رئيس اتاق تعاون استان: رونق صادرات، ايجاد اشتغال و ارزآوري ارمغان راه‌آهن خواف - هرات 1399/09/26

رئيس اتاق تعاون استان خراسان رضوي با اشاره به اهميت توسعه و تقويت روابط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران و افغانستان گفت: خط راه‌آهن خواف–هرات  باعث تسهيل صادرات و واردات كالا و مسافر بين دو كشور، دسترسي مناسب ريلي كشور افغانستان از طريق جمهوري اسلامي ايران به ديگر مناطق بين‌المللي اعم از آب‌هاي آزاد جنوب، منطقه قفقاز، تركيه، عراق و اروپا همچنين امكان توسعه و ايجاد كريدور ريلي از هرات به مزار شريف در شمال شرق افغانستان خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي؛ سيدحسين مجتبوي رئيس اتاق تعاون استان خراسان رضوي با بيان اين مطلب اظهار داشت: راه‌آهن خواف – هرات ۲۲۵ كيلومتر طول دارد كه عمليات اجرايي آن در ۴ قطعه اجرا مي‌شود، كه  قطعات يك و دو به طول ۷۸ كيلومتر در خاك ايران و از شهرستان خواف تا مرز شمتيق خراسان رضوي است و قطعات ۳ و ۴ اين خط آهن به طول ۱۴۷ كيلومتر در خاك افغانستان از شمتيق تا روزنك به طول ۶۲ كيلومتر و از روزنك تا شهر هرات ۸۵ كيلومتر بوده و هم اكنون ۱۴۰ كيلومتر از آن افتتاح شده است.

مجتبوي با اشاره به شرايط موجود و تشديد تحريم‌ها خصوصا در حوزه صادرات نفتي و دشوار شدن ورود ارز به كشور، راه اندازي اين خط آهن را اقدامي مهم دانست و گفت: اين خط كمك قابل توجهي در حوزه صادرات غيرنفتي داشته و ضمن رقابت براي افزايش بازار، ايجاد اشتغال و ارزآوري براي كشور را به ارمغان مي آورد.

وي بخش تعاون را يكي از بخش‌هاي تاثيرگذار اقتصاد كشور عنوان كرد و گفت: لازم است با استفاده بهينه از ظرفيت تعاونگران همچنين حمايت بيشتر از اين بخش، توسعه بازار تعاوني ‌محور در بازارهاي هدف تسهيل شود.

مجتبوي گفت: با توجه به توسعه و تقويت روابط اقتصادي و اهميت جايگاه تعاونگران در خط مرزي، همكاري در بهره‌مندي بهتر و بيشتر شركت‌هاي تعاوني از حمايت‌هاي صادراتي همچنين كمك به افزايش سهم بخش تعاون از صادرات غيرنفتي بايد در دستور كار قرار گيرد و انتظار مي رود سهم ۲۵ درصدي بخش تعاون از اقتصاد ملي از طريق ايجاد هم‌افزايي در ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي تعاوني ها محقق شود.

رئيس اتاق تعاون استان در ادامه گفت: اين خط آهن علاوه بر اشتغالزايي بالا، مسير ترانزيت كالا را براي مردم افغانستان هموار و باعث رونق صادرات مي شود كه رشد صادرات ناشي از آن باعث جهش و افزايش توليد در بخشهاي مختلف خواهد شد كه اين از مصاديق تحقق جهش توليد به شمار مي رود و اقتصاد و معيشت را تقويت مي كند.

وي به تعامل مثبت ميان تعاوني هاي صادراتي و كشورهاي همسايه اشاره كرد و خواستار تسهيل در امور صادرات و واردات تعاونگران از طريق اين خط آهن شد.

مجتبوي در ادامه گفت: ظرفيت بازار و اقتصاد روبه رشد افغانستان، فرصتهاي صادراتي قابل ‌توجهي براي كشورهاي همسايه فراهم ساخته است و تعاونگران استان خراسان رضوي با توجه به تنوع و ظرفيت بالاي خود در رسته هاي مختلف مي‌توانند در اين بين نقش به سزايي ايفا كنند.

وي افزود: بهره برداري از خط ريلي خواف – هرات علاوه بر توسعه صادرات و واردات نويد بخش رونق گردشگري و فرهنگي بين كشورهاي ايران و افغانستان و ساير كشورهاي منطقه و جهان است و فرصتي فراهم مي كند كه آثار تمدن خراسان بزرگ نيز در كنار ظرفيتهاي كشورمان به گردشگران داخلي و خارجي معرفي شود.

سيدحسين مجتبوي رياست اتاق تعاون استان با اشاره به اجراي قطعات يك، دو و سه راه‌آهن خواف – هرات گفت: اين راه آهن به طول ۱۴۰ كيلومتر و با هزينه ۱۸۰۰ ميليارد تومان به بهره برداري رسيد.

از جمله اهداف اين راه آهن مي توان به پوشش خدمات ترابري ريلي براي حدود ۱.۵ ميليون نفر از مردم كشور افغانستان در منطقه هرات، خروج از انزواي جغرافيايي منطقه سنگان در خاك ايران و شهر هرات در افغانستان، شكوفايي فعاليت‌هاي عمراني و اقتصادي منطقه شمال غرب افغانستان، كاهش هزينه نسبي حمل و نقل و همچنين رفع انحصار حمل كالا از حمل و نقل جاده‌اي، كاهش مصرف سوخت در مقايسه با حمل و نقل جاده‌اي و افزايش ايمني در ترابري منطقه اشاره كرد.

گفتني است، خط راه‌آهن خواف–هرات به عنوان نخستين مسير ريلي كه ايران و افغانستان را به هم متصل مي‌كند، از سال ۱۳۸۶ كليد خورد و با حضور مجازي حسن روحاني و محمداشرف غني، روساي جمهوري دو كشور، افتتاح شد؛ اين پروژه گامي مهم در مسير احياء و جهش همكاري‌هاي مشترك اقتصادي دو كشور محسوب مي شود.