مسئولان در اظهار نظرها دقت بيشتري داشته باشند. 1397/12/04

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون استان؛

🔰#ياسر_فيضي رييس كميسيون تخصصي مرزنشينان كشور در پاسخ به اظهارات #عبدالناصر_همتي رييس كل #بانك_مركزي در خصوص چرايي نوسانات بازار #ارز و افزايش نرخ ارز به دليل  مصوبه آزادي دهها قلم كالا از طريق #مرزنشينان و #ملوانان عنوان كرد:


تاريخ ابلاغ مصوبه هيات دولت در خصوص اصلاحيه ليست اقلام مرزنشينان در تاريخ ٩٧/١١/٢٤ بوده و اين مدت كمتر از هفت روز است و تا كنون اين مصوبه به بسياري از دستگاههاي اجرايي ابلاغ نشده است چه رسد به اينكه  امكان واردات از ليست مذكور وجود داشته باشد !

وي افزود: به استناد ماده ٨ قانون ساماندهي مبادلات مرزي قسمت عمده كالاهاي مرزنشينان جز كالاي اساسي و ضروري مردم در مناطق مرزي بوده و جنبه مصرف معيشتي و نيازهاي مرزنشينان است و سقف معيني دارد.

عضو شوراي ساماندهي مبادلات مرزي افزود ؛ درخواست تجديد نظر در اين مصوبه در حيطه وظايف رييس بانك مركزي نيست و هر گونه تصميم در اين رابطه بايد ابتدا در كارگروه ماده ١٢ قانون مبادلات مرزي متشكل از وزارتخانه هاي صمت، تعاون كار و رفاه اجتماعي، وزارت كشور و وزارت امور اقتصادي و دارايي مطرح و براي تصويب در كميسيون اقتصاد دولت و در نهايت در جلسه هيات دولت تصميم گيري شود.

نامبرده اظهار داشت: به استناد  تبصره ٥ ماده ٦ آيين نامه اجرايي قانون ساماندهي مبادلات مرزي واردات در مرزنشينان در قبال انجام صادرات مي باشد.

وي بيان كرد: در صورت #واردات كالا توسط مرزنشينان افزايش تقاضاي ارزي را شاهد نخواهيم بود چرا كه ارزش #دلاري #صادرات انجام شده توسط مرزنشينان سه برابر واردات آنهاست كما اينكه بيشتر مبادلات مرزي با كشورهاي همجوار بصورت ريالي و دريافت و پرداختها در بانكهاي دولتي و خصوصي داخل كشور انجام مي شود.

در ادامه نماينده مرزنشينان كشور در كارگروه ماده ١٢ قانون مبادلات مرزي اظهار داشت بهتر است  مسئولان در اظهار نظرها دقت بيشتري داشته باشند و براي توجيه ناكارآمدي سياستگذاريهاي ارزي خود فرافكني نكنند.

دلايل افزايش قيمت ارز را بايد در تصميمات نادرستي مانند تخصيص غيركارشناسي ارز با نرخ ٤٢٠٠ توماني براي واردات كالاهاي لوكس جستجو كرد كه بجاي واردات كالاهاي ضروري در بازار آزاد فروخته شدند و موجب هدر رفت منابع ارزي و كاهش اين منابع در كشور  و در نهايت تحريك تقاضا شده اند.