حجت الاسلام نصرالله پژمانفر: استفاده از ظرفيت تعاون در كشور مورد غفلت واقع شده است. 1399/06/27

به مناسبت هفته تعاون، مراسم تجليل از تعاوني هاي برتر خراسان رضوي با حضور مهندس رسوليان معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي، حجت الاسلام پژمانفر نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي، مديران دستگاه هاي اجرايي و تعاونگران استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي، در اين مراسم، از 26 تعاوني برتر، شايسته تقدير و تداوم برتري با لوح تقدير و تنديس پانزدهمين جشنواره تعاوني هاي برتر از سوي مسئولين حاضر در مراسم تجليل به عمل آمد.

رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي در پانزدهمين جشنواره تجليل از تعاوني هاي برتر خراسان رضوي گفت: مشكلاتي كه در حوزه اجرا نشدن قانون تعاون در كشور وجود دارد در دستور كار اين كميسيون قرار گرفته است تا علت آن بررسي شود و اقدامات لازم در اين زمينه انجام گيرد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: استفاده از ظرفيت تعاون در كشور مورد غفلت واقع شده است.

وي ادامه داد: بخش خصوصي نيز كار خود را انجام مي‌دهد در حالي كه اگر سرمايه‌گذاريهاي بخش خصوصي در قالب تعاون انجام گيرد اقدامات موثر زيادي در حوزه اقتصادي رخ مي‌دهد.

او اضافه كرد: فرهنگ‌سازي در جامعه بايد به نحوي انجام گيرد كه انجام حركتها در قالب تعاون بر حركات خردي كه به صورت بخش خصوصي در كنار هم قرار مي‌گيرد مقدم شود.

رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي گفت: در حوزه فولاد سرمايه‌گذاريهاي مطلوبي انجام گرفته است اما با كار تعاوني بيگانه هستند در حالي كه فعالان اقتصادي در اين بخش حداقل در خريد مواد اوليه خود مي‌توانند با تشكيل تعاوني مانع كسب سود دلالان شوند و حتي ايجاد تعاوني مي‌تواند صرفه اقتصادي بيشتري براي آنان به همراه داشته باشد.

پژمانفر اظهار داشت: خيلي از فعاليتهاي اقتصادي در كشور مي‌تواند در قالب تعاون انجام گيرد، تعاون ظرفيت جدي براي توسعه اشتغال و همچنين انجام سرمايه‌گذاريهاي بزرگ است.

وي اضافه كرد: آنچه در قانون اساسي براي كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي تكليف شده فراقوه‌اي است و بايد به طرز كارهاي دستگاه‌ها ورود و شيوه‌هاي غلط را اصلاح كند.

او ادامه داد: كميته‌هاي مختلفي ذيل كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي شكل گرفته است كه براي بررسي اجرا نشدن قانون يا نقص در قانون اقدام مي‌كنند و رسيدگي به اجرا نشدن قانون تعاون نيز در دستور كار اين كميسيون است.

علي رسوليان عصر پنجشنبه در پانزدهمين جشنواره تجليل از تعاونيهاي برتر خراسان رضوي گفت: در شرايط كنوني نيازمند مشاركت تعاوني‌ها در حوزه تامين و توزيع كالاهاي اساسي هستيم و بايد در اين وضعيت دشوار تعاوني‌ها به ياري دولت بشتابند.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي افزود: در صورت شناسايي تعاوني‌هاي هدفمند در شبكه توزيع و تقويت آنها مي‌توان كالاي اساسي را به دست مصرف كننده واقعي رساند.

 

وي با اشاره به دو برنامه مهم خراسان رضوي در حوزه اقتصادي ادامه داد: نخستين برنامه در راستاي عمل به فرمايش رهبر معظم انقلاب اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي در روستاهاست كه در اين زمينه تعاوني‌ها در قالب معينهاي اقتصادي الگوي مثلث توسعه اقتصادي - فرهنگي نقش مهمي ايفا كرده‌اند.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: برنامه دوم خراسان رضوي احصاي پروژه‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري در استان است كه بخش مهمي از آنها در حوزه تعاوني تعريف شده است.

رسوليان افزود: منابع خرد زيادي در دست مردم است اما مسير درستي براي هدايت اين منابع به سمت توليد پيش بيني نشده است هرچند بخشي از منابع خرد مردم به سمت بورس هدايت شده است اما هنوز نتوانسته در بخش توليد موثر واقع شود و مصداق آن وجود حدود ۱۲۰ هزار ميليارد تومان منابع مالي در شبكه بانكي خراسان رضوي است.

