نشست مشترك دبيران و مديران روابط عمومي و پژوهش سه اتاق بازرگاني، تعاون و اصناف خراسان رضوي 1399/12/12

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي؛  علي اكبر لبافي، رئيس دبيرخانه هماهنگي سه اتاق در ابتداي اين نشست گفت: يكي از موضوعاتي كه در راستاي ايجاد هم افزايي بين اتاق ها، تشكل هاي بخش خصوصي و تعاون در استان مطرح شد، در حوزه روابط عمومي و مراكز پژوهشي اتاق ها بود.

وي افزود: در حوزه روابط عمومي ها روساي اتاق ها، بر هم افزايي، لزوم گفتگو و برگزاري نشست هايي با هدف استفاده از ظرفيت هاي اين بخش، در جهت تقويت حوزه تعاوني و خصوصي و رسانه تاكيد داشتند. لذا مقرر شد تا نقطه نظرات روابط عمومي سه اتاق را در اين زمينه گرفته، برنامه و پيشنهاد جديدي ارائه شود.

لبافي تصريح كرد: لازمه اين كار اين است كه سه روابط عمومي در اين حوزه با يكديگر به تبادل نظر بپردازند و در نهايت به پيشنهادي اجرايي دست يابيم.

وي ادامه داد: ما در دبيرخانه شوراي گفتگو ۳۰ عنوان براي چالش هاي پيش روي بخش خصوصي گردآوري كرديم و از سه اتاق درخواست داريم تا پيرامون اين موضوعات، بررسي اوليه را انجام دهند و راهكارهاي مدنظر خود را اعلام نمايند. اين مبحث مي تواند در حوزه پژوهشي اتاق ها بررسي شود. توامان تعاملات پژوهشي اين سه اتاق مي تواند به يك خروجي منسجم و يك مطالبه گري موثر منجر شود.

*لزوم اخذ داده‌هاي آماري از وزارتخانه‌ها براي پژوهش در اتاق ها

عليرضا شريفيان، دبير اتاق تعاون خراسان رضوي گفت: بحث روابط عمومي مي تواند بازتاب خوبي براي هماهنگي سه اتاق داشته باشد و البته اين مستلزم برگزاري جلسات مشترك است. مي توانيم از اين ظرفيت به عنوان ابزاري قدرتمند براي معرفي راندمان و كاركردهاي سه اتاق استفاده كنيم. در حوزه پژوهشي نيز اگر به دنبال نتيجه موثري هستيم و بخواهيم وارد حوزه اي تخصصي بشويم، بايد بررسي هاي خود را تقويت كنيم اما آنچه مي‌توان در ابتدا در حوزه پژوهشي مطرح كرد، اين است كه در گام نخستين داده هاي آماري را از وزارتخانه ها اخذ كرده سپس راهكارها را براساس موارد مذكور پيش ببريم. با اين رويكرد، مي‌توان به نتايج مطلوبي دست يافت.

*مشكلات ناشي از مشخص نبودن اسناد آمايش سرزميني

علي كبير، دبير اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خراسان رضوي نيز در خصوص سياست دبيرخانه اتاق هاي بازرگاني، تعاون و اصناف مشهد ابراز كرد: اشتباهي كه در كشور ما اتفاق مي افتد، اين است كه بخش اجرايي و فكري از يكديگر جدا نيستند. نخبگان فكري و ابزاري بايد تفكيك شوند تا رويكردهاي تحليلي به موازات روندهاي اجرايي شكل بگيرد.

وي تاكيد كرد: به جاي پراكنده‌كاري هاي معمول اگر سه اتاق بر چند موضوع و هدف مشخص متمركز شوند، دستاوردهاي بهتري حاصل خواهد آمد.

كبير توضيح داد: مساله مشترك ما بحث آمايش سرزمين است؛ اسناد آمايش سرزمين هنوز مشخص نيست. ۳۰ سال است كه در اين زمينه قرار است كاري در كشور انجام بگيرد اما هربار اسنادي تهيه مي شود، نيمه كاره رها مي شود. آمايش سرزمين كار كوچكي نيست و به همين دليل تاكنون آمايش سرزمين استان خراسان رضوي به نتيجه اي نرسيده است.

