نشست تخصصي تعاونگران استان با مديريت تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي 1397/05/13

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي مهندس كلانتري معاون امور تعاون وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي با جمعي از مديران اتحاديه هاي شركت هاي تعاوني و دست اندر كاران بخش تعاون استان در محل سالن جلسات اتاق تعاون استان ديدار و گفتگو كرد .

بر اساس اين خبر در اين نشست كه مهندس سنجري و جمعي از معاونين، رؤسا و كارشناسان ستادي حوزه تعاون و جمعي از تعاونگران استان نيز حضور داشتند مجتبوي رييس اتاق تعاون خراسان رضوي ضمن خوش آمدگويي به حاضران طي گزارشي عنوان كرد : تعاون يكي از مهمترين اركان اقتصاد مقاومتي است و دولت بايد بخش تعاون را تقويت نمايد . توزيع كالاهاي اساسي مي تواند از طريق تعاوني ها صورت پذيرد . در حال حاضر ما در خراسان رضوي شاهد تشكيل تعاوني هايي هستيم كه در كشور بي سابقه است و اتحاديه تعاوني هاي انرژي هاي تجديد پذير ، اتحاديه تعاوني زنبورداران ، اتحاديه تعاوني هاي حمل و نقل بانوان از آن جمله مي باشد و ما انتظار داريم با حمايت بخش دولتي بتوانيم شاهد توسعه ، تقويت و شكوفايي بخش تعاون در كشور باشيم .

در ادامه اين جلسه مهندس سنجري با اشاره به تعداد تعاوني هاي استان عنوان كرد : در حال حاضر بيش از 13842 شركت تعاوني در استان وجود دارد كه اين رقم معادل هفت درصد تعاوني هاي كل كشور بوده و تعاوني هاي فعال 7004 مورد مي باشد كه به لحاظ تعداد شركت هاي تعاوني در رتبه دوم بعد از استان تهران قرار داريم . مديركل تعاون كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي افزود : از ابتداي سال جاري تا كنون از مجموع 1102 تعاوني ثبت شده در كشور 115 تعاوني در اين استان به ثبت رسيده و در خرداد ماه و تيرماه سال جاري رتبه اول كشور را در اين خصوص به خود اختصاص داده است . همچنين در ثبت نام جشنواره تعاوني هاي برتر نيز با پيگيري ها و اطلاع رساني به موقع خراسان رضوي موفق شد با ثبت نام 1902 شركت در سايت جشنواره رتبه برتر كشور را به خود اختصاص دهد . مهندس سنجري خاطر نشان ساخت : در چهار ماهه ابتداي سال جاري حدود 14369 دلار كالا به خارج از كشور توسط تعاوني هاي خراسان رضوي صادر گرديده و از تمام ظرفيت استان براي معرفي طرح روستا تعاون و اجراي هرچه قوي تر اين طرح استفاده شده است .

 در ادامه اين جلسه مهندس كلانتري معاون امور تعاون وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي ضمن اظهار رضايت از تعامل مثبت و سازنده موجود ميان اتاق تعاون ، اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعي و اتحاديه هاي شركت هاي تعاوني و تعاونگران اين استان تاكيد كرد : تفاهم نامه استانداري با بخش تعاون مجدداً تمديد شد و اميدواريم با پي گيري هاي مستمر مشكلات اين بخش حياتي اقتصاد مرتفع گردد . كلانتري افزود : امروز شرايط حياتي كشور به گونه اي است كه همه بايد فعال باشند و دولت بايد نقش سازندگي ، سياست گزاري و هدايت داشته باشد و بسياري از امور را به خود مردم واگذار كند زيرا بخش تعاون به عنوان يكي از اصلي ترين اركان اقتصاد مقاومتي قابليت توسعه دارد. 

كلانتري گفت : تعاون همواره بر پايه اخلاق عمومي ، پايبندي به ارزشها و بسط و گسترش گفتمان اقتصادي استوار بوده است و از همين روست كه تقويت و ترويج فرهنگ تعاون در كشور مي تواند به موازات ايجاد روحيه كار جمعي و تعامل سازنده مشكلات اقتصادي ميهن اسلامي را مرتفع نموده و به تثبيت اشتغال كمك نمايد. مهندس كلانتري در ادامه تاكيد كرد : تعاون يكي از سه ركن اقتصادي در كنار بخش خصوصي و دولتي محسوب مي‌شود كه نسبت به دو ركن ديگر، در مواجه شدن با دوره هاي تحريم و سختي‌هاي اقتصادي پايدارتر است چراكه تعاوني‌ها متكي به اعضا هستند و خود اعضا در اين شرايط كمك مي‌كنند.معاون امور تعاون وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه يكي از راهكارهايي كه موجب كاهش فقر ، توزيع عادلانه ثروت و تقويت و ايجاد اشتغال در روستاها مي‌شود بخش تعاون است خاطرنشان كرد: روستائيان با استفاده از ظرفيت‌هاي متناسب با روستاهايي كه در آن سكونت دارند مي‌توانند نسبت به تشكيل تعاوني اقدام كنند و با توجه به تسهيلات اختصاصي كه در برنامه بودجه  براي اين تعاوني ها در نظر گرفته شده فرصت مناسبي براي توسعه روستاها از طريق طرح روستا تعاون فراهم شده است و با توجه به ظرفيت هاي و پتانسيل هاي موجود در اين زمينه اميدواريم اجراي اين طرح بتواند اشتغال و توليد را در روستاها رونق بخشد و تحولات چشمگيري را در روستاهاي محل اجراي طرح پديد آورد.