رئيس اتاق تعاون ايران مطرح كرد؛ تعاوني ها،بنگاه اقتصادي مردم محورند/ رونمايي از۲ سامانه باتا و مهتا 1398/04/18

مراسم گراميداشت روز جهاني تعاون همزمان با بيست و پنجمين سالگرد تاسيس اتاق تعاون ايران امروز با حضور مقامات دولتي، نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي،  رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و برخي نمايندگان مجلس همچنين جمع كثيري از فعالان بخش تعاون در تالار مولانا سالن همايش هاي بين المللي صداوسيما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي و به نقل از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران؛ بهمن عبداللهي رئيس اتاق تعاون ايران در اين مراسم ضمن تبريك اين روز به تعاونگران و گراميداشت بيست و پنجمين سالگرد تاسيس اتاق تعاون ايران، گفت: با وجود آنكه در دنيا تعاوني‌هاي بنگاه اقتصادي مردم محورند، اما در كشور ما توجه چنداني به اين موضوع نشده است.

وي از رونمايي ۲ سامانه باتا و مهتا خبر داد و گفت: امروز سامانه باتا (سامانه بانك اطلاعاتي تعاوني هاي ايران) و مهتا (مديريت هوشمند توزيع اقلام اساسي) رونمايي مي شود و اين سامانه مي‌تواند به دولت كمك كند.

عبداللهي بيان كرد: شركت‌هاي دولتي كه در بورس حضور دارند سهام آن‌ها واگذار مي‌شود و كسي مانع خريد سهام آن‌ها نيست، اما سهام آن‌ها به صورت مديريتي نيست بلكه حداكثر يك صندلي مديريتي در هيأت مديره اين شركت‌ها از طريق بورس واگذار مي‌شود و يا اينكه به صورت صندوق قابل معامله بورسي موسوم به ETF واگذار مي‌شود.

رئيس اتاق تعاون ايران ابراز داشت: شركت‌هاي تعاوني مي‌خواهند ۱۰۰ درصد سهام مديريتي شركت‌هاي دولتي را از طريق تعاوني‌هاي سهامي عام و شركت‌هاي تعاوني فراگير در اختيار بگيرند.

وي با بيان اينكه سياست فروش نقدي در مورد همه شركت‌هاي بورسي است، گفت: هيأت واگذاري تصويب كرده است كه سهام دولت در اين ۱۸ شركت بزرگ واگذار شود، اما سهام دولت در اين شركت‌ها به صورت يك بلوك مديريتي است كه شركت‌هاي سهامي تعاوني عام و يا كنسرسيومي از شركت تعاوني مي‌توانند آن‌ها را خريداري كنند.

عبداللهي گفت: بخش تعاون مي‌خواهد شركت‌هاي دولتي مانند دو باشگاه استقلال و پرسپوليس كه دولت مي‌خواهد واگذار كند را در قالب شركت‌هاي تعاوني سهامي عام خريداري كند و مجموع متقاضيان، هواداران و پيشكسوتان و تعاونگران در خريد اين دو باشگاه ورزشي مشاركت داشته باشند.

وي همچنين در مورد قوانين بر روي زمين مانده در بخش تعاون گفت: برخي از اين قوانين از سال‌ها قبل بر روي زمين مانده و اجرا نشده است كه از جمله آن مي‌توان به احكام اجرايي برنامه چهارم و پنجم توسعه و سياست‌هاي اصل ۴۴ اشاره كرد كه قسمت اعظم آن‌ها بر زمين مانده و اجرا نشده است. همچنين احكام و مقررات سند توسعه بخش تعاون از جمله مواردي است كه اجرايي نشده است.

عبداللهي همچنين در مورد اينكه اگر دولت مي‌خواهد سهام خود را واگذار كند چرا شما به عنوان عضو هيأت واگذاري تصويب كرده‌ايد كه اين سهام به صورت بلوكي، نقدي و يكجا در بورس واگذار شود، گفت: همه شركت‌هاي بورسي در بازار سرمايه به صورت نقدي به فروش مي‌رسد و روش واگذاري غيرنقدي معنا ندارد و اينكه سهام دولت در اين ۱۸ شركت به چه طريقي از طريق بورس و فرابورس واگذار شود را خود بورس و سازمان بورس تعيين مي‌كند.

رئيس اتاق تعاون ايران همچنين در مورد احكام بر زمين مانده بخش تعاون، خاطر نشان كرد: احكام سند توسعه بخش تعاون از سال ۹۴ به دستگاه‌ها ابلاغ شده كه متأسفانه قسمت اعظم آن اجرا نشده است كه در راستاي حمايت از بخش تعاون بوده است.

وي گفت: سامانه حمايت از شركت‌هاي تعاوني راه‌اندازي شده، اما متأسفانه دولت كاري به آن‌ها نمي‌سپارد و اين سامانه از ۶ ماه قبل به دولت معرفي شده است كه هر دو سامانه مهتا و باتا را دولت تأييد كرده است و وزارت صمت هم سامانه جامع تعاوني‌ها را تأييد كرده و به جهت فني قابل استناد است.

عبداللهي با اشاره به اينكه وجود سامانه بانك جامع اطلاعات تعاوني‌ها لازم بود، گفت: اين سامانه امروز راه‌اندازي شد و اطلاعات تعاوني‌ها بر روي آن قرار مي‌گيرد.

رئيس اتاق تعاون ايران همچنين با اشاره به امضاي يادداشت تفاهم امروز كه با پرديس دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران امضا شد، گفت: ۵۰ درصد تعاوني‌هاي كشور در بخش كشاورزي هستند كه مي‌خواهيم از توان اين دانشگاه براي ارتقاي تعاوني‌ها استفاده كنيم.

وي همچنين با بيان اينكه بخش تعاون بزرگترين شبكه توزيع كالا در خاورميانه را با ۵۵۰۰ فروشگاه تعاوني در اختيار دارد، گفت: براي اصلاح سامانه توزيع كالا‌هاي اساسي و كمك به بي‌اثر كردن تحريم‌ها از اين شبكه استفاده مي‌كنيم.

عبداللهي با بيان اينكه سامانه جامع توزيع كالا‌ها ظرف ۱۰ ماه طراحي و به نتيجه رسيد، گفت: امروز اين سامانه به نام مهتا سامانه جامع نظام توزيع تعاوني‌ها رونمايي شد كه قابليت تأمين و توزيع كالا‌هاي اساسي را از مرحله خريد خارجي و واردات گرفته تا توزيع براي مصرف‌كننده نهايي در اختيار دارد.

رئيس اتاق تعاون ايران گفت: همچنين ساماندهي حوزه كالا‌هاي اساسي با يك مديريت هوشمند در سامانه هوشمند كه بر پايه فناوري اطلاعات است راه‌اندازي شده است تا نظام توزيع در كشور اصلاح شود.