وي ادامه داد: آمايش سرزمين مي گويد كه منابع سرمايه گذاري بايد براي چه فعاليت هايي و در چه مناطقي صرف شود؛ اما وقتي اين بستر فراهم نيست، سرمايه ها به هدر مي رود. سند آمايش بايد مطالبه عمومي اتاق ها باشد و پس از روشن شدن تكليف آن، مي توان سند توسعه صنعتي و سند توسعه تعاون و… را در دستور كار قرار داد. به دليل فقدان اين اسناد امروز شاهديم در بعضي بخش هاي توليدي، ظرفيت محصولات توليد شده از نياز بازار و مصرف بيشتر بوده و بهره وري لازم در اين خطوط توليدي رقم نمي خورد.

كبير تصريح كرد: امروز كميسيون ها نهادي از خبرگان اعضاي اتاق ها هستند كه بايد درباره مسائلي كه در حوزه پژوهش شناسايي مي شود، نظر بدهند. بنابراين معتقدم اگر بخش پژوهشي سه اتاق با يكديگر جلساتي داشته باشند و خروجي آن را به دبيرخانه و سپس هيات رئيسه ها و اجلاس روساي اتاق ها برسانند، مي  توان بهتر به نتيجه رسيد.

وي تاكيد كرد: هر چه اين انسجام بيشتر باشد، قدرت لابي گر،ي چانه زني و نفوذ تشكل ها نيز بيشتر خواهد بود. لازم است تا در امور مربوط به مسئوليت اجتماعي نيز اتاق ها همكاري مشترك داشته باشند.

سيد جمال كاظمي، دبير اتاق اصناف مشهد نيز در اين نشست گفت:  پيشنهاد نخست ما اين است كه جمع بندي سياست‌ها و چشم اندازهاي دبيرخانه سه اتاق را به روابط عمومي آن‌ها اعلام نماييم تا بتوانند در راستاي آن گام بردارند.

وي افزود: طي يك سال، با دانشگاه هاي مختلف در حوزه پژوهشي جلساتي برگزار نموديم. ما معتقديم در حوزه اصناف، اطلاعات ورودي از حوزه پژوهشي صورت نگرفته است. اگر بخواهيم كار مشترك و موثري در اين حوزه انجام دهيم، بايد بخش هاي دانشگاهي نيز در اين زمينه به كمك بيايند.

*لزوم دستيابي روابط عمومي سه اتاق به برنامه اي واحد

فاطمه راستين پور، مسئول روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي ضمن ارائه گزارش در خصوص عملكرد حوزه روابط عمومي با تاكيد بر لزوم دستيابي به شناخت بين روابط عمومي سه اتاق گفت: ما اخبار تخصصي را براي تعاونگران منتشر مي كنيم اما اگر كانالي داشته باشيم كه روابط عمومي سه اتاق اطلاعات لازم را در آن منتشر كنند، به نظر نتايج خوبي در حوزه اطلاع رساني حاصل مي شود.

وي در ادامه به لزوم راه اندازي برنامه تلوزيوني يا راديويي مختص كارآفرينان اشاره و گفت: خوشبختانه اتاق تعاون براي دستيابي به اين مهم ارتباطات خوبي دارد چنانكه در سال هاي گذشته برنامه هاي مختلفي در تلوزيون و راديو توسط تعاونگران انجام شده است.

غلامرضا عطايي، سرپرست روابط عمومي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خراسان رضوي نيز در اين نشست ابراز كرد: زمان بيشتري براي عملياتي كردن ارتباط منظم روابط عمومي ها بايد صرف شود تا بتوانيم برنامه عملياتي مشخصي را در اين رابطه تدوين نموده و براساس آن برنامه حركت كنيم.

وي گزارشي از عملكرد و ظرفيت هاي روابط عمومي اتاق بازرگاني مشهد ارائه و عنوان كرد: روابط عمومي ها صداي رساي سيستم ها و سازمان ها هستند و مي توانند در پويايي آن ها داشته باشند. بايد در قالب برنامه اي مشترك، به صدايي واحد برسيم. امروز يك ناهماهنگي در اين حوزه وجود دارد اما تعاملات موثرتر مي تواند ما را در اين حوزه، به موفقيت هاي بيشتري نائل كند.

زهرا اميري، روابط عمومي اتاق اصناف مشهد نيز در همين رابطه ابراز كرد: درباره تبادل اطلاعات سه اتاق ابتدا لازم است سه روابط عمومي يكديگر را بشناسند. در راستاي انتشار اطلاعات نيز اگر اين اطلاعات ابتدا در شبكه هاي اجتماعي و وبسايت ها به گونه اي منتشر شود كه رسانه ها متوجه اين هم افزايي بين سه اتاق شوند، مي توان به نتيجه مطلوبي دست يافت.

