پيگيري ايجاد پايانه‌اي براي رونق فروش و صادرات گل و گياه خراسان رضوي 1399/09/26

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي به نقل از اداره كل روابط عمومي استانداري خراسان رضوي؛ علي رسوليان با حضور در جمع گلخانه‌داران جاده كلات – مشهد و بازديد از مرزعه توليد گل سمنگاني در پاسخ به دغدغه‌ها و مشكلات آنان اظهار كرد: در تلاش هستيم طي انعقاد تفاهم‌نامه‌اي با مدير عامل شركت شهرك‌هاي كشاورزي ايران، زمينه ايجاد پايانه بار صادراتي گل و گياه در مشهد و توسعه شهرك‌هاي گلخانه‌اي را فراهم كنيم.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي ادامه داد: تامين زمين مورد نظر براي ايجاد پايانه بار صادراتي گل و گياه در مشهد طي نشستي با مسوولان مرتبط بررسي و راهكارهاي لازم اتخاذ مي‌شود.
وي با اشاره به برنامه استان مبني بر توسعه يك‌ هزار هكتار گلخانه افزود: با توجه به توانمندي بالاي صنعتگران گل و گياه در خراسان رضوي توسعه يك‌ هزار هكتاري گلخانه در استان قابل تحقق است.
رسوليان بيان كرد: صنعتگران گل و گياه در خراسان رضوي با بومي سازي برخي مواد اوليه و ابزارآلات و افزايش سطح رقابتشان با كشورهاي دنيا، سهم خود را در صادرات اين محصول افزايش داده و به 18 درصد از كل صادرات گل و گياه و به 35 درصد از كل صادرات گلهاي شاخه بريده از كشور رسانده‌اند.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي اضافه كرد: براي بررسي و رفع مشكلات گلخانه‌داران در خراسان رضوي با دستور استاندار، ستاد گلخانه‌ها و شهرك‌هاي كشاورزي استان تشكيل شده و نخستين نشست خود را با مسوولان دستگاه‌هاي اجرايي مختلف و نمايندگان بخش خصوصي برگزار كرده است تا بتوان با اتخاذ تصميماتي مشكلات گلخانه‌داران را برطرف كرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: قطعه 50 هكتاري براي پايانه بار صادراتي گل و گياه در مشهد در نظر گرفته شده كه 9 هكتار آن مربوط به اراضي ملي تحت مسئوليت اداره كل راه و شهرسازي و 22 هكتار اراضي واگذار شده به هنگ مرزباني است.
محمدرضا اوراني افزود: بهتر است طي نشستي با مدير كل راه و شهرسازي خراسان رضوي، مشكل زمين مزبور برطرف شود و بتوان براي اين پايانه در قالب شهرك كشاورزي، اعتبارات لازم را گرفت.
وي بيان كرد: تضمين امنيت غذايي آينده كشور با برخورداري از اقليم شكننده‌اش، توسعه كشت گلخانه‌اي است و توليدكنندگان اين بخش از تمام ظرفيت‌هاي داخلي براي توسعه توليد بهره گرفته‌اند.
اوراني ادامه داد: هر چقدر در توسعه گلخانه سرمايه‌گذاري شود، 10 برابر سرمايه اول بهره‌وري خواهد داشت لذا توليدكنندگان در اين بخش نيازمند حمايت بيشتري هستند.
مديرعامل مزرعه توليد گل سمنگاني نيز به نمايندگي از ساير گلخانه‌داران در تشريح مشكلات آنان گفت: بزرگترين و مهمترين مشكل صنعتگران گل و گياه در استان، فقدان پايانه صادراتي يا بارانداز فروش است.
سمنگاني افزود: با اينكه وزير جهاد كشاورزي نسبت به ايجاد پايانه بار صادراتي گل و گياه در مشهد قول مساعدت داده و حتي رييس سازمان جهاد كشاورزي زميني كه جنب "كارخانه جامعه" قرار دارد را به عنوان زمين مورد نظر براي ايجاد اين پايانه اعلام كرده است اما تا امروز هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نگرفته است.
