم درآمد و نيازمند جامعه توانسته اند نقش به ‌سزايي را در تعديل قيمت داشته باشند، واقعيت اين است كه شبكه تعاوني هاي مصرف داراي پتانسيل و ظرفيت هاي فراواني است كه بايستي از آن به درستي و در جهت رفاه مردم استفاده كرد.

رئيس اتاق تعاون استان افزود: سابقه فعاليت رسمي بخش تعاون در اقتصاد ايران به بيش از ۳۵ تا ۴۰ سال قبل بر مي گردد اما فرهنگ بخش تعاون در اقتصاد كشور كمرنگ مي باشد.

وي با اشاره به گستردگي شبكه مصرف در سطح استان خراسان رضوي گفت: اين اتاق همچون گذشته آمادگي خود را جهت توزيع عادلانه كالاهاي اساسي توسط اتحاديه هاي مصرف و تعاوني هاي تحت پوشش، اعلام و درخواست دارد زنجيره توليد تا مصرف بدون واسطه به همديگر متصل شود.

مهندس آذري در خصوص هزينه هاي سربار گفت: هزينه حمل كالا، قيمت تمام شده را بسيار بالا مي برد، با توجه به گستردگي شرايط اقليمي كشور، در هر استان مي توانيم كالاها را توليد و به دست مصرف كننده برسانيم، براي مثال هزينه حمل كالا از آذربايجان غربي تا خراسان رضوي قيمت تمام شده را حدود 25 درصد افزايش مي دهد چنانكه مي توان در يكي از شهرستان هاي اين استان با شرايط آب و هوايي مناسب آن كالا را توليد و بدون هزينه هاي سربار به دست مصرف كننده برسانيم.

وي عدم وجود وزارت بازرگاني جهت مديريت توليد و توزيع را امري مهم دانست و گفت: اين كمبود به وضوح احساس مي شود، لزوم معرفي يك متولي واحد براي برگزاري امور بسيار ضروري و حائز اهميت است، مديران بايستي پيگيري لازم را انجام داده كه بتوان با مديريت صحيح هزينه ها را كاهش و به تبع آن باعث رفاه مردم شد.

آذري در ادامه به لزوم برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه تعاونگران تاكيد كرد و افزود: در اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي بايد تعاوني ها دركشور توسعه يابد و براي تحقق اين امر به مديريت صحيح و آموزش نياز داريم.

رياست اتاق تعاون خراسان رضوي در خاتمه گزارشي از تعداد تعاوني هاي تحت پوشش اتحاديه هاي مصرف استان را به شرح ذيل اعلام كرد: اتحاديه تعاوني هاي مصرف كاركنان دولت با 157 تعاوني تحت پوشش، اتحاديه تعاوني هاي مصرف فرهنگيان فروشگاه مركزي اتما با 7 تعاوني در نواحي هفتگانه مشهد و 26 تعاوني در سطح استان، اتحاديه تعاوني هاي مرزنشينان با 22 تعاوني در شهرستان هاي مرزي استان، اتحاديه تعاوني هاي مصرف جهاد كشاورزي با 12 تعاوني در خراسان رضوي و اتحاديه تعاوني هاي مصرف كارگران استان با بيش از 187 تعاوني كه بيشتر آن در مشهد مقدس فعاليت دارند.

لازم به ذكر است در اين جلسه هر يك از اعضاي هيأت مديره اتحاديه تعاوني هاي مصرف به بيان نكته نظرات خود پرداختند.