*لزوم ارتباط اتاق ها با بنگاه هاي اقتصادي

در بخش ديگري از اين جلسه، تريبون در اختيار مسئولان امور پژوهشي اتاق هاي بازرگاني، اصناف و تعاون استان قرار گرفت؛ هاشم صفار، نماينده دبير شوراي پژوهشي اتاق بازرگاني مشهد گفت: مشكلاتي كه امروز در جامعه از آن صحبت مي كنيم، همان مواردي است كه بارهاي پيش از اين بررسي و تكرار شده است. در واقع چون به مسائل به صورت علت و معلولي نپرداخته ايم، در مطالبه گري مان به دور باطل فرو افتاده ايم.

وي افزود: لازم است سه اتاق هر يك به تفكيك، مسائل خود را شناسايي كنند تا بتوان به حل آن‌ها پرداخت.

وي بر لزوم ارتباط اتاق ها با بنگاه هاي اقتصادي تاكيد و ابراز كرد: اين ارتباط بايد تنگاتنگ باشد و كارشناسان اتاق ها با حضور در مراكز اقتصادي و توليدي بتوانند اين ارتباط را بهتر برقرار نمايند و سپس كارشناسان براي حل مسائل راهكار ارائه كنند.

*راه حلي براي كارآيي آموزش هاي تخصصي در تشكل ها

شهرام خياطان، رئيس كميسيون آموزش اتاق تعاون در اين نشست گفت: يكي از معضلات بزرگي كه در بخش آموزش داريم اين است كه ذهن ها را در برابر تغيير مي بنديم. قبل از آموزش هاي پايه اي، وارد آموزشهاي تخصصي مي شويم و به همين دليل آموزش هاي تخصصي كارآيي لازم را ندارند. ما در قالب پژوهش ها و طرح هاي آموزشي اين مسائل را به وزارتخانه انتقال داديم اما به نتيجه خاصي جز تقدير از سوي وزارتخانه نرسيديم. مي توان اين طرح را در اتاق ها اجرايي كرد تا بتوان در نهايت در سطح جامعه به آن دست يافت.

وي افزود: چنين آموزش هايي بيش از ۲۰ سال است كه در كشورهاي پيشرفته جا افتاده اما هنوز در كشور ما نهادينه نشده است و براي دستيابي به آن بايد كاري اساسي صورت بگيرد.

خياطان تصريح كرد: يكي ديگر از مشكلات موجود در حوزه آموزش و پژوهش، سرفصل هاي قديمي است كه مختص هر سازمان است و براي سرفصل هاي جديد اقدامي صورت نمي گيرد و اگر روش براساس همان سرفصله اي قديمي باشد، همواره در حوزه آموزش عقب خواهيم بود.

نمايي، مسئول واحد تحقيق و توسعه اتاق اصناف مشهد نيز ابراز كرد: در حوزه پژوهشي، ما در ماهنامه اتاق اصناف مطالبي را ارائه مي دهيم. در اين بخش يكي از مهم ترين مشكلات ما در زمينه داده و اطلاعات است. ما مركز آماري كاملي براي داده يابي نداريم. اگر در اين زمينه سه اتاق بتوانند به يك چهارچوب مشترك برسند، نتايج مطلوبي به دنبال خواهد داشت.

*لزوم تجميع مباحث اتاق ها توسط كميسيون هاي تخصصي

لبافي، رئيس دبيرخانه هماهنگي سه اتاق نيز در جمع بندي مباحث مطروحه در اين نشست ابراز كرد: در قانون بهبود محيط كسب و كار به نظرخواهي از بخش خصوصي تاكيد شده و نكته اينجاست كه اگر ما نظراتي جمع بندي شده نداشته باشيم، چگونه مي توانيم به مجلس و دولت ارائه دهيم. تاكيد ما بر اين است كه حوزه تخصصي بايد موضوعات را تجميع كند و مسائلي كه مورد پژوهش قرار گرفته و نخبگان آن بخش درباره آن نظر داده اند را ارائه نمايد.

وي افزود: تاكيد ما بر اين است كه كميسيون ها كه مركز تخصصي هر بخش به شمار مي روند، نسبت به پژوهش هاي انجام شده همسويي داشته باشند تا در خورجي كار به پيشنهادي مشترك دست يابيم.

رئيس دبيرخانه هماهنگي سه اتاق اظهار داشت: تاكيد بر اين است كه حوزه تخصصي هر سه اتاق، مسائل را بررسي كنند و از منظر خود پيشنهادات اجرايي را ارائه كنند.