وي ادامه داد: اگر بتوان سرمايه‌هاي خرد را با بهره‌گيري از روشهايي گردآوري كرد و مسير تعاوني و بورس را با هم تطبيق داد و صندوقهاي بورسي را با كمك تعاوني‌ها ايجاد و آنها را فعال كرد در نهايت قادر خواهيم بود سرمايه‌ها را به سمت بخش توليد هدايت كنيم.

معاون استاندار خراسان رضوي به نقش تعاوني‌ها در توسعه مسكن اشاره كرد و گفت: سرمايه‌گذاري در حوزه مسكن منجر به اشتغالزايي و فعال سازي بسياري از صنايع مي‌شود كه در برخي موارد از اين حوزه غافل شده‌ايم.

رسوليان با تاكيد بر مشاركت بيشتر تعاوني‌ها در حوزه مسكن گفت: ساخت ۲۴ هزار واحد مسكوني با همكاري استانداري، آستان قدس رضوي، شهرداري، كميته امداد امام خميني (ره)، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و بنياد مستضعفان در حاشيه شهر مشهد و باقي نقاط استان آغاز شده است.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: سرمايه‌هاي خرد مردم منبع مالي تعاوني‌ها است و اهداف انقلاب اسلامي در زمينه كاهش فقر، توازن توسعه، عدالت اجتماعي، اشتغالزايي و باز كردن بسياري از گره‌هاي اقتصادي با بهره‌گيري از تعاونيها محقق مي‌شود.

محمد سنجري افزود: هفت هزار و ۲۱۷ تعاوني با سرمايه گذاري چهار هزار و ۲۵۰ ميليارد ريال و چهار ميليون و ۶۰۰ هزار نفر عضو در خراسان رضوي فعال است كه ۱۱۵ هزار فرصت شغلي به وجود آورده ‌است.

وي اضافه كرد: ۶۰۰ تعاوني هم با ۶۶ هزار نفر عضو و سرمايه‌گذاري ۵۰۰ ميليارد ريال و اشتغالزايي براي هفت هزار و ۷۰۰ نفر در حوزه زنان خراسان رضوي فعال است.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: بيشترين تعداد تعاوني‌هاي خراسان رضوي مربوط به حوزه خدمات با سهم ۳۴ درصدي از كل تعاوني‌هاي فعال است و هشت تعاوني نيز در حوزه دانش بنيان فعاليت دارند.

سنجري افزود: از شهريور ماه سال گذشته تاكنون ۲۷۲ تعاوني در خراسان رضوي با پنج هزار و ۵۸۶ نفر عضو و سرمايه‌گذاري ۴۴ ميليارد ريال تشكيل شده‌ است كه براي پنج هزار و ۲۸۲ نفر فرصت شغلي ايجاد كرده ‌است.

وي ادامه داد: امسال تعاونيهاي خراسان رضوي ۷۲ ميليون دلار صادرات كالا داشتند و در هفته تعاون امسال نيز ۱۰۶ طرح تعاوني با سرمايه‌گذاري هزار ميليارد ريال و اشتغالزايي براي ۶۵۲ نفر در استان اجرا شد.

وي تشكيل ۱۴۱ تعاوني روستايي از محل تسهيلات اشتغل روستايي، پرداخت ۳۵۰ ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت به ۴۶ تعاوني روستايي، انعقاد تفاهم نامه با ۲۶ تعاوني فعال به عنوان معين اقتصادي در ۵۷ روستا و اجراي ۱۷۸ پروژه توسط آنها در روستاها را از ديگر دستاوردهاي خراسان رضوي در حوزه تعاون برشمرد.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: تعاون قوي ترين بخش اقتصادي كشور به لحاظ قوانين بالادستي است ولي متاسفانه قوانين حمايتي بخش تعاوني اجرا نمي‌شود.

سنجري با تاكيد بر افزايش سرمايه بانك توسعه تعاون افزود: امسال در قانون بودجه ۲۸ هزار ميليارد ريال سرمايه براي بانك توسعه تعاون در نظر گرفته شده است كه محل تامين آن را مبالغ حاصل از فروش ساختمانهاي مازاد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي قرار داده‌اند كه البته اداره كل تعاون استان ساختمانهاي مازاد در اختيار ندارد.

وي همچنين بر افزايش سرمايه صندوق ضمانت بخش تعاون، در اولويت قرار دادن بخش تعاون در خصوصي سازي و واگذاري شركتهاي دولتي تاكيد كرد.

در پايان اين مراسم از ۲۶ تعاوني برتر خراسان رضوي تجليل شد.