وي بيان كرد: كلانشهري مثل مشهد كه قطب توليدات و محصولات كشاورزي است، به فضايي براي فروش و صادرات اين توليدات بويژه گل و گياه نياز دارد تا آن محل به پايانه‌ بزرگي در شرق كشور تبديل شود.
اين توليدكننده گل‌هاي زينتي گفت: سرمايه‌گذاران حوزه گلخانه فقط از مسوولان زمين و آب براي راه‌اندازي پايانه صادراتي مي‌خواهند و هزينه‌هاي مرتبط با تجهيز گلخانه را خود پرداخت مي‌كنند.

**
توسعه گلخانه در خراسان رضوي و مشكلات پيشرو

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: در سال گذشته 386 هكتار گلخانه در استان ايجاد شد و برنامه امسال ايجاد 175 هكتار گلخانه جديد بود كه از اين ميزان 125 هكتار گلخانه ايجاد شده و نيمي از آنها به بهره‌برداري رسيده است.
غلامحسين ساربان افزود: هم اينك گلخانه‌هاي خراسان رضوي 60 نوع محصول توليد مي‌كنند و 15 درصد از گلخانه‌هاي استان به توليد گل و گياه زينتي اختصاص دارد.
وي بيان كرد: شيوع كرونا و تعطيلي اجباري گلخانه‌ها و مراكز فروش گل و گياه، ضرر زيادي به گلخانه‌داران در استان وارد كرد و تسهيلات 60 تا 120 ميليون ريالي ويژه مشاغل آسيب ديده از كرونا نيز چندان مورد استقبال گلخانه‌داران قرار نگرفت.
مديرعامل مزرعه توليد گل و گياه سمنگاني با تاكيد بر اينكه بايد تكليف توليدكنندگان گل و گياه مشخص شود، افزود: دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي براي دريافت حق و حقوق دولتي، هر يك اين بخش از توليد را در گروه‌هاي مختلف صنعت، كشاورزي، صنف و تجارت قرار مي‌دهند و تعرفه‌هاي متفاوتي را براي توليدكنندگان در نظر مي‌گيرند.
سمنگاني اظهار كرد: از سوي ديگر قانون بهبود فضاي كسب و كار توسط شركت‌هاي خدماتي رعايت نمي‌شود و گاز يا برق گلخانه‌داران را در تابستان يا زمستان قطع مي‌كنند، در حالي كه براي توسعه كشت گلخانه‌اي در استان بايد رويكرد ويژه‌اي نسبت به گلخانه‌داران اتخاذ شود.
وي با گلايه نسبت به ممنوعيت فعاليت گلفروشان به دليل شيوع كرونا گفت: براساس استعلامي كه از وزارت جهاد كشاورزي شد، بخش گل و گياه زينتي جزو "تره و بار" محسوب شده و در زمره مشاغل گروه يك قرار مي‌گيرند و منع فعاليت ندارند.
مديرعامل مزرعه توليد گل و گياه سمنگاني تصريح كرد: عمر گل كوتاه است و حداكثر چهار تا پنج روز مي‌توان آن را در انبار نگه داشت، لذا تعطيلي گلخانه يا گل فروشي باعث از بين رفتن گلها و ضرر زياد ناشي از آن به گلخانه‌داران مي‌شود. در اين راستا اگر يك ستادي باشد كه ما «بخش خصوصي» به شما «دولت» وصل شويم، قول مي‌دهيم كه توسعه پيدا كنيم. در اين وضعيت اقتصادي ما سه ترك داريم صادر مي‌كنيم و مشهد را قطب صادرات گل شاخه بريده مي كنيم.
