توزيع ۵۳ ميليون تن كالاي اساسي توسط تعاوني ها 1397/10/26

عباس قبادي معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبير ستاد تنظيم بازار در ديدار با رييس اتاق تعاون و جمعي از تعاونگران از توزيع 53 ميليون تن كالاي اساسي توسط تعاوني‌ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون خراسان رضوي و به نقل از پايگاه اطلاع‌ رساني اتاق تعاون ايران، عباس قبادي در نشست صبحانه كاري با مديران اتحاديه‌هاي تعاوني‌هاي توليد و مصرف در اتاق تعاون ايران درباره نقش تعاوني‌ها در توزيع كالاهاي اساسي اظهار داشت: قرار است ۵۳ ميليون تن كالاي اساسي را تعاوني‌ها توزيع كنند كه براي اين منظور ۸.۵ ميليارد يورو از هزينه اين طرح را در اختيار اتاق تعاون قرار خواهيم داد تا تعاوني‌ها كالاهاي اساسي را توزيع كنند.

قبادي با بيان اينكه امريكا جنگ تمام عياري را با ما شروع كرده و يكي از اشكالات دولتي‌ها اين است كه هنوز باور نكرده‌اند چه جنگي از سوي امريكا عليه ايران آغاز شده است، افزود: با توجه به تشكيل اتاق جنگ عليه ايران از سوي امريكا، تنها راه نجات كشور، توليد و صادرات است و كنار اين دو، تنظيم بازار و اشتغال نيز خود به خود ايجاد خواهد شد. او يكي ديگر از اشكالات موجود در كشور در فضاي جنگ اقتصادي را صادرات كالاهاي خام دانست و ادامه داد: اين روند بدترين جفا به كشور است. بطور مثال ما با صادرات گوجه مخالف بوديم اما گوجه كشاورزان بوشهري روي دست آنها بود و كشاورزي اين منطقه در حال نابود شدن بود كه وزير صنعت، معدن و تجارت با صدور مجوز صادرات گوجه از استان بوشهر موافقت كرد ولي اعضاي ستاد تنظيم بازار مخالف بودند و مي‌گفتند بايد سيب‌زميني و گوجه به شكل رب يا فرآورده صادر شود. دبير ستاد تنظيم بازار با بيان اينكه قرار است گندم براي مصارف آزادپز تا پايان امسال از بورس كالا خارج شود و مستقيم به كارخانه‌هاي آسياب گندم ارسال شود، در خصوص شيرخام يادآور شد: در اين ستاد رقم خريد شيرخام از دامدار كيلويي ۲۰۰۰ تومان تعيين شد اما اتفاق بدي كه افتاد، اين بود كه بخشي از شيرخشك قاچاق مي‌شد. او ادامه داد: صلاح نمي‌بينم كه شيرخشك وارد شود چون به اندازه كافي شير در كشور توليد شده و سالانه ۹ ميليون تن توليد شيرخام داريم. معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مشكل ماليات شركت‌هاي توليدي گفت: آمادگي داريم براي سال آينده سقف ماليات شركت‌ها را معادل سقف مالياتي سال قبل تعيين كنيم و وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با اين موضوع موافق است.

۱۶ فروند كشتي نهاده دامي منتظر تخليه است

قبادي درباره افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶ فروند كشتي حامل نهاده‌هاي دامي معادل يك ميليون تن نهاده، ۴۵ روز است كه در حال پرداخت دموراژ به كشتي است كه هزينه دموراژ هر كشتي روزي ۱۵۰ ميليون تومان مي‌شود و واردكننده نهاده‌ها مجبور است اين مبلغ را در قيمت تمام شده نهاده‌ها وارد كرده و سبب افزايش قيمت آن از ۱۲۲۰ تومان در هر كيلو به ۱۳۵۰ تومان شده است.

او در خصوص كمبود سيب درختي گفت: در سال جاري ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن كاهش توليد سيب داشتيم و از سوي ديگر ۶ برابر سال گذشته صادرات اين محصول را داشته‌ايم. من مطمئن هستم كه در شب عيد سال جاري با مشكل كمبود سيب درختي مواجه خواهيم شد.

واردات دام زنده از هفته آينده

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره واردات گوشت اظهار داشت: قرار است در ستاد تنظيم بازار مصوب كنيم كه بخشي از توزيع گوشت وارداتي به تعاوني‌هاي مصرف واگذار شود. همچنين از هفته آينده هفته‌اي ۵۰۰۰ تن دام زنده كوچك از فرودگاه پيام وارد شده و ۲۴ ساعت بعد كشتار و توزيع مي‌شود.

قبادي در رابطه با لاستيك كاميون گفت: در سفر اخيري كه با ظريف به هند داشتيم، قرار شد اين كشور ما را از تحريم لاستيك خارج كرده و از امروز لاستيك از هند وارد كنيم.