واردات كالاهاي اساسي از طريق تعاوني هاي مرزنشينان و با همكاري اتاق تعاون تسريع مي يابد 1400/01/11

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي به نقل پايگاه اطلاع‌رساني اتاق تعاون ايران؛  همتي استاندار هرمزگان در نشست ستاد تنظيم بازار كشور كه به صورت ويدئو كنفرانس با حضور رئيس جمهور، برخي از وزرا و استانداران سراسر كشور برگزار شد، اقدامات انجام شده ستاد تنظيم بازار استان در سه حوزه “تامين و توليد كالاهاي اساسي و پايش هفتگي آن ها، “تقويت و اصلاح شبكه هاي توزيع” و هوشمندسازي نظارت بر كالاهاي اساسي” را تشريح كرد.

وي با اشاره به مشكل كمبود روغن و اتخاذ تصميمات فوري به منظور جبران كمبود اين كالاي مصرفي، گفت: خوشبختانه با بكارگيري ابزارهاي مديريتي و پيگيري شبانه روزي بخش اقتصادي دولت در استان، ظرفيت توليد روغن نباتي بيش از ۹۰درصد در سال ۹۹ رشد پيدا كرد.
همتي، افزود: پس از كمبود مرغ نيز تصميمات خوبي از سوي ستاد گرفته شد و در روزهاي ابتدايي، مرغ با قيمت مصوب ۲۰ تا ۲۲هزار تومان در استان توزيع مي شد اما با توجه به اختلاف قيمت بالاي مرغ در هرمزگان با استان هاي همجوار، قاچاق آن به ساير استان ها رشد فزاينده اي پيدا كرد و براي اينكه در زمينه توزيع مرغ در بازار خللي بوجود نيايد و با كمبود مواجه نشويم، با افزايش محدود قيمت ها، از قاچاق مرغ پيشگيري كرديم و الان كمبودي در بازار وجود ندارد.

استاندار هرمزگان، يكي ديگر از راهكارهاي تامين اقلام اساسي مورد نياز مردم را استفاده از ظرفيت واردات كالاهاي ملواني و ته لنجي توسط تعاوني هاي مرزنشين و اتاق تعاون برشمرد و تصريح كرد: استفاده از ظرفيت پيله وران، ملوانان و تعاوني هاي مرزنشين براي واردات كالاهاي اساسي به عنوان ماموريت جديد اين حوزه تعريف شده كه در سال جديد با بهره گيري از اختياراتي كه دولت به استان هاي مرزي اعطا كرده است، مي توانيم از اين ظرفيت ها به خوبي استفاده كنيم و هر قلم كالايي كه نياز داشتيم و يا در بازار كمبود وجود داشت،  به موقع آن را وارد كنيم.

همتي بيان داشت: پيش از اين نيز از اين ظرفيت استفاده مي شد اما در سال جاري، نه تنها مي توانيم با استفاده از اختياراتي كه دولت به استان داده، براي تامين كالاهاي اساسي هرمزگان استفاده كنيم، بلكه مي توانيم از اين اهرم براي كمك به ساير  استان ها نيز استفاده كنيم.
استاندار هرمزگان با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي تامين كالاهاي اساسي مورد نياز مردم استان تا پايان سال جاري، گفت: در تلاش هستيم تا زماني كه دولت جديد در استان مستقر مي شود، شرايط بازار را با همكاري مردم و فعالان اقتصادي و بخش توليد  ساماندهي كنيم كه با تغيير مديريت هاي احتمالي، خللي در روند تامين كالاهاي اساسي بوجود نيايد.

همتي، تقويت و اصلاح شبكه هاي توزيع را از ديگر اقدامات ستاد تنظيم بازار استان برشمرد و خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط كرونا، با بهره گيري از ظرفيت پايگاه هاي مساجد و بسيج، نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا به منظور تامين اقلام مصرفي خانوارها برگزار شد.
وي اضافه كرد: طي سال گذشته، كليه عوامل نظارتي در كانكس هاي خياباني مستقر بودند و در كنار ديگر ابزارهاي نظارتي (مردمي و الكترونيكي) به صورت شبانه روزي تحولات بازار را رصد و بر نحوه توزيع و قيمت انواع كالاها نظارت داشتند.

وي خاطرنشان كرد: به دليل گستردگي شبكه توزيع، عوامل نظارتي امكان رصد و پايش كليه صنوف را ندارند، اما همكاري مردم و بازاريان مي تواند مانع سواستفاده افراد فرصت طلب و التهاب آفريني در بازار شود.

وي همچنين با اشاره به يكي از تجربيات موفق ستاد تنظيم بازار استان طي دو سال اخير،گفت: هر ساله دولت برخي از اقلام ميوه موردنياز شب عيد را خريداري مي كند و در ايام نوروز با قيمت مصوب توزيع مي كند اما در هرمزگان از دوسال پيش به ستاد تنظيم بازار و معاونت اقتصادي ماموريت داديم با استفاده از توان اتحاديه ها و اصناف با نظارت بخش دولتي، ميوه مورد نياز شب عيد را با قيمتي كه از سوي ستاد تنظيم بازار تعيين مي شود توزيع كنند كه برخي از اين اقلام نيز زير قيمت تعيين شده عرضه شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به تصميمات نشست ستاد تنظيم بازار استان كه پس از نشست ستاد ملي، برگزار شد، گفت: با توجه به مشكل توزيع سيمان در استان، امروز مصوب شد اگر عاملان توزيعِ نهايي هر يك از اقلام ضروري، همكاري مطلوب و مورد نظر را با ستاد تنظيم بازار نداشته باشند، سهميه عاملان بايد قطع شود و در هر شهري چند نقطه تعيين و با استفاده از شبكه هاي مردمي و هلال احمر، آن قلم كالاهايي را كه دچار التهاب در بازار مي شود توزيع خواهند كرد.

همتي افزود: بازاريان به عنوان قشري متدين و شريف هميشه همراه مردم و بخش دولتي بوده اند، اما متاسفانه برخي از فرصت طلبان با ايجاد اختلال در بازار، زمينه نارضايتي عمومي را فراهم مي كنند كه لازم است بازاريان و مردم در زمينه معرفي اين افرادسودجو به عوامل نظارتي، آرامش را به مردم و بازار برگردانند.

وي ادامه داد: وقتي در توزيع كالايي اختلال بوجود بيايد و عده معدودي دقيق عمل نكنند و دنبال فرصت طلبي باشند، نظم زندگي مردم را بهم مي زند؛ از اين رو از همه كسبه شريف استان مي خواهيم كه با درك شرايط خاص كشور، با سياست هاي ستاد تنظيم بازار استان هماهنگ و همسو باشند.