اين توليدكننده گفت: كشت‌هاي گلخانه‌اي فرصت مطلوبي براي توسعه توليدات كشاورزي هستند و در شرايط معمول مي‌توان بهره‌وري در گلخانه را تا هفت برابر افزايش داد. يك گلخانه‌دار خوب مي‌تواند اين بهره‌وري را به 11 برابر برساند.
وي بيان كرد: در شرايط شيوع كرونا و محدوديت‌هاي ناشي از آن، مزرعه سمنگاني محصولات خود را به كشورهاي مختلف صادر كرده است و ميزان صادرات آن در سال گذشته به پنج ميليون دلار مي‌رسد.
گلخانه‌دار ديگري نيز در اين نشست گفت: با اينكه گلخانه من مصوبه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد استان را مبني بر تقسيط وام به پنج سال با نرخ سود 15 درصد را داشت اما بانك‌ها اين مصوبه را اجرا نكردند.
حميد خرم افزود: يكي از مشكلات گلخانه‌داران تسهيلات بانكي است كه به صورت محدود با نرخ سود بالا در اختيار گلخانه‌داران قرار مي‌گيرد.
قطعي گاز گلخانه‌ها در فصل زمستان و نامطلوب بودن نحوه تخصيص سوخت جايگزين براي گلخانه‌داران، مطالبه زودهنگام پرداخت قبوض گاز از گلخانه دار؛ خارج كردن كليه فعاليتهاي كشاورزي از موضوع تبصره 4 ماده يك قانون حفظ كاربري اراضي توسط ديوان عدالت اداري، از موانع و مشكلات مطرح شده از سوي گلخانه داران در اين نشست بود كه خواستار اتخاذ راهكاري براي حل اين مشكلات شدند.
مصوبه هيات وزيران مبني بر مستثني شدن احداث گلخانه و فنس كشي باغ از آيين نامه استفاده از اراضي و احداث بنا و تاسيسات خارج از حريم شهرها، پلمب گلخانه‌هاي داراي مجوز در حريم شهر از سوي شهرداري به دليل عدم پرداخت عوارض، در نظر گرفتن تعرفه صنعتي براي چاه‌هاي قديمي گلخانه‌هاي شهرستانهاي سبزوار، فريمان و چناران از ديگر مشكلات مطرح شده توسط گلخانه‌داران بود.
معاون استاندار خراسان رضوي گفت: قطعي گاز واحدهاي توليدي مانند سيمان يا گلخانه‌ها در اختيار استان نيست و اين تصميمات در سطح ملي گرفته مي‌شود، از سوي ديگر فرآيند تخصيص سوخت جايگزين مانند گازوئيل يا مازوت به قيمت مناسب براي واحدهاي توليدي استان پيچيده و دشوار است.
رسوليان افزود: فرآيند تخصيص سوخت جايگزين براي واحدهاي صنعتي كه در زمستان با قطعي گاز مواجه مي‌شوند، قدري پيچيده است و با انجام مكاتباتي تلاش كرده‌ايم سوخت جايگزين براي واحدهاي توليدي كه با قطعي گاز در زمستان مواجه مي‌شوند، مشروط به رعايت مواردي تامين كنيم.
وي با تاكيد بر توسعه صنايع تبديلي در حوزه گلخانه‌ها گفت: ايران بهترين شرايط را براي توسعه كشت گلخانه‌اي دارد زيرا با توجه به شرايط اقليمي كشورهاي شمال و جنوب ايران، تامين سرما براي همسايگان جنوبي ايران در تابستان و تامين گرما براي همسايگان شمالي ايران در زمستان بسيار دشوار است.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي خاطرنشان كرد: كشورهاي آسياي ميانه بهترين بازار صادراتي براي محصولات گل و گياه كشور بويژه خراسان رضوي را دارند.
رسوليان همچنين در خصوص رفع مشكل پلمب گلخانه‌ها از سوي شهرداري به جهت عدم پرداخت عوارض قول نشستي با شهردار مشهد و بررسي اين موضوع را داد.